تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر : 31680

آسیب های کودکان بدسرپرست و وظایف جامعه در قبال آنان 

آسیب های کودکان بدسرپرست و وظایف جامعه در قبال آنان 

اصولا به دلیل آسیبی که این کودکان از جانب سرپرست خود متحمل شده اند دارای روحیه رنج کشیده و دردمندی هستند بنابراین نحوه برخورد با این کودکان باید با شناخت و آگاهی بیشتر انجام شود. به گزارش دنیای اسرار:کودکان بد سرپرست به کودکانی گفته می شود که به هر دلیلی والدینشان نمی توانند از کودک

Print Friendly, PDF & Email

اصولا به دلیل آسیبی که این کودکان از جانب سرپرست خود متحمل شده اند دارای روحیه رنج کشیده و دردمندی هستند بنابراین نحوه برخورد با این کودکان باید با شناخت و آگاهی بیشتر انجام شود.

به گزارش دنیای اسرار:کودکان بد سرپرست به کودکانی گفته می شود که به هر دلیلی والدینشان نمی توانند از کودک مراقبت کنند و با یکی از رفتارهایشان به او آسیب می زنند و شرایطی را فراهم می کنند که زندگی فرزندشان را به خطر می اندازد. این کودکان هیچ حس حمایت و همدلی را از والدین خودشان دریافت نمی کنند دلایلی که باعث می شود والدین نتوانند از فرزندشان نگهداری صحیح انجام دهند شامل فقر، بزهکاری، طلاق، اختلالات روانی والدین و دلایل بسیاری از این دست می باشد.

اصولا به دلیل آسیبی که این کودکان از جانب سرپرست خود متحمل شده اند دارای روحیه رنج کشیده و دردمندی هستند بنابراین نحوه برخورد با این کودکان باید با شناخت و آگاهی بیشتر انجام شود.

آسیب های کودکان بدسرپرست

۱-عدم اعتماد به نفس: کودکان بد سرپرست هیچ وقت فرصتی برای نشان دادن استعداد و توانایی های خودشان ندارند و عموما نادیده گرفته می شوند و یا والدین انها را سرکوب می کنند در نتیجه اعتماد به نفس این کودکان تخریب می شود و ان را از دست می دهند که این امر خود زمینه بسیاری از اسیب های دیگر را فراهم می کند در واقع یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس کودکان اسیب هایی است که از طرف سرپرست به کودک تحمیل می شود.

۲-ایجاد اضطراب: به دلیل واکنش هایی که این کودکان از خانواده خود می بینند و هیچ وقت دلبستگی در کودکان به شکلی ایمن به وجود نیامده است دچار اضطراب می شوند این اضطراب در همه حالت ها همراهشان است حتی در زمانی که هیچ دلیلی برای اضطراب داشتن وجود ندارد.

۳-خشم: خشم یکی از آسیب هایی است که هیچ وقت نادیده گرفته نمی شود به این دلیل که بهداشت روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود واکنش های جبران ناپذیری را نشان دهد که به ضرر خود و اطرافیانش باشد این کودکان عموما خشم را از والدین خود می اموزند و تا بزرگسالی به همراه دارند.

۴-تنهایی: عموما این افراد با دیگران هیچ ارتباطی برقرار نمی کنند و همیشه سعی می کنند که از اجتماع دور شوند.

۵-عدم ابراز احساسات: این افراد به راحتی نمی توانند احساسات خودشان را بروز دهند به این دلیل که هیچ وقت این کار را نیاموخته اند و ممکن است هر بار احساسات خود را نشان داده اند پاسخ خوبی از والدینشان دریافت نکرده باشند.

۶-نا فرمانی: این افراد به راحتی چیزی را قبول نمی کنند و به نوعی دچار اختلال نافرمانی مقابله ای می شوند و دوست دارند که از قوانین وضع شده دوری کنند به اصطلاح علاقه دارند که همیشه نافرمانی کنند و از مسئولیتی که دارند فرار کنند با این رفتار می خواهند تا حدودی اتفاقانی که برایشان رخ داده را تخلیه کنند.

تاثیرات کودکان بد سرپرست بر جامعه

این کودکان مشکلات وآسیبشان از مرز خانواده عبور می کند و اگر از این وضعیت دور نشوند و یا والدینشان اصلاح نشوند می توانند در سطح جامعه تاثیراتشات را بگذارند این کودکان عموما دچار اختلال ضد اجتماعی می شوند و در جامعه به هنجار شکنی می پردازند که ناشی از محیطی است که دوران کودکی شان را در آن گذرانده اند.

اشخاص بزهکار و کسانی که خلاف می کنند عموما در کودکی بد سرپرست بوده اند که زمینه این نوع شخصیت را فراهم کرده و در نهایت آرامش و امنیت را از جامعه سلب می کند. این افراد به راحتی می توانند انواع هنجارشکنی ها را به افراد مستعد آموزش دهند و باعث گسترش بزهکاری نوجوان شوند نسل بعدی این افراد هم دارای سرپرستی هستند که صلاحیت ندارند پس آنها هم کودکانی بدسرپرست به وجود می آورند که اگر در مقابل آنها جلوگیری نشود جامعه را تهدید می کنند.

وظیفه جامعه در قبال کودکان بد سرپرست

تحت نظر گرفتن کودکان بد سرپرست، آموزش های لازم به آنان، توجیه کردن برای مراجعه به روانشناس، تحویل کودک به بهزیستی و شرکت دادن آنها در کلاس های روانشناسی از جمله وظایفی است که جامعه باید در قبال کودکان سرپرست انجام دهد.

تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.