تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
کد خبر : 16506

خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن زاینده رود

خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن زاینده رود

خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن زاینده رود به گزارش دنیای اسرار:استاندار اصفهان: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود، بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که آثار و پیامدهای سوء آن نیز می‌تواند ابعادی ملی به خود بگیرد. عباس رضایی در نشست خبری خود

Print Friendly, PDF & Email

خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن زاینده رود

به گزارش دنیای اسرار:استاندار اصفهان: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود، بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که آثار و پیامدهای سوء آن نیز می‌تواند ابعادی ملی به خود بگیرد.

عباس رضایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر به جاری بودن زاینده رود پس از دوازده سال در سال آبی ۹۷_۹۸ اشاره و اظهار کرد: این امر باعث شد که میزان برداشت گندم در فصل پرآبی در استان به ۲۷۰ هزار تن برسد که دو سوم درصد از تولید زیر کشت کل کشور است.
به گفته وی استان اصفهان در سال ۹۷ با داشتن حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی در مجموع ۵.۷ میلیون تن تولید محصولات دامی داشته و تولید محصولات کشاورزی نیز حدود ۵ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸، تعداد اقلام صادراتی استان یک هزار و ۱۵۷ قلم بوده است گفت: این اقلام به ۹۱ کشور از جمله عراق، چین، امارات، اندونزی، افغانستان، تایلند، ترکیه، هند، عمان، پاکستان و ۸۰ کشور دیگر صادر شده است.
وی ترکیب ارزش کالاهای صادراتی در ۱۰ ماه نخست سال جاری را چدن، آهن، فولاد، فرش دستباف، فرآورده‌های معدنی عنوان و تشریح کرد: بالغ بر ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار ارزش صادرات ۱۰ ماه اول سال ۹۸ بوده است.
رضایی با بیان اینکه اصفهان پنجمین استان صادر کننده کشور است تصریح کرد: صادرات استان از نظر وزنی ۴۸ درصد و ارزشی ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به لحاظ صادرات نباید با استان‌های مرزی کشور و پایتخت مقایسه شود ابراز داشت: اصفهان در مقایسه با استان‌هایی مانند فارس و خراسان رضوی دارای جایگاه مناسب با رشدی فزاینده و درصد صادرات استان از مواد فرآوری شده و تولیدی درون استان است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در بحث میراث فرهنگی ۳۷۵ پروژه با بیش ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در بخش خصوصی ایجاد شده است، افزود: این آمار نشانگر همراهی توده‌ها و اقشار مختلف مردم و دولت است و نظام و دولت را از مردم جدا نمی‌دانیم و همگی یک مجموعه به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در دهه فجر ۱۳۹۸، ۶۰ پروژه با ارزشی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی در دست افتتاح است، گفت: همچنین ۴ پروژه در مرحله شروع عملیاتی با ارزش بالغ بر ۳۲۵ میلیارد تومان در دست اجرا است.
رضایی در خصوص تعداد گردشگران تشریح کرد: تعداد گردشگران تا پایان مهرماه ۹۷، ۳۳۰ هزار نفر بوده که ۲۰ درصد نسبت به زمان مشابه رشد داشته است.
وی به تحصیل ۳۰۰ هزار دانشجو در ۱۶۵ مرکز علمی دانشگاهی استان اشاره و اظهار کرد: از این تعداد ۶۲۰۰ نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مؤسسات غیرانتفاعی هستند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش هستند، گفت: در این حوزه نیز اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد نخبگان در کل کشور دارد و اصفهان مؤسس مراکز متعدد علمی فرهنگی کشور از جمله شهرک علمی تحقیقاتی بوده است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان رتبه دوم کشوری را در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دارد، اظهار کرد: ۵۲۰ واحد شرکت دانش بنیان در شهرک تحقیقاتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند.
رضایی در ادامه افزود: خوشبختانه با فروش فناوری و یا مشارکت سرمایه گذاری در تجاری سازی، ۷۶ فناوری و هزار و ۲۰۰ فناوری و محصول تجاری صادر شده در این شرکت‌ها وجود دارد که برخی از آنها در کشور بی نظیر است.
وی مهم‌ترین مسئله و چالش در استان را کمبود آب در حوضه زاینده رود دانست و اظهار کرد: این مشکل آثار و پیامدهای مخربی بر محیط زیست طبیعی دارد. یکی از این مشکلات، عدم تأمین حقآبه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین‌المللی گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب بوده که نابودی کمی و کیفی آب خوان‌ها و منابع آبی زیر زمینی و پدیده فاجعه بار و غیر قابل جبران فرو نشست سراسری دشت‌ها را به دنبال داشته است.
استاندار اصفهان به ۲۰ میلیون متر مکعب آبی که هم اکنون در رودخانه زاینده رود جاری است اشاره کرد و افزود: این آب با سختی‌های بسیار از وزارت نیرو برای ماه‌های بهمن و اسفند گرفته شده و در واقع این حق‌آبه محیط زیستی استان است که یکی از خواسته‌های مکرر فعالان و دوستداران محیط زیست استان نیز بوده است.
وی با بیان اینکه خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن رودخانه وجود دارد گفت:نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرقی، خشک شدن باغ‌های چندین ساله و دارای حق‌آبه از پیامدهای این خشکسالی است.
رضایی زاینده رود را رودخانه‌ای ملی و متعلق به همه ایران دانست و افزود” زمانی که زاینده رود خشک باشد تمام ملت ایران نگران هستند.
استاندار اصفهان

