تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 16069

پوشاک نماد و نشانه فرهنگ حاکم بر جامعه است

پوشاک نماد و نشانه فرهنگ حاکم بر جامعه است

پوشاک نماد و نشانه فرهنگ حاکم بر جامعه است مولف کتاب “پرنیان زنان ایران زمین”: با بررسی پوشاک جامعه می‌توان به تبادل، تعامل، تهاجم باورها و اعتقادات دیگر اقوام در آن جامعه آگاهی یافت. به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری _ فریبا ابوطالبی نویسنده و کارشناس ارشد رشته الهیات از دانشگاه آزاد تهران در مصاحبه اختصاصی

Print Friendly, PDF & Email

پوشاک نماد و نشانه فرهنگ حاکم بر جامعه است

مولف کتاب “پرنیان زنان ایران زمین”: با بررسی پوشاک جامعه می‌توان به تبادل، تعامل، تهاجم باورها و اعتقادات دیگر اقوام در آن جامعه آگاهی یافت.

به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری _ فریبا ابوطالبی نویسنده و کارشناس ارشد رشته الهیات از دانشگاه آزاد تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار دنیای اسرار گفت: متولد سیزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۵۱ هستم و دوران کودکیم همزمان با انقلاب و جنگ تحمیلی بوده است و از همان زمان کودکی به علوم دینی علاقمند بودم.
وی افزود: به همین دلیل رشته الهیات با گرایش فقه و حقوق را برای تحصیل در دانشگاه برگزیدم و تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیلاتم را ادامه دادم.
ابوطالبی به تدریس در دانشگاه پیام نور حسن آباد جرقویه اشاره کرد و افزود: به مدت دو سال در دانشگاه پیام نور حسن آباد جرقویه به تدریس پرداختم و همچنین چهار کتاب با نام‌‌های جایگاه عقل در فقه اسلامی، همراه با کاروان کربلا، پرنیان زنان ایران زمین و پرنیان رحمت را تالیف کرده‌ام.
وی در خصوص کتاب اول خود با عنوان “جایگاه عقل در فقه اسلامی” گفت:
انسان با ابزار شناخت و آگاهی (حواس ظاهر، باطن و قدرت تعقل) که خداوند در اختیار او قرار داده کسب معلومات می‌کند.
ابوطالبی ادامه داد: همچنین انسان با استفاده از حواس پنج‌گانه، ادراک و معلومات عقلیه که وجه امتیاز انسان و حیوان است، با نیروی عقل درباره مدرکات حسی، خیالی و وهمی می‌اندیشد و صحیح را از باطل تشخیص می‌دهد.
وی افزود: بحث ما در این کتاب نیز در مورد همین قوه عاقله است و می‌خواهیم بدانیم آیا این قوه عاقله می‌تواند منبع یا دلیلی برای احکام شرعی باشد یا خیر و اگر یک منبع مستقل است آیا حکم شرعی وجود دارد که تنها دلیل برای استنباط آن عقل باشد.
فریبا ابوطالبی گفت: اگر علمای شیعه استدلال‌های عقلی را پذیرفته‌اند چرا استدلال‌های عقلی تحت عنوان استحسان و مصالح مرسله را رد می‌کنند در حالی که بعضی از مصادیق که در این مباحث نام می‌برند یکسان است و همچنین در بحث قیاس ( تمثیل منطقی)
آیا قیاس به عنوان یک روش و یا دلیلی برای استنباط احکام مورد قبول علمای شیعه می‌باشد یا خیر؟
بعضی آن را به‌طور کلی رد کرده و عده‌ای آن را در بعضی موارد قبول کرده‌اند.
وی ادامه داد: در این کتاب کوشیدم تا پژوهشی در خور برای اهل اندیشه و پژوهش تهیه کنم.
ابوطالبی به دومین کتاب خود اشاره کرد و گفت: کتاب “همراه با کاروان کربلا” به توصیه بسیج و در خصوص انحرافات منصوب به وقایع کربلا نوشته شده است.
وی افزود: خداوند برای هر امتی مراسم و آیین‌های گروهی برای یاد خدا قرار داده که این گردهم آوردن مردم در فواصل زمانی منظم و حفظ خطوط ارتباطی باعث ایجاد تعادل اخلاقی در سطح جامعه و کاهش کشمکش‌های اجتماعی می‌شود و همچنین سبب تقویت و تایید دوباره پایبندی به یک رشته ارزش‌ها و باور‌داشت‌های خاص می‌گردد که ممکن است فراموش و یا کمرنگ شده باشند.
