تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
کد خبر : 18944

کالای برق؛ ازمصرف بهینه تا میراثی برای آیندگان

کالای برق؛ ازمصرف بهینه تا میراثی برای آیندگان

به گزارش دنیای اسرار– عاطفه علیان:اگرچه شیوع کرونا رشد مصرف برق در اصفهان را کاهش داد اما با عادی شدن شرایط، میزان مصرف برق مشترکین اصفهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ از سرگیری اصناف و صنایع و تابستان زودهنگام و استفاده از وسایل سرمایشی از مولفه هایی است که مصرف برق را در

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرارعاطفه علیان:اگرچه شیوع کرونا رشد مصرف برق در اصفهان را کاهش داد اما با عادی شدن شرایط، میزان مصرف برق مشترکین اصفهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ از سرگیری اصناف و صنایع و تابستان زودهنگام و استفاده از وسایل سرمایشی از مولفه هایی است که مصرف برق را در تابستان بیش از پیش افزایش می دهد.

با توجه به انتخاب شعار سال که در مسیر یک دهه اقتصاد مقاومتی بر «جهش تولید» تاکید دارد شاهد آن هستیم که بیشترین میزان مصرف برق در بخش های غیرمولد تخصیص یافته است. هر سال از نیمه خرداد تا نیمه شهریور بر مصرف بهینه برق تاکید می شود. اگرچه با توجه به وجود قوانین و الزامات حکومتی از جمله قوانین برنامه توسعه کشور برای اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف تاکید شده اما گویی با جامعه مصرف زده ای روبرو هستیم که با مفهوم مصرف بهینه کمتر مانوس است.

بالغ بر ۲۰۰ واحد لوسترفروشی در اصفهان فعال است. بیشتر لوسترفروشان در خیابان فروغی و فردوسی متمرکز هستند. شدت آفتاب بر روشنی مغازه ها چیره شده، اما لامپهایی که به سرپیچ های لوسترها وصل شده است داخل مغازه های خیابان فروغی را روشن کرده است. عده ای از لوسترفروشان جنس شغلشان را وابسته به نور لوسترها می دادند ومعتقدند همین لوسترها با نورهای رنگین در جذب مشتری موثر است.

«محمود ملک» سی سالی می شود که به شغل لوسترفروشی مشغول است. او که صاحب دو مغازه در خیابان فروغی و بزرگمهر اصفهان است در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: افزایش پلکانی قیمت برق به ویژه در تابستان باعث می شود که ما در روشنایی مغازه احتیاط کنیم.

او که افزایش مصرف برق را در استفاده از لامپ های پرمصرف می داند،گفت: اگرچه لامپ های کم مصرف و حتی سیستم سرمایشی مانند کولر گازی کم مصرف، باتفاوت قیمت زیاد نسبت به نوع پرمصرف خود در بازار عرضه می شود؛ اما سعی کردیم درجهت مصرف بهینه از لامپ ها و کولرگازی کم مصرف استفاده کنیم.

این فروشنده لوستر گفت: افزایش مصرف برق در تابستان به علت لامپ های روشن در مغازه لوسترفروشان نیست بلکه به خاطر استفاده از کولر گازی است که اگر در دمای آسایش گذاشته شود و در بین ساعت ۱۳ تا ۱۷ کمتر از وسایل سرمایشی استفاده شود می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد.

«ملک» که به قول خودش برای کاهش هزینه برق، تنها ده درصد لوسترهای مغازه اش را روشن می کند، ادامه داد: با سیستمی که در مغازه تعبیه شده، لوستر مورد نظر بنا به درخواست مشتری روشن می شود و نیازی به روشن بودن تمام لوسترها نیست. متاسفانه برخی از هم صنفی ها به این مساله پایبند نیستند و تمام وقت کاری، لوسترهایشان روشن است.

او به لامپ های کم مصرف در بازار در جهت مصرف بهینه برق اشاره کرد و افزود: امروزه لامپ های کم مصرف در لوسترها جایگزین تمام لامپ های رشته ای قدیمی شده است. لامپ های شمعی قدیمی که در لوسترها استفاده می شد بین ۴۰ تا ۶۰ وات برق مصرف می کرد که امروزه به جای یک لامپ شمعی ۶۰ واتی از ۳۰ لامپ دو واتی استفاده می شود که در مصرف بهینه برق موثر است.

