تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۳۷
کد خبر : 30248

اشتغال بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه  علمی کاربردی

اشتغال بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه  علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان: اشتغال بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه  علمی کاربردی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت:بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است و در ایران نیز باید سعی کنیم تربیت نیروی انسانی را به سمتی حرکت دهیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشد هم اکنون بیش از ۷۰

Print Friendly, PDF & Email

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان:

اشتغال بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه  علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت:بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است و در ایران نیز باید سعی کنیم تربیت نیروی انسانی را به سمتی حرکت دهیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشد هم اکنون بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد دانشجویان وفارغ التحصیلان دانشگاهای علمی کاربردی ما در بازار کار مشغول به کار شده اند.

به گزارش خبرنگاردنیای اسرار: بهزاد رضایی در نشست خبری بااصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع)، اظهار کرد:  دانشگاه جامع علمی کاربردی در کنار دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول ارائه آموزه‌های مهارتی به دانشجویان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی است .

وی بابیان اینکه ,هدف ما از برگزاری نشست با اصحاب رسانه تبلیغ و کسب درآمد دانشگاه علمی کاربردی نیست .  گفت: سعادت هر جامعه‌ای در گرو آن است که بتواند با افزایش مهارت شرایط مساعدتری برای آیندگان ایجاد کند؛ یکی از مسائلی که نظام آموزشی کشور از آن‌ها غفلت کرده توسعه رشته‌های مهارتی است.کشورهای توسعه‌یافته به موضوع مهارت‌آموزی توجه ویژه داشته‌اند و جوانان خود را به این سلاح مجهز کرده‌اند.

رضایی  افزود: در گذشته کسب‌وکار از پدر به فرزند منتقل می‌شدو در تمام خانواده جریان داشت، اما امروزه تمام دنیا با یکدیگر در ارتباط است و باید سعی کنیم کسب‌وکارها را توسعه دهیم و بتوانیم بر اساس نیاز جامعه فعالیت کنیم که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار موثر باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با تاکید براینکه معرفی رشته‌های مهارتی باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: درحال حاضر یکی از نیازهای روز بازار، رشته‌های آی‌تی و بازاریابی است که پذیرش دانشجو در این رشته‌ها و در مراکز مختلف استان اصفهان انجام می‌شود،در صنایعی مثل لوازم خانگی در بخش مربوط به گروه صنعتی انتخاب، صنایع فولاد و فلزی در شرکت‌های ذوب‌آهن و فولاد ماهان سپاهان و در حوزه‌های مربوط به صنایع پوشاک در مراکز آموزشی مثل مرکز جامعه اسلامی، خانه کارگر و ایران‌سپهر مشغول به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این صنایع هستیم.

رضایی      تعداد دانشجوهای در حال تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی در استان اصفهان را ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر عنوان کرد و با اشاره به تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی اظهار داشت: دانشجویان ما در حال حاضر در ۲۱ مرکز مشغول به آموزش هستند و امسال نیز یک مرکز به مراکز آموزشی فعال ما اضافه خواهد شد، ۷ مرکز نیز به دلیل کیفیت پایین توقف دوره خورده که آن مراکز در آینده با رفع ایراد پذیرش دانشجو خواهند داشت.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به ارتقا وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در آموزش‌های مهارت‌محور افزود: در گذشته دانش‌آموزان ضعیف با معدل‌های پایین به سمت رشته‌های مهارتی می‌رفتند، اما در حال حاضر دانش‌آموزان با معدل ۲۰ به سمت رشته‌هایی مثل  آی‌تی، طراحی گرافیک ،دوخت وکامپیوتر آمده اند ،در حال حاضر استقبال از رشته‌های مهارتی بیشتر شده و بر اساس آمار حدود ۵۰ درصد از دانش‌آموزان برای تحصیل، هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را انتخاب می‌کنند و تنها حدود ۶ درصد به سمت رشته ریاضی وعلوم پزشکی می‌روند.

