تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
کد خبر : 13889

ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهر اصفهان

ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهر اصفهان

تفاهم ‌نامه شهر دوستدار سالمند با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد؛ ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهراصفهان تفاهم ‌نامه سه جانبه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور وابسته به سازمان بهزیستی کشور با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل

Print Friendly, PDF & Email

تفاهم ‌نامه شهر دوستدار سالمند با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد؛

ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهراصفهان

تفاهم ‌نامه سه جانبه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور وابسته به سازمان بهزیستی کشور با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اداره کل بهزیستی استان اصفهان امضا شد.

به گزارش دنیای اسرار، همکاری و مشارکت در زمینه تدوین و اجرای طرح ارزیابی شهر دوستدار سالمند در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی کشور و شهرداری اصفهان موضوع این تفاهمنامه است. بر اساس این تفاهم نامه ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در تعدادی از محلات شهر اصفهان به صورت پایلوت انجام می شود.

تکریم سالمندان در راستای زیست پذیری و بهزیستی فرهنگی

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در مراسم امضای این تفاهمنامه ضمن معرفی ویژگی های شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای جوامع توسعه یافته، سالمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی هستند که شکل گیری این سرمایه اجتماعی فرآیندی طولانی داشته و هزینه های سنگینی را می طلبد.

وی تصریح کرد: لازم است برای پاسداری از این سرمایه اجتماعی هر کدام از دستگاه های متعدد مرتبط با این موضوع، باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

شهردار اصفهان یکی از برنامه های این دوره مدیریت شهری را تحقق شهر فرهنگی ذکر کرد و افزود: این شهر فرهنگی دارای مؤلفه های متعدد مانند زیست پذیری و بهزیستی فرهنگی است؛ اگر قصد داشته باشیم این دو مؤلفه را تحقق ببخشیم ناگزیر هستیم همه گروه های سنی و اقشار را واقع بینانه نگاه کرده و وظایف خود را به شکل صحیحی اجرا کنیم. 

وی با اشاره به روز جهانی کودک، اضافه کرد: اصفهان در یک سال گذشته به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک شناخته شده و این استحقاق را دارد که به عنوان شهردوستدار کودک شناخته شود؛ شهر دوستدار کودک باید همه ظرفیت ها را برای پرورش، رشدو تربیت کودک داشته باشد، شهرداری در این مسیر حرکت می کند.

نوروزی، سالمندان را سرمایه های اجتماعی ذکر کرد و ادامه داد: این گروه سنی به لحاظ تجربه اندوخته خود حائز اهمیت هستند و بیشتر نیاز به توجه و مراقبت دارند؛ لازم است سیاست ها، برنامه ها، ساختارها و نوع خدماتی  که ارائه می شود در راستای حمایت از حقوق این گروه باشد.

وی با بیان اینکه لازم است برای هر گروه سنی متناسب با آن گروه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم، اضافه کرد: با این وجود توجه ما به انسان از نوع انسان به «ماهوی انسان» و بدون توجه به ویژگی های شخصی و فردی است؛ این انسان هر دین، مذهب، جنس، رده سنی و … می تواند داشته باشد. 

سالمندان، کارگزار توسعه پایدار

شهردار اصفهان سیاست مدیریت شهری را در تقسیم امکانات و خدمات توجه به انسان، فارغ از هر موضوع دیگری ذکر کرد و گفت: برای تحقق توسعه پایدار گروه های سنی به ویژه سالمندان، موضوع توسعه پایدار هستند اما ما می خواهیم نه فقط موضوع، بلکه کارگزار توسعه پایدار باشند.  

وی تاکید کرد: باید به گونه ای عمل کنیم تا همه جوانان امروز در سال های آینده بدانند در شهری زندگی می کنند که این شهر قرار است مکانی امن، راحت و بدون دغدغه برای آنان باشد. امیدوارم همه به این نگاه فرهنگی کمک کنند زیرا در صورت تلاش همگان است که همه سنین و اقشار در آن شهر احساس آرامش و آسایش می کنند.

روند رشد سالمندی سه برابر رشد جمعیت کشور است

معاون توانبخشی بهزیستی کشور و مدیر پروژه همکاری با صندوق سازمان ملل متحد در ادامه این مراسم، اظهار کرد: روند سالمندی در جهان روندی است که سالهاگریبانگیر جامعه جهانی شده؛ هم اکنون در جهان نزدیک به یک میلیارد سالمند بالای ۶۰سال وجود دارد و پیش بینی می شود این عدد تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از دو میلیاردنفر برسد. 