مفهوم «ارزش» با تمام تنوع کارکردی اش در یک کلمه خلاصه می شود،ارزیدن؛ ارزشمند بودن. این مفهومی است که می توان در نحوه برخورد افراد جامعه باانرژی های محدود خود اعم از برق مورد بررسی قرار داد. آن مادری که از کودکی به فرزند خود مدام می گوید آب کم است؛ فقط یک لامپ؛ دور تند کولر ممنوع قطعاً ارزش سرمایه های کشورش را بیشتر از صاحب کسب و کاری می داند که پرمصرفی را با پول خودبه رخ می کشد! مادری که می خواهد با مصرف بهینه سرمایه های خاکش را به میراثی برای نوباوه اش تبدیل کند.

«محمد علی اکبری»، مدیرکل روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان یکی از مهمترین مولفه های میزان مصرف برق را در همین درک مفهوم «ارزش» دانست و در گفتو گو با خبرنگار ما تصریح کرد: «ارزش» مفهومی است که همه ما با آن آشنا هستیم ودر زندگی مدام ارزش گذاری می کنیم. درک «ارزش» برق برای صاحب ریخته گری که سرمایه اش به برق وابسته است و یا کودکی که با قطعی برق مضطرب می شود و یا بیماری که زیردستگاه تنفس مصنوعی است و زندگی اش وابسته به برق است با افرادی که برق را بانرخ ارزان و مفت قبض می سنجند متفاوت است.

او شهروندی که نسبت به مصرف بهینه برق دغدغه مند است را با مفهوم «ارزش به کارگیری»(use value) آشنا می داند و گفت: این افراد نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند و ترجیح می دهند هزینه های میلیاردی تولید برق را با مصرف بهینه در خدمت اشتغال و تولید رهسپار کنند.

«علی اکبری» تاکید کرد: علی رغم سیاست های تشویقی به مشترکین خوش حساب و عقد تفاهم نامه های متعدد و برنامه های عدیده در جهت فرهنگ سازی مصرف بهینه برق بر آموزش تاکید کردیم چراکه بر این باوریم که آموزش مهمترین جنبه فرهنگی مدیریت مصرف است و نتایج مهم و درازمدت آن بر کسی پوشیده نیست.

اگرچه در محدوده شهرستان اصفهان ۹۰۰ هزار مشترک خانگی وجود دارد که در سال قبل ۲۹ درصد از مشترکین به دلیل رعایت الگوی مصرف و کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته مشمول دریافت پاداش شده اند و در قبوض این مشترکین خوش مصرف خانگی در سال گذشته، ۴ میلیارد تومان پاداش اعمال شد و ۸۱ درصد مشترکین اصفهانی خوش مصرف بودند و مصرف برقشان در بازه الگوی مصرف قرارگرفته است اما امسال با تابستان زودهنگام باید ۵ هزارمگاوات مدیریت مصرف صورت بگیرد تا روزهای بدون خاموشی را پشت سر بگذرانیم این درحالی است که در سال گذشته در اصفهان ۱۰۰ مگاوات مدیریت مصرف انجام شد که امسال به ۱۱۵ مگاوات افزایش یافته است.

«صدیقه ببران»، مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو وضعیت برق اصفهان رابه همراه استانهای خراسان شمالی، کرمان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد،قزوین، البرز، تهران، همدان، اهواز حساس دانست و در گفت و گو با خبرنگار مااظهارداشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما لازم است مصرف بهینه برق در تمام طول سالرعایت شود.

او شالوده موفقیت در بهینه سازی مصرف برق را فرهنگسازی از نهاد خانواده جستجو کرد و افزود: نهاد خانواده و پس از آن نهاد آموزش و پرورش نقش کلیدی و موثر در آموزش کودکان در مصرف بهینه آب و برق دارند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو نقش رسانه ها را هم در افزایش آگاهی بخشی در جامعه نسبت به مصرف صحیح و به جای انرژی برق و آب مهم یافت و گفت: با انس و اعتمادی که مردم به رسانه ها دارند و از آنجا که رسانه ها حلقه ارتباطی جامعه با مسئولان هستند می توان از این بستر در جهت ارتقا سواد مصرف بهینه شهروندان کوشید.

او با اشاره به اینکه طرح های تولید برق که سازگار با محیط زیست هستند هر روز با جذابیت اقتصادی وارد مدار بهره برداری قرار می گیرند، تصریح کرد:تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر باد و خورشید مورد تاکید وزارت نیرو است و امسال۸۲۵ مگاوات از طریق همین منابع تولیدی  وارد مدار شده است.

«ببران» توسعه برق های تجدید پذیر به ویژه در مناطق کم برخوردار کشور را در اولویت برنامه های بهینه سازی مصرف برق وزارت نیرو معرفی کرد و گفت: با بسته های تشویقی وزارت نیرو مزارع خورشیدی و بادی رونق گرفته است و چنانچه از پنل های تولیدی در داخل کشور استفاده شود در جهت «جهش تولید» بهره برداران از ۳۰ درصد پاداش بیشتر بهره مند خواهند شد.

او یکی از اقدامات بهینه سازی مصرف برق را در بخش برق پاک اعلام کرد و افزود: در هفته گذشته نیروگاه هسته ای با ظرفیت تولید هزار مگاوات وارد مدار شد و با اینکه ۱۰۰ درصد جامعه شهری و ۹۹.۷ درصد بخش روستایی از نعمت برق برخوردار هستند باید در جهت عرضه برق پایدار تلاش کنیم که قطعاً مشارکت آحاد جامعه را می طلبد.

«ببران» با تاکید بر اینکه نرخ گذاری کالای آب و برق در کشور ما بسیار ارزان است، تصریح کرد: سعی شده با حداقل اقدام های بازدارنده و با بسته های تشویقی و تقویت مسئولیت اجتماعی شهروندان را نسبت به مصرف بهینه آب و برق ترغیب کرد.

او با اشاره به اینکه امسال به علت تابستان زودرس در هفدهم خردادماه پیک مصرف برق در کشور زده شد، از مردم درخواست کرد: در تمام طول سال و به ویژه در ماه های تیر و مرداد و بین ساعات ۱۳ تا ۱۷ همراهی لازم را با صنعت برق داشته باشند و از وسایل پرمصرف از قبیل ماشین لباس شویی، ظرفشویی، جاروبرقی، اتو در این ساعات استفاده نکنند؛ کولر آبی را روی دور کم بگذارند و در صورت استفاده از کولرگازی درجه آن را روی ۲۴ تا ۲۶ تنظیم کنند.

صنعت برق از صنایع استراتژیک و زیربنایی است؛ امروزه زندگی ما به  این صنعت چنان وابسته شده است که هرگونه اختلالی در تامین برق مطمئن و کافی مشکلات  اساسی را پدید می آورد. اگرچه می توان مصرف برق را به دو صورت «مدیریت بار» و«بهینه سازی مصرف برق» مدیریت کرد و مطابق با برنامه پنج ساله سوم قیمت برق به طورمتوسط سالانه ۲۰ درصد افزایش می یابد اما هنوز هم رفتار مصرفی مشترکین بر مصرف گرایی دلالت دارد؛ مصرف گرایی که به زعم جامعه شناسان علت آن را در ارزانی و دردسترس بودن همیشگی انرژی باید جستجو کرد.

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و روان شناس اجتماعی با اشاره به اینکه در گذشته های نه چندان دور مردم برای تامین انرژی مرارت می کشیدند و با بهای بیشتری آن را به دست می آوردند، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: نسل امروز در آپارتمان متولد می شود و رشد می کند و از طبیعت دور افتاده است. نسل امروزی با فشردن کلیدی و بالازدن پدالی به هر میزان انرژی دسترسی دارد.

او افزود: با توجه به رشد نامتوازن اجتماعی و اقتصادی در جامعه امروز، انرژی به صورت ارزان در دسترس قرار گرفته و مفت هم به هدر می رود.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه آموزش مصرف بهینه در کودکان وتوسط نهاد آموزش و پرورش نهادینه می شود، بیان داشت: تورهای طبیعت گردی و بازدیداز پنل های خورشیدی و نیروگاه ها و آموزش به والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان می تواند در درونی سازی مصرف بهینه آب و برق در بین شهروندان موثر باشد.

او با تعریف پلن های درازمدت توسط دولت در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور گفت: با شرایط اقتصادی موجود نمی توان سیاست های بازدارنده در حوزه انرژی را افزایش داد اما دولت با ترمیم سرمایه های اجتماعی و تقویت همدلی برنامه های روشن و شفافی را در جهت بهینه سازی مصرف انرژی اعم از توسعه انرژی های پاک خورشیدی و بادی در نظر بگیرد و توسعه دهد.

سالهاست از عناوینی مانند صرفه جویی و مصرف بهینه در کالاهای استراتژیک مانند آب و برق دم زدیم. سالهاست که تابستانها رفتار مصرفی مشترکین تکلیف خاموشی ها را روشن می کند؛ اما اینکه چقدر توانستیم در نهادینه سازی مصرف بهینه در افراد جامعه با تقویت مسئولیت اجتماعی و ارزشمندی انرژی موفق باشیم را باید به میراثی که برای آیندگان به جا می گذاریم، بسپاریم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.