تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر : 19617

وقتی سایه کرونا در کنکور حضور داشت

وقتی سایه کرونا در کنکور حضور داشت

حال و هوای برگزاری نخستین کنکور کرونایی؛ وقتی سایه کرونا در کنکور حضور داشت به گزارش دنیای اسراربه نقل از اسنا:اصفهان امروز دانشگاه اصفهان همانند ۱۴۳ حوزه امتحانی دیگر در کشور، میزبان جمعی از داوطلبانی بود که برای تصاحب صندلی‌های دکتری با هم به رقابت پرداختند، اما برای نخستین بار این امتحان با سبک و

Print Friendly, PDF & Email

حال و هوای برگزاری نخستین کنکور کرونایی؛

وقتی سایه کرونا در کنکور حضور داشت

به گزارش دنیای اسراربه نقل از اسنا:اصفهان امروز دانشگاه اصفهان همانند ۱۴۳ حوزه امتحانی دیگر در کشور، میزبان جمعی از داوطلبانی بود که برای تصاحب صندلی‌های دکتری با هم به رقابت پرداختند، اما برای نخستین بار این امتحان با سبک و سیاقی متفاوت و در شرایط کرونایی برگزار شد.

‌این دوره از آزمون با سبک و سیاقی متفاوت از ادوار گذشته، همراه با استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده‌ها بود، اما جدای از پروتکل‌های بهداشتی و تاکید بر رعایت آن، استرس حضور این ویروس مزاحم در جلسه امتحان سایه افکنده بود و داوطلبان و رابطان امتحان، آزمون دکتری را همراه با ترس کووید ۱۹ پشت سر گذاشتند.

کنکور دکتری تخصصی (Ph.D) سال ۹۹ سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و چند بار به تعویق افتادن آن، امروز (پنجشنبه- نهم مرداد) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا در هشت گروه آموزشی و ۳۴۵ کد رشته امتحانی با رقابت ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب در ۶۰ شهرستان کشور برگزار شد. برگزاری کنکور در ایران امسال با شیوع کرونا دستخوش دگرگونی شد؛ کنکور دکتری ۹۹ قرار بود اسفند ماه ۹۸ برگزار شود، اما در پی شیوع کرونا این آزمون به تعویق افتاد و یکبار به ۹ خرداد و در مرحله بعد به ۲۶ تیرماه تغییر پیدا کرد. داستان به همین جا ختم نشد و با تشدید شیوع کرونا در تیرماه، این آزمون برای چندمین بار به تعویق افتاد و در نهایت تاریخ نهایی آن ۹ مرداد ماه اعلام شد.

داوطلبان کنکور که امروز به حوزه‌های امتحانی وارد شدند، تا پیش از این تجربه حضور در جلسه امتحان با این همه تمهیدات بهداشتی را نداشتند، اما امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا و نگرانی از ابتلا به آن، همه با ماسک و دستکش بر سر جلسه امتحان حضور یافتند؛ پیش از این سازمان سنجش کشور اعلام کرده بود که داوطلبان بدون ماسک اجازه حضور در جلسه امتحان را ندارد و ترس از کرونا همه را به ماسک زدن واداشته بود، عده‌ای حتی پا را از این هم فراتر گذاشته بودند و شیلد بر صورت داشتند. امسال جدای از مداد و پاک کن که ابزار کلیدی کنکور و هر امتحانی است، یک شیشه مواد ضدعفونی کننده نیز همراهداوطلبان بود. لحظه ورود داوطلبان به دانشگاه هم صحنه متفاوتی داشت، سال‌های قبل داوطلبان از لحاظ وسایلی که همراهشان بود بررسی می‌شدند، اما امسال در ورودی‌ها داوطلبان تب سنجی می‌شدند که اگر دمای بدن داوطلبی بالا و علائم مشکوک به کرونا داشت، آن شخص بلافاصله از دیگر داوطلبان جدا و به مکانی مجزا هدایت شود. 

