تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
کد خبر : 28983

تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهاد تبیین بر روی محتواست

تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهاد تبیین بر روی محتواست

مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ: تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهاد تبیین بر روی محتواست به گزارش دنیای اسراربه نقل از  ایرنا – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکید و سیاست این وزارت در جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها بر روی محتوا، مباحث نظری و محصولات رسانه‌ای است.

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ:

تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهاد تبیین بر روی محتواست

به گزارش دنیای اسراربه نقل از  ایرنا – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکید و سیاست این وزارت در جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها بر روی محتوا، مباحث نظری و محصولات رسانه‌ای است.

ایمان شمسایی روز سه‌شنبه در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان در استانداری افزود: رهبر معظم انقلاب از سال های گذشته تا کنون بر روی مباحث فرهنگی تاکید بسیاری داشتند و امروزه بحث جنگ روایت ها و جهاد تبیین بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه بدلیل کم کاری در جهاد تبیین، امروزه در برخی موارد جای حق و باطل عوض شده است، اظهار داشت: اعتباری برای جهاد تبیین و با هدف توانمند سازی بیشتر رسانه ها تامین شده است و رسانه ها باید زنجیره های ارتباطی خود را تکمیل کنند.

شمسایی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جهاد تبیین حوزه رسانه و تولید محصولات آنها را رصد می کند و سراغ انواع محصولات خواهد رفت، خاطرنشان کرد: امروز برخی افراد، رسانه ایجاد کردند که از نظر قانونی تا جایی که تخلفی نکنند نمی توانیم کاری انجام دهیم اما اگر آنها را حمایت کنیم آنها هم روی خوش‌تری به ما نشان خواهند داد.

۱۴ هزار رسانه مجوزدار در کشور داریم

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حدود ۱۴ هزار رسانه مجوز دار در کشور، گفت: این موضوع از طرفی نقطه مطلوبی محسوب می شود اما از طرفی باید ببینیم که سبد مطالعاتی مردم کشورمان چقدر است و چه میزان نسبت به این رسانه ها اقبال وجود دارد.

شمسایی افزود: در میان رسانه های مجوزدار، ۳۳۰ روزنامه، حدود چهار هزار و ۵۰۰ پایگاه خبری و تحلیلی و هشت هزار مجله داریم که باید هزاران سایت اینترنتی فاقد مجوز و سلبریتی‌ها را به آنها اضافه کرد.

وی با بیان اینکه اگر سایت فاقد مجوزی، مطلب خلافی منتشر کرد پرونده آن به هیات نظارت و دادگاه مطبوعات نمی رود بعنوان جرم اینترنتی تلقی می شود، اظهار داشت: ساماندهی نظام رسانه ای کشور یکی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم است و می کوشیم تا حرفه خبرنگاری و رسانه به رسمیت شناخته شود.

وی به الزام کد بیمه طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات برای فعالان رسانه ای اشاره و تصریح کرد: رسانه هایی که کد بیمه ندارند طبق قانون از حمایت های وزارت ارشاد محروم خواهند شد اما این موضوع اجرا نمی شود و بهمین دلیل امنیت شغلی خبرنگاران زیر سوال رفته است و عدالت، خیلی توزیع نمی شود.

شمسایی با بیان اینکه برخی از روزنامه های مطرح کشور قصد دارند که نیروهای خود را تعدیل کرده و آنها را به‌صورت حق‌التحریر درآورند، افزود: بخشی از این موضوع بدلیل شرایط اقتصادی و بخش دیگر بدلیل حمایت های ناکافی است.

وی با تاکید بر اینکه ساختار و شناسنامه رسانه ای مهم است، ادامه داد: کسی که فقط کار رسانه و به‌صورت ساختارمند انجام می دهد باید مورد حمایت کامل قرار گیرد و در قبال آن، نظارت پذیر هم خواهد بود.

وی، رویکرد بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را توجه به محتوا دانست و گفت: ما باید کار حمایت را به سمت سفارش مطلب بر اساس اصول و حرف انقلابی مانند تولید ملی و حفاظت از محیط زیست ببریم.

رویکرد وزارت فرهنگ، حمایت از مطبوعات محلی است

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد سوم این وزارتخانه را حمایت بیشتر از مطبوعات محلی و استانی خواند و خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی این موضوع تاکید زیادی دارد.

شمسایی همچنین با بیان اینکه نتایج رتبه بندی رسانه ها به زودی اعلام می شود، گفت: در این طرح به روزنامه ها برای مواردی مانند داشتن سایت اینترنتی و حساب کاربری فعال  امتیاز داده شده است و شاید در طرح رتبه بندی بعدی برای مواردی مانند فعالیت های چند رسانه ای مانند فیلم کوتاه در کنار کار روزنامه ای هم امتیاز در نظر گرفته شود.

به گفته وی، در سال های گذشته برخی از روزنامه های کشورمان تا بیش از ۴۰۰ هزار نسخه تیراژ (شمارگان) داشتند اما امروز تیراژ همه روزنامه های ما روی هم رفته ۴۰۰ هزار نسخه  هم نیست زیرا ذائقه مردم تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بر تعامل و همکاری مسوولان با رسانه ها تاکید زیادی می شود، گفت: اخبار رسانه ها رصد و برخی از سوژه های آنها توسط دولت پیگیری و نتیجه آن به رسانه متبوع گزارش می شود.

شمسایی با اشاره به اینکه اتفاقی که در رفسنجان افتاد اصلا خوشایند نبود، تصریح کرد: از طرفی هم نباید با چنین رفتارهایی، همه خدمات دولت زیر سوال رود.

به گفته وی، رسانه ها همانقدر که از جامعه و مسوولان برای شفافیت توقع دارند باید از خودشان هم داشته باشند و ایرادهای خود را هم ببینند.

وی با اشاره به برخی پدیده های جدید مانند اخاذی در فضای رسانه ای، تاکید کرد: ما طرح کمیته صیانت بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی را برای برخورد با اخبار جعلی نیز در دستور کار داریم تا در هنگام انتشار چنین اخباری نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.

وی با بیان اینکه ما رتبه بندی خبرنگاران را انجام می دهیم اما نباید به گونه ای باشد که شائبه حاکمیتی کردن رسانه ها ایجاد شود، تصریح کرد: در بحث رتبه بندی خبرنگاران هنوز تضارب آرا و مشکلاتی وجود دارد.

شمسایی خاطرنشان کرد: ما کار آمایش خبرنگاران و تکمیل بانک اطلاعاتی مربوط به آنها را آغاز کردیم که اتفاق های خوبی که درباره صندوق حمایت از هنرمندان و تخصیص اعتبار خوبی به آن افتاد به ما در این کار کمک می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نظم رسانه ای در کشور نداریم، گفت: ما اَبَر رسانه نداریم بعنوان مثال به جای اینکه پنج رسانه بزرگ داشته باشیم رسانه های کوچک زیادی داریم و بهمین دلیل رسانه ها را به تجمیع شدن و بنگاه داری رسانه ای تشویق می کنیم و برای آن امتیاز می دهیم.

شمسایی به سفر خود به اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به حضور در جلسه های شورای اطلاع رسانی برخی استان ها برای موضوع آب و تبادل نظر در این زمینه شد که ما هشت استان از جمله اصفهان را در این زمینه در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: شورای اطلاع رسانی استان اصفهان تا کنون درباره مسائل آب مصوبه های خوبی داشته است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: در زمینه مسائل آب، رسانه ها توانستند پوشش خوبی داشته باشند زیرا مسوولان ملزم به همکاری و ارائه آمار و اطلاعات در این زمینه شدند.

سید حسن جوادی زاده افزود: رسانه ها توانستند با شفاف سازی و بیان واقعیت ها و چالش ها درباره آب و خطراتی که همبستگی ملی را تهدید می کرد، تهدیدها را به فرصت و فضای هم اندیشی تبدیل کنند.

وی با اشاره به جهاد تبیین، تصریح کرد: این موضوع نیز علاوه بر توانمندی رسانه ها به همکاری مسوولان با مطبوعات و خبرگزاری ها بستگی دارد و باید شناخت درستی از جایگاه رسانه ایجاد شود و اجازه ندهیم رسانه هایی که دنبال سیاه نمایی هستند فضا را در دست بگیرند.

جوادی زاده همچنین به رتبه بندی خبرنگاران تاکید کرد و افزود: نرخ گذاری محصولات خبری نیز از اهمیت خاصی برخوردارست زیرا به کاهش آسیب های رسانه ها منجر می شود.

در این جلسه درباره مسائل و مشکلات رسانه ها و لزوم اتخاذ راهبردهایی برای جهاد تبیین در آنها با حضور جمعی از مسوولان و استادان دانشگاه تبادل نظر شد.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.