تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر : 7316

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان “سند استراتژیک شیر ” را برای حل مشکلات دامداران ارائه کرد

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان “سند استراتژیک شیر ” را برای حل مشکلات دامداران ارائه کرد

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان “سند استراتژیک شیر ” را برای حل مشکلات دامداران ارائه کرد دکتر حمیدرضا قلمکاری درگفتگو با دنیای اسرار گفت :استان اصفهان با تولید روزانه بیش از  ۳ هزار و ۲۰۰ تن شیر رتبه اول تولید این محصول در کشور را  به خود اختصاص داده است و طبیعتا از چالش های

Print Friendly, PDF & Email

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان “سند استراتژیک شیر ” را برای حل مشکلات دامداران ارائه کرد

دکتر حمیدرضا قلمکاری درگفتگو با دنیای اسرار گفت :استان اصفهان با تولید روزانه بیش از  ۳ هزار و ۲۰۰ تن شیر رتبه اول تولید این محصول در کشور را  به خود اختصاص داده است و طبیعتا از چالش های موجود نظیر قمیت پایین خرید شیر ،هزینه های بالای تولید ، نقص در صنایع تبدیلی، تولید مازاد بر نیاز بازار و … نیز بیشترین آسیب را می بیند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد:تولید این میزان شیر در استان اصفهان به معنی واقعی کلمه یک مزیت و یک پتانسیل بالقوه است که با یک برنامه استراتژیک و حساب شده می تواند به  فعلیت رسیده و علاوه بر رفع مشکلات دامداران موجب رونق اقتصادی استان ، بهبودمستمر فضای کسب و کار و افزایش اشتغال شود.

قلمکاری افزود: برهمین اساس سه موضوع کیفیت شیر، افزایش سرانه شیر و افزایش صادرات شیر به عنوان چالش اصلی این بخش ، در کمیسیون کشاورزی  ،آب  ومحیط زیست دوره ی هشتم اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد و این کمیسیون با دعوت ازاساتید و فعالان شاخص این حوزه و برگزاری جلسات متعدد تخصصی و کارشناسی سندی راتحت عنوان ” سند استراتژیک شیر” تدوین کرد که اجرای آن در برخی از واحدهای دامداری استان اصفهان نشان از مثمر ثمر بودن آن داشت.

وی گفت:مطابق با این سند با همکاری آزمایشگاه اداره استاندارد وایجاد “دفتر ارزیابی کیفیت شیر” شیرهای تولیدی در سطوح A ، B و C طبقه بندی می شوند و بر اساس رتبه کیفی هر گروه ، برنامه استراتژیک ارتقاء کیفیت روی آن اعمال می شود . همچنین دامدارانی که کیفیت شیر تولیدی را از سطح B  و  Cبه سطح کیفیت A ارتقاءدهند می توانند از یارانه های صادراتی و سایر طرح های تشویقی برخوردار شوند.

وی اظهارداشت: در واقع می توان گفت دروازه ورود به بازارهای بین المللی صادرات شیر، تولید محصول با کیفیت و لحاظ استاندارهای جهانی است و ” اجرای سند استراتژیک شیر” همانگونه که در برخی از واحد های تولیدی در استان اصفهان اثبات کرد ؛ کلید ی است که می تواند این دروازه های بسته را بر روی دامداران استان اصفهان و حتی دامداران سطح کشور گشوده و راه را برای بهبود فضای کسب و کار هموار کند.

قلمکاری گفت:در حال حاضر مطابق با آمار فائو ایران با تولید ۷ میلیون و۹۰۰ هزار تن شیر در سال  رتبه ی پنجم تولیدشیر در آسیا را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که مطابق با همین آمارکشور پاکستان و ترکیه ۲٫۵ برابر ایران شیر تولید می کند و سهم عمده ای از بازارتجارت شیر راهم  در اختیار گرفته اند اما ایراندر فروش همین میزان شیر نیز با مشکلات مختلف مواجه است .

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان افزود:پایین بودن مصرف سرانه ، فاصله جغرافیایی تولید کنندگان ،قطع یارانه و حمایت های دولتی ، هزینه های بالای تولید شیر در کشور همه و همه باعث شده است تا هم حضور این محصول مغذی در سفره های مردم کمرنگ شود و هم ایران نتواند علی رغم داشتن توانایی های بالا در صادرات محصولات لبنی حضور چشمگیری دربازارهای بین المللی پیدا کند .

وی خاطرنشان کرد:سند استراتژیک شیر  تدوین شده در دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان بانگاهی همه جانبه به ابعاد مختلف تولید شیر و شناسایی چالش های موجود راهکار رسیدن  به شرایط مطلوب را ارائه می دهد و مشخص می کند چگونه با ایجاد هم افزایی بین تشکلهای مرتبط ، دستگاه های اجرایی ، دانشگاه ها و سرمایه های اجتماعی می توان به مشکلات دامداران پایان داد .

قلمکاری اضافه کرد:خوشبختانه قرار است این سند در روزهای آتی  توسط کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برای تصویب و اجرا به کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی تقدیم شود. اما این پایان کار نیست و لازم است تا در دوره ی نهم اتاق بازرگانی اصفهان این طرح مورد پیگیری قرار بگیرد .

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.