تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۰۵
کد خبر : 16737

شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا

شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا

شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا به گزار ش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- محققان آمریکایی در مطالعه بر موش‌ها متوجه شدند که ویروس ابولا می‌تواند سلول‌های سرطان کشنده مغزی را موسوم به گلیوبلاستوما در این جوندگان از بین ببرد. به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، گلیوبلاستوما تومورهای مغزی بسیار تهاجمی هستند که درمان آنها

Print Friendly, PDF & Email

شکار سلول‌های سرطان کشنده مغز با ویروس اِبولا

به گزار ش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- محققان آمریکایی در مطالعه بر موش‌ها متوجه شدند که ویروس ابولا می‌تواند سلول‌های سرطان کشنده مغزی را موسوم به گلیوبلاستوما در این جوندگان از بین ببرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، گلیوبلاستوما تومورهای مغزی بسیار تهاجمی هستند که درمان آنها بسیار دشوار است، زیرا این سلول‌های سرطانی بسیار فرار هستند و به درون مغز می‌روند و منجر به عود دوباره این بیماری می‌شوند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه یِیل در آمریکا برای ابداع درمان‌های موثرتری برای این بیماری در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه از قابلیت‌های تخریب سلولی برخی ویروس‌ها می‌توان برای از بین بردن این تهدید بهتر استفاده کرد. این محققان با مطالعه بر موش ها متوجه شدند که ویروس ابولا می‌تواند گلیوبلاستوما را در این جوندگان از بین ببرد. این مطالعه نشان می‌دهد که مولفه‌هایی از ویروس ابولا می‌تواند درمان جدیدی برای این سرطان کشنده مغزی ارائه دهد. 

ابولا یا تب هموراژیک اِبولا نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده‌است.

این بیماری برای نخستین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای، استفراغ،  اسهال و  کاهش عملکرد کبد و کلیه ها ظاهر می شود.

هیچ درمان خاصی تا کنون برای این بیماری وجود ندارد؛ می‌توان برای کمک به افراد مبتلا به آن از آب‌درمانی خوراکی (نوشاندن آب‌های محتوی قند و نمک) یا مایعات وریدی استفاده کرد. این بیماری نرخ مرگ و میر بالایی دارد و اغلب باعث مرگ بین ۵۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان می‌شود.

در درمان‌های استاندارد برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما، ابتدا با عمل جراحی تومورها بیرون آورده شوند، سپس با شیمی درمانی و پرتودرمانی سلول‌های سرطانی باقی مانده از بین می‌روند. اما مشکل اینجا است که این سلول‌ها فرار هستند و اغلب دوباره به درون بافت مغز نفوذ کرده، در آنجا مخفی می‌شوند و به مرور زمان تومورهای جدیدی ایجاد می‌کنند که کشنده هستند.

این موضوع خلاف منطق به نظر می‌رسد اما این مطالعه نشان می‌دهد ویروس‌هایی که به طور معمول موجب بروز عفونت‌های خطرناک در انسان‌ها می‌شوند، این پتانسیل را دارند تا به شکار ریز سلول‌های باقی مانده کمک کند. محققان بیش از نیم قرن، برای مهندسی ویروس‌های مختلف با توانایی هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی فعالیت کرده‌اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که می‌توان ویروس زیکا را برای حمله به گلیابلاستوما مهار کرد. 

منطق این روش در نحوه پاسخ سلول‌های سرطانی به تهدیدات خارجی است. هنگامی که پاتوژن‌ها یا سایر مهاجمان به بدن حمله می‌کنند، سلول‌های سالم در دفاع از خود یک واکنش ایمنی ایجاد می‌کنند، در حالی که اکثر سلول‌های سرطانی از این امر ناتوان هستند. بنابراین در حمله به سلول‌های سرطانی با ویروس‌ها می‌توان از این آسیب‌پذیری استفاده کرد و سلول‌های سالم را تا حد زیادی از آسیب در امان نگه داشت.

این مطالعه در مجله  Journal of Virology منتشر شده است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.