تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
کد خبر : 12736

کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه

کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه

کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان: سازمان اوقاف و امور خیریه ظرفیت بالایی در شناسایی آسیب‌های اجتماعی دارد. به گزارش دنیای اسرار:حجت السلام صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رویکرد جدید سازمان اوقاف و

Print Friendly, PDF & Email

کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان: سازمان اوقاف و امور خیریه ظرفیت بالایی در شناسایی آسیب‌های اجتماعی دارد.

به گزارش دنیای اسرار:حجت السلام صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه ساماندهی خیریه‌های سطح کشور است گفت: این امر درجهت رفع آسیب‌های اجتماعی و مرکز افق در بقاع متبرکه و امامزادگان استان اصفهان در همین خصوص راه‌اندازی شده و این طرح باید در ۱۳ بقعه متبرکه استان عملیاتی و اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه طرح افق در سه حوزه آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی اجرا می‌شود اظهار کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و به همین جهت بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی شهرها، ازدواج جوانان و کاهش پرونده‌های طلاق در دستور کار این سازمان قرار دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به ظرفیت بالای این سازمان در شناسایی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در کل کشور ۸ هزار و ۵۱ بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد ۷۱۸ امامزاده در استان اصفهان است و بیش از ۴۰ امامزاده شاخص در استان وجود دارد.
وی افزود: هیات امنا و خیرین و فعالین در امامزادگان می‌توانند نسبت به شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی در اطراف بقاع متبرکه اقدام کنند.
صادقی با اشاره به اینکه در ۱۳ امامزاده استان طرح افق اجرا شده است افزود: این امامزادگان شامل هلال ابن علی در آران و بیدگل، سلطان ابن محمد باقر در منطقه اردهال، آقاعلی عباس و شاهزاده محمد در بادرود، سید کریمان ابراهیم و اسماعیل در دولت آباد، سید محمد در خمینی‌شهر ،۱۷ تن در گلپایگان، سید احمد در خوانسار، امامزاده سلطان علی در نائین، جعفر ابن موسی در شهرضا، سید محمد قهدریجان در فلاورجان، امامزاده ابوالعباس در ناحیه دو اصفهان و مقبره علامه مجلسی است.
وی در خصوص اقدامات فرهنگی انجام شده در بقاع متبرکه ابراز داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب‌های فرهنگی شوند و در همین خصوص حدود ۷۰ شناسه فرهنگی از جمله طرح‌های آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی راه‌اندازی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از شهرداری منطقه سه و شهردار اصفهان خواست تا دسترسی آسان برای تردد به مقبره علامه مجلسی را فراهم کنند وی در ادامه افزود: ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم در کنار مقبره این علامه بزرگ ایجاد شده و اقدامات فرهنگی دیگری نیز در این مقبره در حال انجام است.
صادقی بابیان اینکه چهل و دومین مسابقات ملی قرآنی در دانشگاه اصفهان از ۶ تا ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد تشریح کرد: این مسابقات در دو بخش برادران و خواهران  است که ۶ تا ۱۱ مهرماه مسابقات برادران و از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه نیز مسابقات خواهران برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به محدود بودن وقف‌های قرآنی در استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲ و در سال جاری نیز تا کنون ۶ الی ۷  وقف قرآنی داشته‌ایم و سعی داریم که تا پایان سال به ۳۰ وقف در این حوزه برسیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در بحث آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تا کنون ۲۸۰ نفر در کل کشور آزاد شده‌اند گفت: سهم استان اصفهان در سال جاری ۴۰ نفر است که در حال حاضر ۱۴ نفر با پرداخت مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان از زندان آزاد شده‌اند.
وی درخصوص دیگر اقدامات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در زندان‌ها اظهار کرد: در سال جاری هزار جلد قرآن به سازمان زندان‌ها اهدا شد و مربیان قرآنی نیز طرح حفظ ملی قرآن را در زندان‌های استان اجرا می‌کنند.
صادقی با اشاره به بدهی‌های موقوفات در سطح استان گفت: در صورت پرداخت این بدهی‌ها می‌توانیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم.
  وی افزود: میلیاردها تومان برای موقوفات باغ تختی رهنان و جانی بیگم مطالبه داریم.
به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ۲۴هزار رقبه وجود دارد که اجاره نامه ۵ هزار و ۳۰۰ رقبه منقضی شده که مستاجران باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند همچنین در حال حاضر سند ۴۵ درصد از موقوفات استان صادر شده‌ است و در طی چهار ماه اول سال جاری سه هزار سند برای رقبه‌های استان صادر شده است.
در ادامه این نشست حجت الاسلام مقنی نصرآبادی در خصوص چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم گفت: مرحله مقدماتی این مسابقات در شهر قم از ۱۰مرداد آغاز و تا ۳۱ مراد ماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه مرحله پایانی این مسابقات با حضور نفرات برتر مرحله مقدماتی از ششم تا نوزدهم مهرماه در استان اصفهان برگزار خواهد شد افزود: در این مسابقات تعداد ۵۳۰ نفر آقا و ۴۱۰ خانم در بخش آوایی و معارف قرآنی با هم به رقابت می‌پردازند.
به گفته معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بخش معارف این مسابقات از دوم تا هشتم شهریورماه در رشته‌های حفظ موضوعی، تفسیر و حفظ و معارف احادیث برگزار خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسابقات امسال از ویژگی خاصی برخوردار خواهند بود تشریح کرد: در سال‌های گذشته مسابقات به صورت متوالی برگزار می‌شد ولی امسال مسابقات در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود و شرکت کنندگان و مخاطبان با آرامش بیشتری در آن حضور خواهند یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقنی با بیان اینکه در بخش آوایی ۱۱۰ نفر آقا و ۳۲۰ نفر خانم نیز در رشته‌های حفظ و ترتیل هم‌سرایی، اذان و دعاخوانی شرکت کرده‌اند افزود: تعداد داوران در بخش برادران ۵۷ نفر و در بخش خواهران ۲۵ نفر است.
وی بابیان اینکه متصدی برگزاری این مسابقات بنیاد ملی قرآن است تصریح کرد: برگزیدگان این دوره از مسابقات در ۱۵ مسابقه بین المللی شرکت خواهند کرد.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.