تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر : 14473

وزیر ارتباطات در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران: اجازه دهید مسابقه خلاقیت برای حل مسائل مردم به راه بیفتد/ بدون هوشمند سازی نمی‌توان کلان‌شهرها را مدیریت کرد

وزیر ارتباطات در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران: اجازه دهید مسابقه خلاقیت برای حل مسائل مردم به راه بیفتد/ بدون هوشمند سازی نمی‌توان کلان‌شهرها را مدیریت کرد

وزیر ارتباطات در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران: اجازه دهید مسابقه خلاقیت برای حل مسائل مردم به راه بیفتد/ بدون هوشمند سازی نمی‌توان کلان‌شهرها را مدیریت کرد به گزارش دنیای اسرار، محمدجواد آذری جهرمی، در نخستین نشست از نشست‌های علمی – تخصصی برنامه روز جهانی شهرها و چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی

Print Friendly, PDF & Email

وزیر ارتباطات در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران: اجازه دهید مسابقه خلاقیت برای حل مسائل مردم به راه بیفتد/ بدون هوشمند سازی نمی‌توان کلان‌شهرها را مدیریت کرد

به گزارش دنیای اسرار، محمدجواد آذری جهرمی، در نخستین نشست از نشست‌های علمی – تخصصی برنامه روز جهانی شهرها و چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران ۱۳۹۸، تحت عنوان شهرهای هوشمند، بابیان اینکه «شهر چیزی جز مردم نیست» گفت: این واقعیتی است که باید بپذیریم و اگر اساس تغییرات و برنامه‌ریزی‌ها را بر این مبنا قرار دهیم بسیاری از مشکلات قابل‌حل است و پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای حادث می‌شود.

وی افزود: مردم‌ به شهرداری‌ها و دولت مالیات می‌دهند که خدمات خوب دریافت کنند. مردم به ما مالیات نمی‌دهند تا برایشان پروژه اجرا کنیم. اجرای پروژه باید هدف داشته باشد و آن هدف چیزی نیست جز بهبود زندگی شهری برای مردم.

وزیر کابینه دولت دوازدهم بابیان اینکه مشکلات با توجه به گسترش شهرنشینی در جهان رو به افزایش است گفت: پیش‌بینی می‌شود که در ایران هم تا سال ۲۰۵۰ نرخ شهرنشینی به ۷۵ درصد برسد بر همین اساس کلان‌شهرهای ما نیز در حال بزرگ‌تر شدن هستند، درنتیجه مشکلات شهرنشینی هم افزایش می‌یابد. حمل‌ونقل، ترافیک، آلودگی، دفع پسماندها و… ازجمله مشکلاتی است که مردم شهرنشین به‌خصوص در کلان‌شهرها با آن دست‌به‌گریبان خواهند بود.

وی افزود: امروزه هرجایی مشکلی ایجاد می‌شود به ICT مراجعه می‌کنند که اتفاقاً مشکلات را هم حل می‌کند. نباید هوشمند سازی شهری به یک ویترین تبدیل شود چراکه در این صورت اصل مبحث نادیده گرفته می‌شود.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه امروز بدون شیوه هوشمند سازی نمی‌شود شهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز و سایر کلان‌شهرهای کشور را اداره کرد گفت: امروز اگر شهرداری ما در تهران، با استفاده از کلان داده‌های موجود نتواند مسیر حرکتی شهروندان را پیش‌بینی کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد و یا نتواند منشأ و میزان آلودگی‌های شهری را اندازه‌گیری کند، آن مدیریت، مدیریت کور خواهد بود.

وی افزود: امروز ابزارهای لازم برای هوشمند سازی وجود دارد. تکنولوژی تحت عنوان IOT آمده است که می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و حتی دستوراتی را پیاده‌سازی کند. تکنولوژی آمده است تحت عنوان بیگ دیتا که می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری و تحلیل کند.
آذری جهرمی ادامه داد: منتها خروجی همه این تکنولوژی‌ها باید خدمات بهتر و بهبود زندگی برای مردم شود. اگر پروژه‌ای اجرا می‌کنیم و متوجه این هستیم که تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود ادامه آن چیزی نیست جز هدر دادن مالیات مردم، هدر دادن وقت و انرژی اجرایی شهری. همیشه باید این سؤال را بپرسیم که چرا این پروژه را اجرا می‌کنیم؟ نتیجه ملموس آن چیست؟ این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم.

وزیر دولت تدبیر و امید بابیان اینکه هوشمند سازی بسترسازی حضور شرکت‌های فناور و خلاق برای حل مسائل شهری است گفت: هوشمند سازی شهری داستان شرکت‌های ارزش‌افزوده نشود که فقط برای تعدادی سرمایه‌دار ارزش‌افزوده ایجاد کرده است نه برای مردم. اگر قرار است ارزش‌افزوده‌ای در خدمات شهری ایجاد شود که برخی شرکت‌ها بیایند کار کنند، باید این ارزش‌افزوده حسش به مردم منتقل شود نه اینکه دستش را در جیب مردم کند.

وی افزود: نباید با ساختارهایی که وجود دارد انحصار ایجاد شود و شرکتی به‌واسطه نزدیکی با یک اپراتور انحصاری در ارائه خدمات ایجاد کند و بعد اتفاقاتی بیفتد که امروز در ماجرای ارزش‌افزوده شاهدش هستیم. ارزش‌افزوده واقعی این است که داده‌های شهری را باز بگذاریم و اجازه دهیم مسابقه خلاقیت برای حل مسائل شهری و مردم راه بیفتد.

آذری جهرمی تصریح کرد: داده‌های باز(open source)، امروز یک موضوع ضروری است. داده‌های شهری نباید در اختیار یک گروه خاص باشد که هم انحصار اقتصادی ایجاد می‌شود، هم فساد رخ می‌دهد و هم مردم بهره‌مند نمی‌شوند و رضایت نخواهند داشت. نماد کاملش هم می‌شود فعالیت‌های ارزش‌افزوده در کشور که سالانه اعداد بسیار بالایی در این حوزه درآمد کسب می‌کنند درحالی‌که نه محل درآمد شفاف است و نه هزینه کرد این درآمدها.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: شما یک شرکت ارزش‌افزوده‌ای را مثال بزنید که می‌شناسیدش. مگر می‌شود در بازار سالانه ۲۶۰۰ میلیارد تومانی شما یک بازیگر این حوزه را نشناسید. ‌ادعا می‌کنند که ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند. ‌خب یک شرکت و شغل‌های ایجاد کرده را معرفی کنید.

وی ادامه داد: حوزه شهری هم همین است. اگر آزادسازی داده‌ها انجام نشود، اگر خلاقیت‌ها به اشتراک گذاشته نشود و به مسابقه گذاشته نشود نتیجه ملموسی برای مردم حاصل نخواهد داشت.
وزیر کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه تمام صحبت من توجه به نقش هوشمند سازی در خدمات‌دهی به مردم است گفت: باید این کلیدی‌ترین شعار خدمات شهری باشد.‌ وقتی بنا شد به مردم خدمات ارائه دهیم، مدل مشارکت دادن شرکت‌های خلاق، مدل رقابت، مدل آزادسازی دیتا و… همه‌چیز باید شفاف شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.