گویندگان و مجریان اصفهانی در جشنواره کودک فرصت طنازی نداشتند/ جای خالی ادبیات کهن ایران در برنامه های جنبی جشنواره کودک

به گزارش دنیای اسرار: شهره باقری –  اصفهان در چهار دوره تاریخی پایتخت ایران زمین و خواستگاه فرهنگ و هنر و در زمینه تئاتر و موسیقی صاحب مکتب بوده است.
شهر اصفهان و مردم طناز و بداهگو و صاحب سخن این شهر میزبان دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان هستند و به رسم ادب و میزبانی برنامه‌های این جشنواره را با آئین افتتاحیه آغاز و به رسم احترام با آئین اختتامیه پایان می‌دهند و مهمانان سرتاسر دنیا را با کوله باری از تجارب جدید فرهنگی در حوزه کودک به زادگاهشان بدرقه می‌کنند.
وقتی خواستگاه چنین رویداد بزرگی در حوزه فیلم کودک در «جهان شهر اصفهان» است انتظار می‌رود که اقبال در آئین افتتاحیه و اختتامیه این رویداد جهانی با مجریان صحنه و گویندگان اصفهانی باشد زیرا این شهر خود دارای هویت و شناسنامه درخشان و جزو ده شهر برتر گردشگری جهان و دارای پشتوانه‌های هنری و فرهنگی است.
در همین خصوص گفت و گویی با نوید وظیفه مستعان فعال حوزه گویندگی و مدیر استودیو آموزشی – تخصصی گویندگی “امرداد” داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
*با توجه به تجربه شما در حوزه تبلیغات آیا این نظر که مردم به دنبال مجریان چهره هستند درست است؟
این نظر متعلق به ده‌های گذشته است که شبکه‌های اجتماعی به گستردگی امروز نبودند و ما در حوزه رسانه محدود به رادیو و تلوزیون، روزنامه و مجله بودیم ولی امروز هر فردی می‌تواند برای خودش یک رسانه باشد و با گوشی تلفن همراهش در شبکه‌های اجتماعی خیلی قدرتمند کار کند و من این نظر را رد می‌کنم.
*دلیل بکارگیری مجریان پایتخت در برنامه‌های مخصوص روزهای تعطیل و ویترین شبکه استانی اصفهان چیست؟
خوشبختانه نگاه مجموعه رسانه‌ی استانی این است که کم‌کم از توانمندی‌های مجری‌های اصفهانی استفاده شود اما نکته این است که آیا ما توانسته‌ایم خودمان را به عنوان یک برند معرفی کنیم؟
متاسفانه برخی از همکاران ما صرفا به خاطر استعداد نخستین وارد این عرصه شده‌اند و به دلیل عدم آموزش صحیح در حوزه گویندگی عرصه خلاقانه و چشم اندازی را که در هنر گویندگی است را از یاد برده‌اند

*به نظر شما آیا باید به جوانان در زمینه مجری‌گری و اجرا میدان داد؟
باید به جوان‌ها اجازه داد که وارد این عرصه شوند اما باید دوره‌های آموزشی را در این زمینه گذرانده و دارای طرح و برنامه برای آینده و اهداف خود در این حوزه باشند ولی مهم‌ترین موضوع اخلاق حرفه ای، احترام به پیشکسوتان و مخاطب و همچنین حرمت گذاری به رسانه و وقت مخاطبین است.

*ویژگی های یک مجری توانمند چیست؟
یک فرد توانمند در حوزه گویندگی باید دارای ۵ خصوصیت باشد قدرت برقراری ارتباط، قدرت انتقال فکر، قدرت انتقال احساس، ابراز شخصیت گوینده و تلفظ صحیح لغات، واژگان و اصطلاحات و یک فرد مسلط در این حوزه باید این پنج ویژگی را در خود ایجاد، تقویت و نسبت به حفظ آن تلاش کند.

*مجری جشنواره کودک باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
به قول مولوی که این مورد را به خوبی بیان می کند « چونکه با کودک سر و کارم فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد» یعنی وقتی سر و کارت به کودک افتاد به کودک درونت مراجعه کن چرا که کودک نمی‌تواند بزرگ شود چون تجربه بزرگسالی ندارد ولی تو تجربه کودکی را داری
اما نباید فراموش کنیم که افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فقط برای کودکان نیست بلکه خانواده‌‌ها نیز در آن شرکت دارند پس یک مجری جشنواره ضمن شناخت کودک باید در مورد گذشته پدرها و مادرها که کودکان گذشته بوده‌اند اطلاعات داشته باشد که این امر نیاز به مطالعه و درک عمیق دارد همچنین مجری چنین مراسمی باید از انرژی و نشاط برخوردار باشد و بتواند نشاط را در مخاطبین خود از اول تا انتهای برنامه حفظ کند.

*به نظر شما چگونه به صورت منصفانه و به دور از هرگونه غرض‌ورزی و انحصارگرایی برای جشنواره سال آینده می‌توان یک مجری توانمند انتخاب کرد؟
می‌توان با یک فراخوان از افراد فعال در حوزه مجری‌گری کودکان و نوجوانان دعوت کرد نمونه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و بعد از انتخاب نفرات برتر قدرت خلاقیت، بداهه‌گویی و توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را در آن‌ها محک زد و اگر این امر منصفانه و بی‌طرفانه انجام شود باعث رشد توانمندی افراد در این حوزه خواهد شد.