محمد نفریه، جمعیت سالمند در ایران را نیز حدود ۱۰ درصد ذکر کرد و افزود: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۳۰ از هر ۴ ایرانی یک نفر سالمند باشد که ۲۵ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد؛ روند افزایش جمعیت در حال حاضر ۱٫۳ دهم و روند رشد سالمندی در ایران ۳٫۴ دهم است که حدود سه برابر روند رشد جمعیت را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: با فرهنگ اسلامی و ایرانی کشورمان، بیش از ۸۰ درصد سالمندان به صورت مستقل زندگی می کنند، ۱۳ درصد احتیاج به مراقبت دارند و ۵ درصد نیز وابسته هستند؛ سیاست ما و سازمان بهزیستی این است که حضور سالمندان در بستر خانواده و جامعه هر چه پررنگ تر بوده و مراکز نگهداری برای سالمندان فاقد سرپرست و خانواده، مطلوب تر شود. 

وی با بیان اینکه سالمندی امر مبارکی است در صورتیکه برای آن آمادگی داشته باشیم، ادامه داد: می طلبد برای حضور سالمندان در جامعه برنامه ریزی بلندمدت انجام دهیم تا بتوانیم از ظرفیت عظیم سالمندی برای توسعه کشور استفاده کنیم؛ هم اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد، درصد سالمندی شهر اصفهان نیز بالاتر از نرخ جمعیت سالمندی کشور است. 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از بین کاندیداهای متعدد،اصفهان به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک انتخاب شد زیرا این شهر از ظرفیت هایمتعدد برای این موضوع برخوردار است.   

وی شهر دوستدار سالمند را شهر امید به آینده و شهر دوستدار انسان ذکر کرد و افزود: استان اصفهان دارای فرهنگ متعادل بوده و سالها به عنوان مهد فرهنگ و تمدن ایران شناخته می شود، این شهر مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی است؛ همکاری، همدلی و هماهنگی که در دبیرخانه سالمندی در اصفهان وجود دارد و حمایت و پای کار بودن شهرداری اصفهان ما را ترغیب کرد تا این شهر را به عنوان شهر پایلوت دوستدار سالمند معرفی کنیم.

اصفهان به عنوان یک محیط دوستدار سالمند و انسان معرفی شده است

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک به شهردار اصفهان بابت دستاوردهای خوبی که برای تبدیل شدن به شهر دوستدار کودک و سالمند داشته است، اظهار کرد: این فعالیت ها امروز به نتیجه رسیده و اصفهان به عنوان یک محیط دوستدار سالمند و انسان معرفی شده است؛ بسیار خرسندیم که همه فعالیت های ما در گذشته به یک همکاری عملی برای تبدیل اصفهان به یک محیط دوستدار سالمند تبدیل شده و این مهم با همکاری های نهادهای مربوط مانند شهرداری، شورای سالمندی کشور، سازمان بهزیستی، ‌استانداری و … میسر شده است.  

لیلا السایجی جودان افزود: اگر اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته شود، به طور قطع درهای آن به روی همه سالمندان جهان باز می شود. 

وی ضمن تشکر از مسئولان شهر اصفهان برای این تصمیم هوشمندانه، تصریح کرد: شهر دوستدار سالمند تنها برای سالمندان نبوده و برای همه سنین است تا زندگی سالمی در آن داشته باشند.  

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد افزود: اصفهان همچنین به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک در کشور ایران شناخته می شود که این دستاورد خوبی برای به دست آوردن احترام بیشتر است.   

وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ باید با ایجاد تغییرات لازم، محیطی برای ارائه توانمندی های سالمندان به وجود بیاید، اضافه کرد: در عین حال کودکانی که در کنار سالمندان زندگی می کنند باید به افرادی با توانمندی های بالا تبدیل شوند؛ ایجاد چنین محیط هایی نیازمند طراحی و برنامه ریزی های لازم است.

جودان با بیان اینکه طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند، اضافه کرد: مشارکت اجتماعی، مسکن، مشارکت مدنی، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل، احترام، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه سازمان ملل متحد ایجاد شهرهای مناسب برای همه گروه های سنی است تا هیچ فردی از هر قشری از این طرح محروم نماند، تصریح کرد: ما به عنوان صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می خواهیم مطمئن شویم که همه شهرهای دنیا دوستدار انسان هستند.  

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ادامه به ارائه آماری از سرعت رشد جمعیت سالمندی در دنیا پرداخت و گفت: سرعت رشد سالمندی در قاره آسیا بیشتر بوده و در بین زنان نیز شایع تر از سایر مناطق است. در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند هستند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این سهم به ۳۰ درصد نیز می رسد. بنابراین لازم است محیطی ایجاد کنیم که توانمندی سالمندان در آن قابل مشاهده باشد.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفت: تاکید می کنم صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از برنامه های ایران و اصفهان در این زمینه به ویژه در بخش های فنی حمایت کرده و در مسیر اجرای آن همراهی و ارزیابی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ۲ سال و نیم در ایران سکونت داشتم و در آن مدت ۸ بار به اصفهان سفر کردم، اکنون آرزو میکنم وقتی در آینده به عنوان یک توریست سالمند به اصفهان سفر میکنم موفقیت این طرح و انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوست دار سالمند را شاهد باشم.