با بیان اینکه زاینده رود به معنی آب شرب ۵.۴ میلیون ایرانی است، گفت: این مسئله نه تنها مردم اصفهان که مردم یزد، کاشان، نائین و اردستان را نیز شامل می‌شود و ما آب شرب مردم اصفهان را جدا از مردم شهرهای دیگر استان و همین طور استان‌های همجوار مانند خوزستان، چهارمحال بختیاری و یزد نمی‌دانیم.
وی اضافه کرد: معتقد هستیم این آب باید به همه مردم برسد. مردم اصفهان مانند مردم دیگر استان‌ها حق و حقوقی دارند که باید به آنها رسیدگی شود.
رضایی به تولید ۶۸ درصد آهن و فولاد، ۸.۵ درصد برق و ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور در این استان اشاره و تاکید کرد: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود، بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که آثار و پیامدهای سو آن می‌تواند ابعادی ملی به خود بگیرد.
وی با اشاره به اینکه افت آب زیرزمینی در استان باعث افت تجمیعی بسیار زیاد برخی از دشت‌ها شده است گفت: این مشکل یکی از مسائل اصلی استان که باید به آن پرداخته شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای دو سیمای متفاوت است تشریح کرد: نخست سیمایی است که خودمان از اصفهان می‌بینیم و دیگری سیمای محرومیت است. اصفهان استانی توسعه نیافته از نظر آب، آلاینده‌های زیست محیطی، خشکسالی، مهاجرت‌های بی رویه و حاشیه نشینی است.
وی به نشست‌های مشترک و مستمر و تعامل با صنف و نمایندگان کشاورزان استان به منظور ایجاد آرامش و مشارکت در برنامه ریزی های مرتبط با آب در جلسات سازگاری با کم آبی برگزار شده است اشاره و اظهار کرد: معتقدیم استانداری به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، به همین دلیل با همکاری اتاق بازگانی، بخش خصوصی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ۱۸۰ جلسه توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شده است.
رضایی با بیان اینکه ۵۰۴ مصوبه غیر بانکی در استان وجود داشته است گفت: این موضوع تسهیلاتی را در جهت بهبود فضای کسب و کار فراهم کرده است.
به گفته وی تعداد تسهیلات در بخش رونق تولید ۱۲۷ مورد وارزش آن ۴۳۷ میلیارد تومان، تسهیلات تبصره ۱۸، ۳۷ مورد و ارزش آن ۲۸۸ میلیارد تومان و جمعاً ۱۶۶ عدد تسهیلات به ارزش ۷۲۶ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است.
استاندار اصفهان از افتتاح ۱۸۲۶ پروژه به ارزش ۲,۳۷۵ میلیارد تومان در استان اصفهان در دهه فجر خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۷۶ طرح مربوط به شرکت مخابرات، ۳۰۷ طرح مربوط به جهاد کشاورزی، ۲۱۵ طرح مربوط به شرکت برق منطقه‌ای، ۱۷۵ طرح مربوط به شهرداری‌های استان و ۴۲ طرح نیز مربوط به دانشگاه‌ها و ۷۸ پروژه نیز در مرحله آغاز عملیات اجرایی است.
وی با بیان اینکه از این ۲۳۷۵ میلیارد تومان، ۱,۱۳۶ میلیارد تومان آن بر عهده بخش خصوصی است ابراز داشت: ۵۹ پروژه نیز شاخص است، یعنی بودجه هرکدام از آنها بالای ۸ میلیارد تومان بوده که در زمینه صنعت، کشاورزی و علوم پزشکی هستند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.