وی با تأکید براینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بتواند فعالیت‌های خود را در سطح جامعه به خوبی معرفی کند، خاطرنشان کرد: از سویی رسانه‌ها باید با فرهنگ سازی، توجه خانواده‌ها را به سمت تحصیل در رشته‌های مهارتی افزایش دهند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تاکید کرد: یادمان نرود رشته‌های مهارتی را برای چه دنبال می‌کنیم؛ رشته‌های مهارتی باید در کنار محیط کار آموزش داده شوند در آلمان ۷۰ درصد نیروی فارغ‌التحصیل از مدارس جذب مراکز مهارت‌آموزی شده و پس از آن‌که مهارت‌های لازم را آموزش دیده برحسب علاقه تعیین تکلیف شغلی می‌شوند و پس از آن متناسب با فضای شغلی خویش به تحصیلات عالیه دانشگاهی می‌پردازند، اما ما این مسیر را در کشور خود برعکس طی کرده‌ایم و این مسأله دلیل بیکاری بخش بالایی از نیروی کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی است.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است و در ایران نیز باید سعی کنیم تربیت نیروی انسانی را به سمتی حرکت دهیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشد هم اکنون خوشبختانه تعداد افرادی که پس از تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی وارد بازار کار می‌شوند، آمار خوبی است، بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد دانشجویان وفارغ التحصیلان دانشگاهای علمی کاربردی ما در بازار کار مشغول به کار شده اند

عباس تاتایی رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان نیز با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم تصمیم بر این شد که ۳۰ درصد آموزش را به سمت مهارت هدایت کنیم افزود: متاسفانه به دلایل مختلف تنها ۱۳ درصد این هدف محقق شد.، این عدم تحقق، به دلیل ناآگاهی و همخوان نبودن آموزش‌ها با نیاز صنعت است.

تاتایی  بیان داشت:یکی از قدم‌هایی که دانشگاه جامع علمی کاربردی برداشته است ایجاد تناسب بین رشته‌های تحصیلی و مشاغل موجود است که طبق این شرایط افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در رشته مورد نظرشان مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم از پتانسیل‌های زیاد استان اصفهان به خصوص در زمینه گردشگری بهره‌مند شویم و اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهیم.

عبدالرضا طیاری، رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان نیز با بیان اینکه در گذشته مهارت بیشتر از علم بود، اظهار کرد: اگر به شرایط روستاها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هر شخصی مهارت‌های به‌خصوص خود را در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی و نجاری داشته است و می‌تواند امور روستا را پیش‌ببرد.

وی گفت:درحال حاضر دانش بدون توجه به مهارت آموزش داده می‌شود که موجب فاصله ما با کشورهایی که این دو را در کنار هم داشتند، شده است. مهارت در کنار دانش لازمه جامعه جدید است و اکنون باید بپذیریم که راهی جز این نیست و این دو باید در کنار هم باشندتا مسیر تحصیل تغییر یافته و دانشجویان بتوانند از موقعیت خود نهایت استفاده را ببرند.

وی اشاره کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که دانشجویان با کسب مهارت در مرکز آموزشی علمی و کاربردی به راحتی توانسته‌اند به کشورهای مختلف مهاجرت کنند و ادامه تحصیل دهند یا مشغول به کار شوند؛ بنابراین جامعه باید به سمت کسب دانش و مهارت در کنار یکدیگر هدایت شود.

ابراهیم یزدی رئیس مرکز علمی کاربردی مهد قرآن کریم و ولایت بااشاره به اینکه  موسسه  مهد قرآن و ولایت یک موسسه عام‌المنفعه است اظهارکرد: این موسسه در ۹ رشته شامل ۶ رشته کاردانی و ۳ رشته کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. در این مرکز رشته‌ها بر اساس نیاز جامعه قرآن تعریف شده است.

وی بیان کرد: رشته‌هایی که در مقطع کاردانی داریم شامل: امور فرهنگی، تربیت مربی پیش‌دبستانی، تربیت مربی قرآن کریم، مدیحه و مرثیه سرایی، مبلغ اندیشه و تربیت اسلامی و تکنولوژی آموزشی می‌شود؛ همچنین در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های تربیت مربی پیش‌دبستانی، تربیت مبلغ قرآن کریم و مدیریت امور فرهنگی دانشجو می‌پذیریم وبزودی مرکز نوآوری قرآن راه اندازی می‌شود.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.