پیش از این سازمان سنجش در ارزیابی خود داوطلبان مبتلا به این بیماری را شناسایی کرده بود، بر اساس اعلام این سازمان تعداد ۵۴ نفر از داوطلبان دکتری به ویروس کرونا مبتلا هستند و این داوطلبان براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت از سایر داوطلبان جدا شده و آزمون آنها در یکی از بیمارستانهای تعیین شده صرفاً در شهرهای محل برگزاری آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به کرونا برگزار می شود. همه این تمهیدات و تدابیر شدید بهداشتی انجام شد تا جلوی انتشار ویروس گرفته و گوشه ای از نگرانی داوطلبان از ترس ویروس کاهش یابد.

امسال شرایط کرونایی بود و از قضا زمان کنکور من در این شرایط

یکی از داوطلبان کنکور دکتری تخصصی ۹۹ در حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان که با تهمیدات شدید بهداشتی به جلسه امتحان آمده بود، دراین باره به ایسنا، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در خانه قرنطینه بودم و همه جوره پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردم، اما کنکور را نمی‌توانستم کنسل کنم و تمام نگرانی‌ام مواجه شدن با دیگران بود و ترس از اینکه کرونا بگیرم. این روزها فقط نگران این بودم که چگونه می‌توانم از خودم در برابر کرونا مراقبت کنم و حالا با حضورم در میان این جمعیت زیاد، خیلی نگرانم.

او ادامه داد: تمام تلاشم این بود که در جلسه امتحان موارد بهداشتی را رعایت کنم، حتما پس از امتحان هم مواردی که برای جلوگیری از ویروس باید انجام دهم را از یاد نمی‌برم و البته یک قول به خودم داده ام. به دلیل ترس از اینکه امروز به ویروس مبتلا شوم، حتما تا ۲ هفته خودم را قرنطینه می کنم که این بیماری را به شخص دیگری منتقل نکنم.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور دکتری در حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان اما نظری متفاوت داشت و گفت: شرایط کشور ما و دنیا در حال حاضر به این شکل شده و جای گله و شکایت نیست. خوشبختانه پزشکان از نخستین روز شیوع این بیماری بارها گفته اند در صورت رعایت موارد بهداشتی به شیوه صحیح می توان از این ویروس در امان ماند. من امروز تمام مواردی که جلوی ابتلا به این ویروس را می گیرد، انجام دادم و مطمئنم زمانیکه کاری به شیوه صحیح انجام شود، نگرانی بیش از حد در مورد آن معنی ندارد.

او افزود: هرکس خود مسئول رعایت موارد بهداشتی است. برای مثال امروز ماسکم را لحظه ای از صورتم جدا نکردم. تحت هیچ شرایطی به دیگر افراد حاضر در جلسه خیلی نزدیک نشدم و از دید خودم راهی برای ابتلا به این ویروس نگذاشته ام در نهایت امیدوار خواهم بود که موفق باشم و به بیماری مبتلا نشوم.

داوطلب دیگری که از او در مورد حس و حال روحی قبل از آزمون پرسیدم، گفت: تعویق چندباره زمان امتحان طبعا باب میل هیچ کس نیست، هر شخصی برای زندگی خود برنامه ریزی دارد و بلاتکلیفی برای هیچ کس خوشایند نیست، اما امسال شرایط اینگونه بود و از قضا زمان کنکور من هم در این شرایط. برای امتحان آماده بودم و اطمینان دارم که جزء پذیرفته شدگان این آزمون هستم.

او ادامه داد: اصلا نمی خواستم کنکور بیشتر از این به تعویق بیفتد. باید موارد بهداشتی را رعایت می کردیم که من این کار را انجام دادم، مسئولان حوزه برگزاری امتحان نیز تلاششان همین بود که امیدوارم موفق باشیم و کسی بعد از امتحان دچار این بیماری نشود.

