تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر : 16965

پلدختر سیل زده در هراس تکرار فاجعه

پلدختر سیل زده در هراس تکرار فاجعه

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- خرم آباد: آغاز سال ۹۸ لرستان با وقوع حادثه ای با ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت آغاز شد که سهم پلدختر نیمی از این بهای سنگین بود، شهری که همچنان خاطره سیل را در ذهن خود دارد اکنون در روزهای پایانی سال نیز از تکرار فاجعه هراس دارد و

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- خرم آباد: آغاز سال ۹۸ لرستان با وقوع حادثه ای با ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت آغاز شد که سهم پلدختر نیمی از این بهای سنگین بود، شهری که همچنان خاطره سیل را در ذهن خود دارد اکنون در روزهای پایانی سال نیز از تکرار فاجعه هراس دارد و چشم انتظار ۲۴ ساعت آینده است.

شهرستان پلدختر در جنوب لرستان واقع شده که حجم رواناب های رودخانه های استان را در در دل خود جای می دهد و از طریق رودخانه کشکان روانه خوزستان می کند، کشکانی که خروش آن در نوروز امسال باعث شد لرستان و پلدختر در صدر اخبار و توجه قرار گیرد.

کمتر از یکسال پس از خشم کشکان  آسمان بارانی فرصت دیگری به این رودخانه وحشی داده تا یک باردیگر قدرت نمایی کند و مردم پلدختر را از هراس حادثه ای دیگر در خود غرق نماید و قدرت طبیعت را به رخ دست سازه های انسانی بکشاند.

کشکان آنچنان در لرستان و پلدختر اهمیت داشته و همواره سهمی در آبادانی و زندگی ها ایفا کرده که بارها و بارها در اشعار محلی مردم استان ذکر شده اما امسال کشکان رنگ دیگری در نوشته ها به خود گرفته رنگی مملو از ویرانی و خروش.

از شب گذشته تا کنون دبی رودخانه کشکان از ۲ هزار به سه هزار متر مکعب افزایش یافته و بنابر پیش بینی آب منطقه ای تا پایان وقت به چهار هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه می رسد اما برخلاف نوروز ۹۸ که سیل پلدختر دوره بازگشت یکهزار ساله داشت و کسی تا این زمان چنین فاجعه ای ندیده بود امروز پلدختر تا حدودی آماده شده و مردم سیلزده از هراس زمین گیر شدن، روز گذشته ترک مکان کرده اند و از دور دست نظاره گر موج های سهمگین کشکان هستند.

نوروز امسال بسیاری از مردم در میان و یا نزدیک کشکان گرفتار شدند اما اکنون شهروندان و مسوولان تجربه ای ارزشمند را به بهای حدود ۵ هزار میلیارد تومان خسارت در دفتر خاطرات خود دارند و با آمادگی نسبی توانسته اند از بروز تلفات جانی تا این لحظه جلوگیری کنند و خسارات مالی را به حداقل برسانند.

گفته شده با تداوم بارش های کنونی و ورود آب های بالادست به کشکان، طغیان دوباره آن به شهر رنجور پلدختر دور از انتظار نخواهد بود هرچند این رود خروشان تاکنون بر وضعیت پلدختر و معمولان حاکم بوده و در اولین ساعات خروشش طی روز گذشته خط انتقال گاز معمولان را شکست و شهروندان این شهر را در سرمای زمستانی از نعمت گاز محروم کرد.

روستاهای حاشیه کشکان در مسیر معمولان تا پلدختر تخلیه شدند و این بار کسی مقاومت نکرد که باید در خانه بماند چراکه همه به این نتیجه رسیده اند که کشکان و قهر مثال زدنی اش همچون مار بزرگی به دور شهر و روستاها می پیچد و نفس را به شماره می اندازد.

در حال حاضر کشکان  به جاده خرم آباد – پلدختر و پلدختر – اندیمشک وارد شده و روستای چم مهر را تاحدودی در بر گرفته اما شهر پلدختر همچنان مقاومت می کند و دیواره های ساحلی نیمه کاره تا کنون مایه دلگرمی شهروندان هستند که در مقابل خروش کشکان قدعلم کرده اند.

در این شرایط مردم پلدختر در بیم و امیدی هراس آور هستند که آیا کشکان دوباره شهرشان را می بلعد و یا با خروش و غرور از کنارآنها می گذرد و اجازه خواهد داد خانه، اراضی و کوچه و خیابان های بحران زده فرصتی برای اتمام بازسازی ها داشته باشند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.