*با توجه به تجربه حضورتان در جشنواره‌های گذشته، ارزیابی شما از جشنواره امسال چگونه بود؟
در سال‌های گذشته رسم بر این بود که جشنواره به بخش‌های سینمای ملی، سینمای ایران و سینمای آسیا و سینمای جهان و حوزه بین الملل تقسیم می‌شد.
اولین بار من با سرپرستی آقای کامران ملکی در جشنواره حضور داشتم و در سینمای ساحل مستقر بودم و سال بعد که به نظرم جشنواره نوزدهم یا بیست و یکم بود همه‌ی تیم اصفهانی بودند یعنی کسانی که در سینماها حضور داشتند
همه از بچه‌های اصفهان بودند، مانند امین صادقی، آقای شاهزیدی، خانم پونیا و خانم واشتیانی ما در گزارش بولتن جشنواره با آقای رضاداد رئیس وقت جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان جلسه‌ای داشتیم و در این زمان یک بیوگرافی از ما ۵ نفر گرفته شد و سال قبل از آن نیز من و خانم نگار استخر و آقای کامران ملکی در جشنواره بودیم که آقای ملکی در سینما قدس که محور پایلوت برنامه‌های ویژه در سینما قدس بود و خانم استخر در سینما ایران بودند و من نیز در سینما ساحل حضور داشتم و بعد از آن جشنواره در آمد و رفت به شهرهای دیگر قرار گرفت و از اصفهان به همدان بعد کرمان و تهران رفت و مجدد به خواستگاه قلبی و روحی خودش یعنی اصفهان بازگشت.
به نظرم بخش اجرائی باید تقسیم شود یک بخش اصفهانی، ایرانی و بین المللی و بدانیم برای اجرا چه برنامه‌هایی داریم، چقدر انرژی و نشاط صرف می‌کنیم، دست و جیغ و هورا و داد زدن خوب است ولی بهانه برای این دست و جیغ چیست؟
ما باید در حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، بومی شناسی و حوزه تبلیغات و حوزه ادبیات که ریشه و اصالت و هویت ما است کار کنیم

*به نظر شما با توجه به خواستگاه جشنواره کودک در این جشنواره از سنبل‌های قدرتمند ادبیات کهن فارسی استفاده کرده‌ایم؟
در جشنواره کودک حتی یک تکه از ادبیات ایران مانند سیمرغ را شبیه سازی نکرده‌ایم و فقط دست و جیغ و سوت و هورا نیست; آموزش هم هست و چقدر توانسته‌ایم داستان‌های شاهنامه وگلستان را در جشنواره اجرا کنیم این‌ها ریشه‌های ما هستند و بدون این‌ها ما در حوزه بین‌الملل چه حرفی برای گفتن داریم؟ اکران فیلم در سینما قبول ولی یک بخش از آن باید بر اساس باورهایمان باشد حتی وقایع تلخ را هم می‌توان با امید بخشی بیان کرد. مانند بیان حمله مغولان به اصفهان و بعد رشد این شهر را بگوییم.
ما حتی می‌توانستیم یک قسمت در مورد خیام و تقویم جلالی که در همین شهر در زمان ملک شاه سلجوقی تنظیم شده است با تصویرگری کودکانه و هنرمندی کودکان درست کنیم و یک مجری راوی بیاید این بخش را کار کند و یک گروه پرفورمنس را کار کنند.
البته به نظرم یک گروه موسیقی که آورده بودند عالی بود و در حوزه سینما خوب بود و نمایشگاه جنبی اسباب بازی هم عالی بود.
در انتها باید گفت که این جشنواره در انحصار هیچ فرد یا نهادی نیست بلکه در انحصار مالیات دهندگان که مردم هستند بوده گرچه بنیاد فارابی در این زمینه زحمات زیادی را متحمل شده است ولی زحمات اصلی بر دوش شهرداری اصفهان و اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی اصفهان است و با یک همت بلند و اراده‌ای آهنین این امر محقق خواهد شد.
در همین خصوص چندی پیش نفیسه روشن رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از مسئولین ذی‌ربط که برای اجرای برنامه‌ها از مجریان سایر شهرها دعوت می‌کنند گفت: متاسفانه هنوز هم شاهد هستیم که برای اجرای برنامه از مجریان غیر اصفهانی دعوت می‌شود در صورتی که اصفهان شهر هنر پروری است و هنردوستان در آن پرورش می‌یابند و استعدادهای درخشانی در آن نهفته است و باید مجال ظهور به آن‌ها داده شود.
امیدواریم که دختران، پسران، مردان، زنان و پیشکسوتان ارزشمند شهر اصفهان سال آینده پر قدرت و پر نشاط در این جشنواره حضور داشته باشند.

8 پاسخ به “گویندگان و مجریان اصفهانی در جشنواره کودک فرصت طنازی نداشتند/ جای خالی ادبیات کهن ایران در برنامه های جنبی جشنواره کودک”

  1. من به عنوان یک اصفهانی ،حق مسلم برای مجریان شهرم میدانم که باید حتما در برنامه های مختلف ،فقط از آنها استفاده شود ،مجریان اصفهانی از بهترین و کارآزموده ترین مجریان ایران هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *