تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
کد خبر : 14759

تصویب امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی/یک مرکز علمی کاربردی جدید در استان اصفهان دایر خواهد شد

تصویب امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی/یک مرکز علمی کاربردی جدید در استان اصفهان دایر خواهد شد

در نشست خبری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و معاونین دانشگاه علمی کاربردی کشور مطرح شد: تصویب امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی/یک مرکزعلمی کاربردی جدید در استان اصفهان دایر خواهد شد نشست خبری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با حضور مدیرکل گسترش دانشگاه علمی کاربردی کشور و معاون آموزشی

Print Friendly, PDF & Email

در نشست خبری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و معاونین دانشگاه علمی کاربردی کشور مطرح شد:

تصویب امکان تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه علمی کاربردی/یک مرکزعلمی کاربردی جدید در استان اصفهان دایر خواهد شد

نشست خبری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با حضور مدیرکل گسترش دانشگاه علمی کاربردی کشور و معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور برگزار شد.

به گزارش دنیای اسرار: کیانوش بهرهی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: به منظور جبران ظرفیت خالی ایجاد شده در مراکز علمی کاربردی در پذیرش مهر ماه با موافقت وزارت علوم و سازمان سنجش تکمیل ظرفیت در سی آبان ماه انجام خواهد شد تا بتوانیم با نیازسنجی ‌انجام شده ظرفیت‌های خالی که در مراکز وجود دارد را با پذیرش آتی تکمیل شود.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته یک هزار و ‌۷۴ مرکز علمی داشت که به منظور توجه ویژه در مدیریت جدید به بحث ارتقای کیفیت و سطح علم و حفظ کیفیتآموزشی، تمام مراکزی که از استاندارد لازم برخوردار نبودند و تعداد ۳۰۹ مرکز دولتیطبق مصوبه شورا تعطیل شدند و اکنون در مجموع در کل کشور تعداد ۶۳۵ مرکز در حال فعالیتهستند.

مدیرکل گسترش دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه ابزارهای نظارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی کماکان برای جلوگیری از تضعیف کیفیت مراکز وجود دارد، ادامه داد: در دو سال اخیر برای جایگزینی مراکزی که تعطیل شدند و دارای محیط کار لازم نبودند مجوزهای لازم دریافت شده تا در رشته‌های مورد نیاز دانشجو بگیرد، مراکز جایگزین حتماً دارای استاندارهای لازم بوده و زیرساخت‌های مورد نیاز را داشتند.

بهرهی افزود: در جلسه اخیر شورای گسترش دانشگاه تحصیل همزمان در دو رشته مصوب شد، دانشجویان علمی کاربردی و سایر دانشجویان می‌توانند همزمان در دو رشته تحصیلی تحصیل خواهند کرد، کلیات به تصویب رسیده و به زودی شیوه‌نامه اجزایی تدوین و ابلاغمی‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره های کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی، اظهارکرد: پیگیر هستیم در صورت موافقت شورای گسترش مجدد دوره کارشناسی ارشد علمی کاربردیبه شکل محدود، صرفاً در گروه‌ صنعت، به صورت پروژه محور و در مراکز شاخص مصوب کنیم و مجوز را از شورای گسترش دریافت کنیم.

مدیرکل گسترش دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: مراکز تعطیل شده صرفاً از بعد آموزشی با دانشگاه ارتباط داشتند و در واقع وابسته به دستگاه اجرایی خود بودند با مصوبه شورای گسترش در صورتی که دستگاه اجرایی علاقه‌مند باشد می‌تواند جایگزین دیگری برای مرکز منحل شده با همان نیروها و امکانات پیدا کند.

بهرهی با اشاره به تعطیلی دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان تصریح کرد: برای مراکز منحل شده، تقاضای مرکز جایگزین از نظر محیط واقعی کار و برخورداری از استانداردهای لازم بررسی می‌شود مرکز فرهنگ ‌و هنر اصفهان به علت عدم وجود ساختار مناسب و استانداردهای لازم است که هنوز جایگزینی پیدا نکرده است.

وی افزود: یکی از ارکان مهم دانشگاه علمی کاربردی مدرس مرکز است که به منظور ارتقا کیفیت از دو سال پیش بازنگری ۱۱۰ هزار مدرس شروع و بررسی شده و از این میان ۴۰ هزار نفر توانسته‌اند مراحل مصاحبه را طی کنند.

مدرک مراکز علمی کاربردی در خارج کشور اعتبار دارد

در ادامه مختار جلالی جواران ضمن تبریک ولادت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: مأموریت‌های دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه نسل سوم در بخش مهارت، تأمین نیروی تخصصی ماهر، کارآفرین و کارآمد با پنجه‌های توانمند در بخش‌های مختلف است که با بیش از ۸۰۰ رشته و گرایش مشغول به ارائه خدمات آموزشی است.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی بیش از یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموخته‌هایی داشته که توانسته‌اند در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی چرخ مملکت را به چرخش درآوردند.

معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به انحلال مراکز علمی کاربردی وابسته به دولت و واگذاری به بخش خصوصی، ادامه داد: تا شهریورماه امسال واگذاری مراکز انجام شده است و انتقال اکثر این مراکز با داشتن جایگزین به بخش خصوصی صورت گرفته است.

جلالی با بیان اینکه مأموریت اصلی دانشگاه در دو بخش آموزش‌های رسمی و آموزش‌های کوتاه‌مدت تک‌درس و پودمانی تعریف می‌شود، تصریح کرد: در حالی که برخی دانشگاه‌هایی ایران در بخش آموزش‌های تخصصی و علمی فعالیت می‌کنند، برخی دیگر در بخش‌های مهارتی و آموزش دانشجویان ماهر و کارآفرین فعالیت دارند، در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۶۰ درصد آموزش ها به صورت عملی و در محیط کار و ۴۰ درصد تئوری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار اشتغال دانش‌آموخته‌ها متعلق به دانشگاه علمی کاربردی است، گفت: گرچه باید ۳۰ درصد دانشجوهای کشور مهارتی باشند اما دانشگاه علمی کاربردی تمرکز مأموریت خود را در قدم اول به جای کمیت بر کیفیت گذاشته و بدین‌منظور علاوه بر بازنگری در سرفصل دروس، در حوزه مدرسین بازنگری  ۱۱۰ هزارمدرس  در سطح کشور را انجام داده است.

معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: برای پذیرش مدرس جدید بعد از ظرفیت سنجی و نیازسنجی، فراخوان برای همه رشته‌ها داده خواهد شد و این دانشگاه به دنبال افراد با تجربه، خبره و صاحب‌نظر است.

جلالی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی خلا دیگر دانشگاه ها را رفع می‌کند، گفت: همچنین این دانشگاه تلاش می‌کند به‌جای رقابت با سایر دانشگاه‌ها رفاقت داشته باشد به گونه‌ای که هر جا خلأیی در زمینه نیرو احساس شود این دانشگاه وارد شده و آن ‌بخش از نیاز جامعه را تأمین کند.

وی افزود: امروزه بیش از همیشه توجه به دوره‌های کوتاه‌مدت و پودمانی جزو مأموریت‌های اصلی دانشگاه قرار گرفته است و در هدف‌گذاری بلندمدت مقررشده فارغ‌التحصیلانی ‌که‌ محصولات دانشگاه علمی کاربردی هستند بتوانند به راحتی کارآفرین باشند.

معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به پذیرش دانشجو از خارج کشور اظهار داشت: برای گسترش آموزش عالی علاوه بر داخل کشور برای خارج از کشور پذیرش دانشجوی بین‌الملل برنامه‌هایی در نظر گرفته شده،‌ در حال حاضر تعداد ۵۵۰ نفر از دانشجویان را دانشجویان خارجی درکل کشور تشکیل می‌دهند در حالی که هدف‌گذاری در مرحله اولی ۱۰هزار دانشجو است.

جلالی اظهار داشت: در بخش کشاورزی به شدت نیازمند ایجاد مرکز علمی کاربردی هستیم و این درخواست از ذی‌نفعان هست که در بخش کشاورزی‌ ورود پیدا کنند؛ استان اصفهان این ظریفت را دارد مراکز خوب کشاورزی داشته باشد و به دنبال این هستیم که دانش‌آموخته‌ها مهارت لازم را کسب کرده و خود کارآفرین باشند تا این‌که به دنبال کار دولتی بگردند.

وی ادامه داد: بخش اعظم دانشجویان مراکز علمی کاربردی دانش‌آموزانی هستند که با مدرک دیپلم و از هنرستان وارد این مرکز می‌شوند و آماری در حدود ۴۰ ٪ وجود دارد که از دانش‌آموخته‌های این مراکز مشغول به کار شده‌اند و از این میان ۲۰ درصد افرادی هستند که مستقیم از هنرستان در مرکزهای علمی کاربردی مشغول به تحصیل بوده‌اند.

معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی کشور در ارتباط با محدودیت رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: سیاست کلان کشور «خوشه شغلی» بوده است که طبق آن هر دانشگاه توانمندی‌های خود را اعلام و بر اساس سوابق به آن مرکز مأموریت داده می‌شود، این کار باعث نظم و ساماندهی شده و مراکز در یک حوزه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

تاسیس یک مرکز علمی کاربردی جدید در استان اصفهان

در پایان مهدی قیصری با اشاره به حضور مسئولین دانشگاه علمی کاربردی کشور در استان اصفهان اظهار کرد:  مسئولین دانشگاه علمی کاربردی کشور طی سفر دو روزه به استان اصفهان از مراکز متقاضی تأسیس مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی و مراکز جایگزین مراکز مشمول مصوبه شورای عالی اداری شده اند و محیط واقعی کار دارند، بازدید کردند.

وی ادامه داد:  در این سفر از دو موسسه که موافقت اولیه برای جایگزینی داشتند بازدید شد. محیط های واقعی کار موسسه سیاحان چهل‌ستون متقاضی فعالیت در زمینه میراث فرهنگی به جای مرکز نقش جهان و محیط های واقعی کار موسسه مهد قران کریم و ولایت که به‌جای مرکز بنیاد شهید بودند، بازدید شد.  همچنین از محیط واقعی کار شرکت آجر نما چین که متقاضی تاسیس مرکز علمی کاربردی جدید بود بازدید صورت گرفت.

همچنین خط تولید آجرهای سنتی و مدرن، طرح های نوآوری و کارآفرینی، ابداعات، تکنولوژی های بومی در فرایند نصب خشک آجر، کاربرد آجر با چست به جای ملات،  آزمایشگاه های خاک و کنترل کیفیت، معادن مواد اولیه مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان در ارتباط با مرکز فرهنگ و هنر یک گفت: برای حفظ مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر تلاش زیادی کردیم بطوری که استانداردهای مورد نیاز دانشگاه را برای این مرکز تا حد ۲۰ درصد استاندارد دانشگاه کاهش دادیم اما متاسفانه موسسه جایگزین که محیط واقعی کار داشته باشد و یا در زمینه فعالیت مرکز فرهنگ و هنر توانایی و یا تجربه اجرای دوره های آموزشی را داشته باشد پیدا نشد.

وی ادامه داد: در استان اصفهان هشت مرکز وابسته یا تابعه در شهرستان‌ها وجود دارد که از پراکندگی شهری مناسبی هم برخوردار هستند، این هشت مرکز در مبارکه، زرین‌شهر، آران و بیدگل، نجف‌آباد، تیران و کرون، گلپایگان، هرند و علویجه واقع شده است و تنها در غرب استان و سمیرم مرکز علمی کاربردی وجود ندارد که برای آن‌هم راهکار اندیشیده شده است و این مراکز در زمینه نیازسنجی مهارت‌آموزی مناطق فعالیت می‌کنند.

عکاس:احسان حسین آبادی

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.