تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر : 28567

تعرفه های برق مشترکین پر مصرف افزایش یافت

تعرفه های برق مشترکین پر مصرف افزایش یافت

مشترکین کم مصرف پاداش می گیرند بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران که از اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد تعرفه برق مشترکان تا سطح مصرفی الگو ، یارانه ای محاسبه می شود و ما بقی مصرف مشمول تعرفه های جدید برق خواهد شد. به گزارش دنیای اسرار:  جریمه بد مصرف ها و پر مصرف

Print Friendly, PDF & Email

مشترکین کم مصرف پاداش می گیرند

بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران که از اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد تعرفه برق مشترکان تا سطح مصرفی الگو ، یارانه ای محاسبه می شود و ما بقی مصرف مشمول تعرفه های جدید برق خواهد شد.

به گزارش دنیای اسرار:  جریمه بد مصرف ها و پر مصرف ها ی برق از بهمن ماه آغاز می شود و در آیین نامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی بر اساس بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران رسیده و هدفش اصلاح مصرف پر مصرف ها بوده است و به عبارت دیگر فقط ۲۵ درصد مشترکان مشمول این جریمه ها خواهند شد البته این بخش نیز اگر مصرف خود را اصلاح کنند دوباره هزینه قبض آنها کاهش خواهد یافت .

  با اشاره به اینکه بخش کمی از مشترکان مصرف بالاتر از الگو دارنداین گروه تاکنون از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شدند که بر اساس مصوبه جدید، از این پس یارانه یکسانی که برای کل مشترکان لحاظ شده است نیز به آنها تعلق خواهد گرفت و مشترکان پرمصرف بابت مصرف بیشتر از الگو، هزینه بیشتری باید بپردازند .

این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولت می‌بایست برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه‌ای به مشترکان تحویل دهد که در این شرایط، مشترکانی که از برق بیشتری استفاده می‌کردند، از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شدند.

کارشناسان و متخصصان صنعت برق پس از بررسی دقیق مصارف مشترکان بر اساس چندین مولفه، برای میزان مناسب مصرف برق مشترکان الگویی طراحی کردند که یک اقدام اصولی بوده و معمولا جزو برنامه‌های اصلی برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان است

این الگو ابتدا بر اساس آب و هوا و اقلیم کشور و با توجه به میزان متوسط دمای هوا به مناطق مختلف “معتدل یا عادی” و “گرمسیری” تقسیم شده، سپس در راستای نیاز خانوارهای مختلف به استفاده از انرژی برق، وسایلی مانند روشنایی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، یخچال و غیره که به طور معمول برای رفاه مورد نیاز بوده، درنظر گرفته شده است. این الگو برای مشترکان ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم سال و ۳۰۰ کیلووات ساعت برای ماه‌های گرم است و مناطق گرمسیر کشور هم متناسب با شرایط آب و هوایی الگوی خاص خود را دارند.


بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت مصوب پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند؛ البته این در حالی است که دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا دو برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.
علاوه بر این، آئین‌نامه هیئت دولت پیش‌بینی کرده که تعرفه برق مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در صورت کاهش به میزان ۵۰ درصد الگوی مصرف، رایگان در نظر گرفته شود.


یقینا با رعایت راهکارهای مدیریت مصرفی علاوه بر تاثیرگذاری در مصرف خانوارها، می‌توانیم به تامین برق پایدار کشور کمک شایانی کرده و در راستای کمک به اقتصاد خانواده گام برداریم


.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.