تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۶
کد خبر : 28028

اشتغال، مهم‌ترین دغدغه معلولان/ معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند

اشتغال، مهم‌ترین دغدغه معلولان/ معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند

مدیرکل استان اصفهان: اشتغال، مهم‌ترین دغدغه معلولان/ معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند، گفت: بحث اشتغال یکی از مباحث ضروری افراد در کل جامعه است و این معضل در

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل استان اصفهان: اشتغال، مهم‌ترین دغدغه معلولان/ معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند، گفت: بحث اشتغال یکی از مباحث ضروری افراد در کل جامعه است و این معضل در بین معلولان حادتر است.

ولی‌الله نصراصفهانی به مناسبت هفته جهانی معلولان در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: از هشتم تا ۱۴ آذرماه هفته جهانی معلولان است و شعار روز جهانی معلولان «پیش به سوی دنیایی فراگیر دسترس‌پذیر و پایدار بعد بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است، امیدواریم بتوانیم همه موارد این شعار را اجرایی کرده و تنها در حد شعار به این موارد اکتفا نکنیم.

وی با ابراز امیدواری از تلاش برای احقاق حقوق معلولان در راستای اجرای جامع حمایت از معلولان افزود: بحث اشتغال یکی از مباحث ضروری افراد در کل جامعه و در بین معلولین یک معضل بزرگ‌تری است، متأسفانه معلولان زیادی را داریم که با سختی و محدودیتی که دارند و از گروه نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی با تحصیلات بالایی هستند و بعد از دریافت مدارک دانشگاهی به اشتیاق ایجاد اشتغال به این درجه می‌رسند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها تنها به بهانه معلولیت و محدودیت یک فرد او را کنار گذاشته و همه انگیزه، انرژی و تلاش فرد دارای معلولیت را ناکام می‌گذارند و این اتفاق باعث رنجش مسئولان سازمان بهزیستی هم می‌شود.

نصر اصفهانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در مورد معلولان داشتیم موضوع اشتغال آنها بوده است که معلولان با توجه به محدودیت‌های زیادی که دارند با علاقه درس خوانده و تحصیلات را در حد کارشناسی تا دکترا ادامه داده‌اند و هرچه به سازمان‌ها مراجعه می‌کنند متأسفانه ادارات و سازمان از پذیرش آنها امتناع می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در ماده ۱۰ قانون حمایت از معلولان ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی برای آنها آورده شده است و قانونگذار این موارد را مشخص کرده و برای هیئت امنا، مؤسس، مدیر عامل، اهداف و قطعنامه‌های صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در این ماده قانونی به خوبی توصیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در اجرا می‌بینیم که این بند قانونی اجرایی نشده است و در دی ماه سال گذشته بود که با دستور ریاست سازمان بهزیستی کشور، هیئت امنا و مؤسسان، صندوق فرصت‌های شغلی برای معلولان با وجود هیئت مدیره تشکیل شده است اما هنوز از نمود این قانون برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای معلولان به نحوی که بتوانیم به طور قاطع اعلام کنیم این قشر از جامعه از صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند محروم هستیم.

نصراصفهانی، اضافه کرد: مشکلات حوزه مسکن و معیشت در حوزه معلولان مشهودتر است و حداقل حقوق مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود نیز جوابگوی نیازها و احتیاج‌های آنها نیست و همه این موارد دغدغه مسئولان سازمان بهزیستی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: دولت در شرایط اقتصادی نابسامانی به سر می‌برد و متأسفانه نتوانسته اعتبارهای لازم در این بخش را تأمین کند و امیدواریم در دولت جدید این اعتبارات تأمین شود و با ابلاغ به سازمان بهزیستی استان بتوانیم پشت نوبتی‌ها را سامان دهیم.

نصراصفهانی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور در بحث اشتغال قریب به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معلول را تحت پوشش دارد که بیش از یک میلیون نفر نیازمند اشتغال هستند و با اوضاع اقتصادی خانواده‌ها در شرایط فعلی، راه‌اندازی و تسهیل ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی در استان‌ها از واجبات است و بهزیستی استان اصفهان نیز پیگیر این مسئله برای قشر معلولان است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: مدیریت شهری و استانداری بر روی مسئله مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر بودن مکان‌های عمومی و حمل‌ونقل درون شهری تلاش می‌کنند و از سال گذشته تاکنون اقدامات بسیار خوبی را با توجه به توان سازمان بهزیستی اصفهان و مطالبه‌گری‌ها انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: راه رفته سازمان بهزیستی در مقابل راه نرفته بسیار زیاد است و هنوز به معلولان جامعه بدهکار هستیم و با مطالباتی که آنها دارند باید فرصت برابر برای آنها فراهم شود و معلولان جامعه نیازمند فرصت برابر برای نشان دادن توانمندی‌های خود هستند.

نصراصفهانی تصریح کرد: برای اجرای درخواست معلولان جامعه نیازمند تأمین اعتبارات هستیم و موانعی هم وجود دارد، باید صدا و سیما فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد و آگاه باشیم که ترحم کرامت معلولان را زیر سوال می‌برد و با سازمان‌های متفاوت در این زمینه مذاکره داشتیم که همراه بهزیستی هستند.
تنها شهرداری و بهزیستی مسئول ساماندهی بحران سالمندی نیستند

وی اظهار کرد: اصفهان یکی از شهرهای دوستدار سالمند است و بسیاری از اقدامات و مطالعات در این بخش در فازهای اول و دوم اجرایی شده است و در مدل نهایی دولت‌ها باید برای اقدام مؤثر برای بحران سالمندی از جمعیت سالمندان و یاری‌گران محلی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: به همین منظور سازمان بهزیستی کشور طرحی با عنوان “استفاده و مشارکت سالمندان و افراد در محلات برای توانمندسازی سالمندان” در نظر گرفته است و در سه محله در شهر اصفهان این طرح اجرا و دوره‌های آموزشی آن از هفته آینده شروع می‌شود.

نصراصفهانی تاکید کرد: بحران سالمندی بحرانی نیست که سازمان بهزیستی و شهرداری آن را ساماندهی کنند، اگر به بحران سالمندی با مشارکت همه دستگاه‌ها توجه نشود به طور یقین در ۳۰ سال آینده با بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها این است که با توجه به تک فرزند بودن خانواده، در آینده با آمار طلاق و تجرد قطعی و تنهایی سالمندان مواجه می‌شویم. توسعه مراکز روزانه و بازدیدهای دوره‌ای از سالمندان در منازل از اقداماتی است که بتوانیم سالمندان را به ساماندهی در درون خانواده تشویق کنیم.

حمایت از کودکان تحت پوشش بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، گفت: قوانین برای کودکان تا سن ۱۸ سال تحت پوشش سازمان بهزیستی تعریف شده است و هیچ فرزند سازمان بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی هم به حال خود رها نمی‌شود و مساعدت‌های لازم برای حمایت از او ادامه دارد.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با کمک خیران برای اشتغال، ازدواج و مشکلات معیشتی یاری‌گر و پشتیبان این گروه از کودکان تحت پوشش بعد از سن ۱۸ سالگی آنها هم هست و این فرزندان در جامعه به حال خودشان رها نمی‌شوند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.