فریبا ابوطالبی ادامه داد: از این رو اهل بیت (علیهم السلام) به برگزاری مراسم و مجالسی که امر آنان را زنده کند و گریه بر رنج و ستمی که بر آنان وارد گشته سفارش کرده‌اند.
وی افزود: رسولان شیطان انگلیس، آمریکا و صهیونیسم در چند قرن اخیر یکی از وظایف مهم خود را مبارزه با عزاداری‌های مذهبی قرار داده‌اند.
ابوطالبی با اشاره به توجه به افکار دو مذهب مسلمانان گفت: دو گروه برای انحراف در این مذهب‌ها در نظر گرفته‌ شده‌اند.
وی افزود: برای مذهب تشیع که معتقد به اسلام پویا است و نوگراست گروه بهایی ماموریت یافته تا با ترفند نوگرایی امروزی و پرهیز از کهنه‌گرایی با شعائر و سنت‌های الهی از جمله عزاداری در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) که سدی در مقابل اهداف تسلط شیطان بر انسان‌ها است مبارزه کند.
ابوطالبی ادامه داد: برای مذهب اهل تسنن که معتقد به اسلامی ایستا می‌باشند نیز گروه وهابی مأموریت می‌یابد تا ترفند سنت‌گرایی از اسلام دینی بدون اندیشه، عقب مانده و منزوی ارائه دهد و در این راه حتی سیره و روش پیامبر در امر عزاداری را به فراموشی سپارد.
فریبا ابوطالبی در مورد سومین کتاب خود تحت عنوان ” پرنیان زنان ایران زمین” گفت: پارچه‌ای که به تن دوخته می‌شود، دارای سه ویژگی پوشش عیبوب، زینت و حفاظت از بدن می‌باشد که بر اساس نگاه و باور هر جامعه‌ای برای آن لفظ متفاوتی به کار رفته است.
وی افزود: در زبان عربی به واژه “لباس” به معنای شبهه، اشکال و عدم وضوح آمده است و در زبان فارسی لغت پوشاک و پوشش به معنای پنهان کردن و از نظر دور کردن، استفاده می‌شود، پس در فرهنگ عربی و فارسی به نقش پوشاندن اهمیت داده شده است‌.
ابوطالبی افزود: جدای معنای کلمه پوشاک، چگونگی پوشاک نیز خود نمادی از فرهنگ هر جامعه و فرهنگ، ساخته اعتقادات، باورها، پیشرفت علمی و سیاست حاکم بر جامعه می‌باشد و با بررسی پوشاک یک جامعه می‌توان به باورها و ارزش‌های مورد پذیرش آن جامعه، پیشرفت علمی، سطح زندگی مردم، آب و هوا و سیاست حاکم بر جامعه دست یافت.
فریبا ابوطالبی با اشاره به بررسی پوشاک هر جامعه گفت: با بررسی پوشاک جامعه می‌توان به تبادل، تعامل، تهاجم باورها و اعتقادات دیگر اقوام در آن جامعه آگاهی یافت و چون زن دارای ماهیتی فرهنگی است از این روی کاوش در مورد پوشاک زن بهترین نماد برای فرهنگ و سیاست حاکم بر جامعه در هر دوره‌ای خواهد بود.
ابوطالبی در پایان با اشاره به کتاب “پرنیان رحمت” گفت: این کتاب نتیجه کتاب پرنیان زنان ایران زمین است.
وی با بیان اینکه با نگاهی کاوشگر در تاریخ این نکته روشن می‌شود که پوشاک نماد و نشانه‌های باورهای مردمی و فرهنگ حاکم بر آن جامعه است تشریح کرد: در عصر کنونی قانون کشور ایران بر اساس احکام و دستورات اسلام تدوین شده است.
وی افزود: بر عکس دوره‌های پیشین که اداره‌ی جامعه در دست حاکمان فاسدی بوده که بر زبان مسلمان و در عمل نه تنها بویی از اسلام نبرده بلکه در مواردی گوی سبقت را از کفار و مشرکین ربوده بودند، امروز در راس حکومت ولی فقیه قرار دارد که اسلام نه بر زبان که در عمل او جاری است.
ابوطالبی ادامه داد: این پرسش به ذهن می‌رسد که آیا پوشش کنونی جامعه ایران به ویژه زنان چه در اجتماع و چه در حریم خصوصی با باورها و ارزش‌های دینی و سازگاری دارد؟
وی افزود: از طرفی حیا و ایمان از نشانه‌های عقل است که آشکارترین نشانه‌های آن چگونگی انتخاب پوشش است و در یک جامعه عقلانی انسان در انتخاب، عرضه و تولید یک پوشاک چه ویژگی‌هایی را باید رعایت کند که بیانگر عقلانیت شرط و جامعه او باشد؟
ابوطالبی گفت: این کتاب برای پاسخگویی به این پرسش‌ها تالیف شده است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.