انطباق شهر اصفهان با محیط های دوستدار سالمند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه این مراسم با بیان اینکه شهری لایق و در خور سالمندان اصفهانی در آینده ای نه چندان دور ایجاد می شود، اظهار کرد: جلسات دبیرخانه با ریاست استاندار تشکیل و همچنین با ریاست فرمانداری ها در سطح شهرستانها برگزار شده است.      

مرضیه فرشاد، تصریح کرد: انجام طرح های پژوهشی، مشارکت داوطلبانه سالمندان در قالب طرح افزایش مشارکت، طرح میزان انطباق شهر اصفهان با محیط های دوستدار سالمند که پیگیری های آن صورت گفته، طرح آسیب شناسی عدم مناسب سازی اماکن و معابر شهری اصفهان و … اقداماتی است که توسط دبیرخانه شورای سالمندان انجام شده و امیدوارم بتوانیم شهری مناسب سالمندان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند به تصویب نهایی رسیده است، اضافه کرد: ۱۶ نفر از متخصصین حوزه سالمندی همکاران ما را در دبیرخانه همراهی کرده اند؛ در این تفاهمنامه سه منطقه به عنوان پایلوت انتخاب می شود.  

وضعیت نگران کننده اصفهان در رشد جمعیت سالمندی

مجری شهر دوستدار سالمند در اصفهان در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی های شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سنین بین ۶۰ تا ۷۴ سال سالمند جوان، ۷۴ تا ۹۰ سال سالمند و ۹۰ سال به بالا سالمند کهنسال شناخته می شود. 

احمد شاهیوندی تصریح کرد: افراد مورد نظر ما در این پروژه افرادی هستند که از مرز ۶۰ سالگی عبور کرده اند. زمانی می گویند جمعیت سالخورده شده است که سهم ما از جمعیت جوان کم می شود و سهم جمعیت سالمند افزایش پیدا می کند و این زمانی است که جمعیت یک شهر دچار سالخوردگی می شود.

وی افزود: شهر دوستدار سالمند از نظر علمی شهری است که ساختار، امکانات، سیاست ها و خدمات شهری و اجتماعی آن به گونه ای است که شرایط را برای فعالیت سالمندان پویا  فراهم و از آنها حمایت می کند.

مجری شهر دوستدار سالمند در اصفهان با بیان اینکه طبق آمار در سال ۹۵ تعداد سالمندان ایران ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر است، افزود: این جمعیت سهم قابل توجهی از جمعیت کشور به میزان ۹٫۳ دهم درصد را شامل می شود که در سال ۹۷ به ۷ میلیون و ۹۹۳ هزار نفر رسیده که نشان دهنده رشد نیم میلیون نفری جمعیت سالمند است. 

وی میزان شاخص پیری در کشور در سال ۹۷ را بی سابقه ذکر کرد و افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت زیر ۱۵ سال کشور ۳۹ نفر سالمند داریم که آمار بسیار بالایی است.

شاهیوندی با بیان اینکه استان اصفهان هم اکنون وضعیت نگران کننده ای در خصوص رشد جمعیت سالمند دارد، گفت: در سال ۹۵، ۱۰٫۶ دهم درصد جمعیت استان را سالمند تشکیل می دهد که نسبت به آمار کشوری آمار بالایی است و جزو شهرهای اول است.  

وی جمعیت ساکن در بافت فرسوده اصفهان را ۲۳ درصد ذکر کرد و افزود: بیشتر افرادی که در این بافت زندگی می کنند سالمند و افراد با توان مالی پایین هستند؛ همچنین شهر اصفهان به عنوان شهر تاریخی پذیرای سالانه ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی است که بیشتر این گردشگران سنین ۶۰ سال به بالا هستند.

مجری شهر دوستدار سالمند در اصفهان اضافه کرد: لازم است اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند در دنیا معرفی شده و این برند را از آن خود کند، بنابراین نیاز مبرم به پیش بینی، سناریوسازی، بهره گیری از فرصت های پیش رو در راستای به حداقل رساندن تهدیدات در شهر اصفهان احساس می شود که موضوعی بسیار مهم است و باید در برنامه های توسعه شهر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ابعاد شهر دوستدار سالمند، تاکید کرد: ساختمان ها و فضای بیرونی، حمل و نقل عمومی، مسکن، مشارکت اجتماعی،‌ احترام،‌ اطلاعات و ارتباطات، مشارکت مدنی و حمایت اجتماعی و خدمات سلامت جزو این ابعاد است که هر کدام دارای شاخصه ها و متغیرهای خود هستند.         

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.