تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر : 31564

افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری در اصفهان /حصول باروری در اولویت

افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری در اصفهان /حصول باروری در اولویت

نخستین فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان : افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری در اصفهان /حصول باروری در اولویت در راستای سیاست ملی جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات ناباروری دولتی و کاهش هزینه‌ها، هم راستا با پوشش بیمه ای کامل خدمات درمانی تخصصی

Print Friendly, PDF & Email

نخستین فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :

افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری در اصفهان /حصول باروری در اولویت

در راستای سیاست ملی جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات ناباروری دولتی و کاهش هزینه‌ها، هم راستا با پوشش بیمه ای کامل خدمات درمانی تخصصی ناباروری برای حمایت از زوج های نابارور توسط سازمان های بیمه گر که اخیرا در تعهدات آنها قرار گرفته، راهی برای تشویق زوجین به باروری فراهم کرده است.

به گزارش دنیای اسرار، نخستین فلوشیب ناباروری/ ‎دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی، طی سخنانی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در خصوص ناباروری گفت: مسئله فرزندآوری باید در اولویت خانواده ها قرار بگیرد.

دکتر فرحناز مردانیان افزود: به دلیل نیاز مبرم استان به وجود مرکزی جهت ارائه خدمات ناباروری با کمترین میزان هزینه و بالاترین کیفیت به زوجین و در راستای اهداف درازمدت کشوری مبنی بر ارایه خدمات ناباروری در سطح  دانشگاهی، بخش نازایی دانشگاهی(دولتی) تاسیس گردید.

وی در این خصوص ادامه داد:  بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی به عنوان نخستین مرکز درمان ناباروری دانشگاهی با هدف ارائه خدمات با هزینه دولتی در راستای تکریم ارباب رجوع شروع به کار کرد که به نوبه خود اقدامی ضروری بود.

 دکتر مردانیان تصریح کرد: علی رغم مشکلات موجود با همکاری دانشگاه و مسئولین بیمارستان، مرکز فوق برای ویزیت بیماران بویژه حمایت از افراد کم بضاعت و بی بضاعت راه اندازی شد و مسیر درمان را برای بیماران آسان کرد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر انواع روش های رایج درمان ناباروری مانندIUI ، IVF ، میکرواینجکشن و فریز تخمک و جنین و لیزر در مرکز درمان ناباروی حضرت مریم( س) وابسته به بیمارستان شهید بهشتی قابل انجام است.

 دکتر مردانیان تصریح کرد: از سال ۹۸ به همت گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجوز آموزش دستیار فلوشیب ناباروری کسب و در همین راستا امکان ادامه تحصیل برای متخصصان زنان از سراسر کشور، با شرکت در آزمون کتبی و شفاهی در دوره فوق تخصصی فلوشیب فراهم شد که پس از فارغ‌التحصیلی و شروع به کار در مناطق محروم تا حد زیادی از مشکلات جانبی درمان ناباروری کاسته می شود.

سهم زن و مرد در ناباروری مساوی است

دکتر فرحناز مردانیان، استاد دانشگاه و مسئول آموزش دستیاران فلوشیب ناباروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مساوی خواندن سهم زن و مرد در ناباروری گفت: ۴۰ درصد علل ناباروری مربوط به زنان و ۴۰ درصد مربوط به مردان می باشد و در ۱۰ درصد ناباروری‌ها هر دو نقش دارند و ۱۰ درصد هم عوامل ناشناخته است.

وی زوجینی که در مدت یکسال خواهان باروری هستند، ولی به نتیجه نرسیده اند را ناباروراطلاق نمود و گفت: بسیاری از افراد هنوز تعریف درستی از ناباروری ندارند و حتی زودتر از اینکه معیار ناباروری بر آنها صدق کند، تصورشان بر ناباروری است که ضمن وارد شدن هجمه روحی شدید و انجام آزمایشات به صورت پراکنده و موازی، باعث ترک پیگیری ها در نیمه راه می‌شوند و گاهی درست قبل از به نتیجه رسیدن درمان را رها کرده و سالها بعد پیگیری را در حالی آغاز می کنند که نیاز به دریافت آزمایشات مجدد است و این امر بار بزرگی را بر دوش زوجین، خانواده ها، جامعه و سیستم درمان تحمیل می کند.

بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی اصفهان با تاکید بر اینکه استرس نقش مستقیمی در به تاخیر افتادن باروری و نتیجه بخش نبودن درمان ناباروری دارد، گفت: عوامل محیطی مختلفی از جمله سیگار، قلیان، مواد مخدر، مشروبات الکلی و آلودگی هوا نیز در ناباروری افراد نقش مهمی را ایفا می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه علل متعددی می تواند در ناباروری نقش داشته باشد، سن را یک فاکتور مهم در این خصوص عنوان نمود و با توصیه به زوجین جوان گفت: فرزندآوری را به سنین بالا موکول نکنند و بهترین سن باروری تا ۳۵ سالگی است.

دکتر مردانیان با اشاره به اینکه امکان فریز تخمک برای دختران مجرد در کلینیک باروری و ناباروی حضرت مریم(س) بیمارستان شهید بهشتی اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: در همین راستا حتی به دختران مجرد نیز توصیه می گردد برای انجام مشاوره تخصصی به مراکز مجاز درمان ناباروری مراجعه نمایند.

وی گفت: در صورت مراجعه زودهنگام زوجین به مراکز درمان ناباروری، مراحل تشخیصی و درمانی زودتر آغاز می گردد و احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

 دکتر مردانیان با اشاره به اینکه تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به اشتباه، رایج و عامل ایجاد استرس در خانواده ها شده است، گفت: اگر پیگیری های لازم در زمان مناسب آغاز شود، مشکل قابل درمان می باشد و گاهی شاهد چندقلوزایی در این گروه از افراد هستیم.

 مسئول آموزش دستیاران فلوشیپ ناباروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، دوری از استرس، کاهش وزن، نوع تغذیه و افزایش تحرک(ورزش)، در روند باروری نقش بسزایی دارد.

 وی همچنین گفت: ادامه تحصیل و دست یابی به شغل مناسب و آرمان گرایی و مهاجرت از عوامل به تعویق انداختن باروری در زوجین است که در این زمینه نیز انجام مشاوره به موقع به زوجین جوان پیشنهاد می گردد.

دکتر مردانیان افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از مشکل ناباروری رنج می برند و پس از تشخیص ناباروری، مراحل درمان از یک فرایند درمان با دارو تا روش های پیچیده درمانی به آنها پیشنهاد می شود.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر کلینیک باروری و ناباروری حضرت مریم(س) وابسته به بیمارستان شهید بهشتی، تنها مرکز دانشگاهی اصفهان است که با به روزترین تجهیزات توسط اساتید دانشگاه و پرسنل مجرب همه روزه در حال ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی ناباروری به اقشار مختلف جامعه در استان اصفهان و مراجعین از دیگر استان ها می باشد.

بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی اصفهان ادامه داد: در این مرکز مشاوره های آندرولوژی، اورولوژی، بیولوژی تولید مثل، ژنتیک، روانپزشکی و همزمان خدمات مورد نیاز در زمینه های مختلف از جمله طب مادر و جنین، لاپاراسکوپی و انکولوژی توسط اساتید دانشگاه با امکانات دولتی ارائه می گردد.

وی اظهار داشت: همزمان با مشارکت و تعامل مثبت اساتید و فراگیران، در کنگره‌های داخلی و خارجی و چاپ مقالات متعدد در راستای ارتقای علمی مرکز، اقدامات‌ مثبتی صورت گرفته است تاان شاء الله در آینده ای نه چندان دور دسترسی به باروری برای همه زوجین امکان پذیر گردد.

دکتر مردانیان در پایان سخنان خود به زوجین توصیه نمود که با توکل بر خداوند و داشتن امید، روش های تشخیصی و درمانی لازم را پیگیری و از انجام مشاوره های پراکنده و اتلاف وقت که خود عامل مهمی در تاخیر باروری است، پرهیز نمایند و یک ویزیت اولیه جهت ارزیابی باروری را در اولویت برنامه های زندگی خود قرار دهند.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.