این داوطلب افزود: به خاطر ویروس کرونا باید از تماس دست‌ها با چشم، دهان و بینی در حین آزمون خودداری می کردیم و تمرکز برای اینکه ناخودآگاه دستم را به سمت صورتم نبرم، خیلی سخت بود. همچنین نشستن بر سر جلسه امتحان با ماسک بر روی بینی و دهان قطعا با شرایط عادی فرق دارد و سخت است.

داوطلب دیگری از استرسی که داشت گفت و اینکه به عقیده او کنکور و امتحان کلا استرس زا هستند و حالاکه ترس کرونا به آن اضافه شده این استرس بیشتر هم می شود. به عقیده این داوطلب امروز با استرس به توان دو بر سر جلسه کنکور دکتری ۹۹ حاضر شده بودند.

او اما ادامه داد: برای امتحان آماده بودم و درس ها را به خوبی مرور کرده بودم، اما اضطراب کنکور امسال با کنکوری که سالها قبل داده ام فرق داشت و تمرکزم در جلسه امتحان کمتر از قبل بود. در هر صورت امتحان امروز تجربه ای متفاوت بود که امیدوارم مسئولان این نگرانی و اضطراب ما را در نظر بگیرند.

داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ به طور منظم تب سنجی شدند

محمدرضا ایروانی- رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزاری آزمون امروز دکتری تخصصی ۹۹ در حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان، به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری آزمون امروز تاکید و اظهار کرد: به منظور پیشگیری از تجمع در مقابل درب‌های ورودی، از داوطلبان خواسته شده بود که زودتر از ساعت مقرر به حوزه‌های امتحانی مراجعه کنند. با توجه به الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حوزه های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و … معذور بودیم.

ایروانی در خصوص تمهیدات لازم برای پیشگیری از کرونا در برگزاری آزمون، یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی برای داوطلبان الزامی بود که خوشبختانه این موضوع از سوی افراد انجام شد. ضدعفونی حوزه های امتحانی قبل و بعد از جلسات آزمون، تب سنجی داوطلبان قبل از ورود به جلسه امتحان و چیدمان دوبرابر فاصله بین صندلی های داوطلبان از جمله مواردی بود که برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در تمام حوزه های امتحانی سراسر کشور انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه ازدحام چندانی در محل ورود داوطلبان به دانشگاه اصفهان ایجاد نشد و همه به طور منظم تب سنجی شده و به محل های آزمون هدایت شدند. همچنین بازرسی بدنی بدون تماس دست و با دستگاه انجام شد.

رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ۶ نفر از داوطلبان کنکور دکتر ۹۹ اصفهان مبتلا به کرونا هستند، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ کدام از مبتلایان به این بیماری در اصفهان در بیمارستان بستری نیستند و تنها دو نفر از مجموع مبتلایان به کرونا در کشور بستری هستند که هیچ یک مربوط به اصفهان نیست. بر اساس هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مکانی در بیمارستان الزهرا برای امتحان این ۶ نفر اختصاص داده شد.

در جلسه کنکوری که امروز در سایه کرونا برگزار شد، استرس سوالات امتحان و سختی آن دیگر تنها چالش داوطلبان نبود، بلکه چهار ساعت نشستن بر سر جلسه امتحان با داشتن ماسکی که بینی و دهان آنها را به طور کامل پوشانده، خود چالشی بزرگ و متفاوت برای داوطلبان محسوب می‌شد. داوطلبان امروز کنکور باید هم با سوالات امتحانی و هم با ماسکی که بر صورت داشتند، دست و پنجه نرم می‌کردند و در ذهن نیز فکر به کرونای مرموز دست از سرشان بر نمی‌داشت. ماراتن کنکور دکتری ۹۹ امسال تجربه‌ای متفاوت برای کسانی شد که بر حسب تقدیر، آینده زندگی تحصیلی‌شان در این شرایط با کنکور گره خورده بود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.