تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
کد خبر : 30416

تمام فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد

تمام فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان از بهره برداری کامل واحد تصفیه گازوئیل این شرکت تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: تمام فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد. به گزارش دنیای اسرار:محسن قدیری در نشست خبری با اشاره ۹به این که عملیات اجرایی

Print Friendly, PDF & Email

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان از بهره برداری کامل واحد تصفیه گازوئیل این شرکت تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: تمام فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد.
به گزارش دنیای اسرار:محسن قدیری در نشست خبری با اشاره ۹به این که عملیات اجرایی واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا یک ماه آینده با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل با استاندارد یورو ۵ به طور کامل به بهره برداری می رسد افزود: با بهره برداری این واحد، میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان از حدود ۷۰۰۰ به ۱۰PPM (قسمت در میلیون) کاهش می یابد.
وی هزینه اجرای واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان را ۵۱۱ میلیون یورو و ۶۷۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری این طرح ملی روزانه ۳۰۰ تن گوگرد از گازوئیل تولیدی پالایشگاه حذف می شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: بیش از۹۰ درصد تجهیزات واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان ساخت داخل بوده و تمام کاتالیست های آن از طریق شرکت های دانش بنیان کشورمان تامین شده است.
قدیری با بیان این که تمام ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی روزانه پالایشگاه اصفهان مطابق با استاندارد یورو ۵ است، به پیشرفت ۳۶ درصدی واحد گوگرد زدایی از ته مانده برج های تقطیر پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری این طرح تا سال ۱۴۰۵ تمامی فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید خواهد شد.
وی، اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را ۶۴۲ میلیون یورو و ۱٫۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح سالانه ۳۱۵ میلیون دلار سود آوری برای شرکت خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان این که واحد شکست مولوکولی محصولات سنگین پالایشگاه و تبدیل آن به «پروپیلن» به عنوان یک محصول با ارزش را از طرح های مهم در حال اجرای شرکت است گفت: این طرح سودآوری بسیاری بالایی خواهد داشت به نحوی که سالانه ۴۰۰ میلیون دلار سود آوری این پالایشگاه اصفهان را افزایش می دهد.
قدیری، افق این شرکت در سال ۱۴۰۵ را ارتقاء به هلدینگ موفق پتروپالایشی و تحقق بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه بیان کرد و افزود: ضریب پیچیدگی این شرکت در حال حاضر با احتساب سهم شرکت در پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان ۶٫۲ بوده که در بین شرکت های پالایشی کشور یکی به آخر و پس از پالایشگاه آبادان قرار دارد و پیش بینی شده این ضریب تا ۴ سال آینده با اجرای طرح ها به بالای ۱۲ واحد برسد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان این که ظرفیت پالایشی پالایشگاه اصفهان روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام است گفت: با ارتقاء پالایشگاه اصفهان به هلدینگ پتروپالایشی، ظرفیت پالایشی آن تغییری پیدا نخواهد کرد.
او با اشاره به این که تفکر راهبردی در پالایشگاه اصفهان حاکم شده و ساختار سازمانی این شرکت به هلدینگ پتروپالایشی ارتقاء یافته است افزود: چند شرکت جدید در ذیل این هلدینگ به ثبت رسیده و تمام طرح های زیست محیطی آن توسط این شرکت ها اجرایی خواهند شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه، مصرف کنونی آب پالایشگاه اصفهان را ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب در ساعت اعلام کرد و افزود: این شرکت برای تامین آب مورد نیاز خود و مدیریت در آب مصرفی طرح های زیادی تعریف کرده که در حال اجرا است.
قدیری، ساخت تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر و انتقال ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پساب به پالایشگاه، سرمایه گذاری در طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس و انتقال ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵، تامین آب پایدار از منابع آب های خاکستری را از طرح های تامین آب مورد پالایشگاه اصفهان برشمرد و گفت: در حال حاضر ۴۰۰ متر مکعب در ساعت آب در پالایشگاه از طریق دستگاه های خنک کننده آب و توربین های بخار به هدر می رود که با هیبریدی شدن دستگاه های خنک کننده آب و حذف توربین های بخار میزان هدر رفت آب در پالایشگاه طی ۳ سال آینده به صفر می رسد.
وی افزود: با اعمال مدیریت مصرف آب، مصرف آب پالایشگاه برغم راه اندازی طرح های بهبود فرایند تولید افزایش پیدا نخواهد کرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه گفت: تمام مشعل های پالایشگاه اصفهان تا ۳ سال آینده خاموش و گاز آن به عنوان سوخت در داخل پالایشگاه مصرف می شود و تمامی حوضچه های پالایشگاه نیز در راستای حفظ محیط زیست خشک خواهد شد.
قدیری با اشاره به تغییر ایجاد شده در سیستم سوخت رسانی مشعل های کوره های پالایشگاه افزود: با تغییرات ایجاد شده در مشعل ها، استفاده از سوخت مازوت در کوره های پالایشگاه امکانپذیر نیست و مشعل ها فقط گاز طبیعی مصرف می کنند و در صورت لزوم گاز ال پی جی تولیدی پالایشگاه پس از تبدیل به گاز طبیعی در کوره ها مصرف می شود.
وی گفت: تمامی طرح های اجرا شده در شرکت پالایش نفت اصفهان طی ۴۳ سال گذشته برای حفظ محیط زیست بوده به نحوی که در این مدت این شرکت یک میلیارد یورو هزینه کرده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه با بیان این که ۷۸ کیلومتر خط ریلی از پالایشگاه تا ایستگاه «ورتون» در شرق اصفهان و ایجاد تاسیسات تخلیه و بارگیری و بارانداز با سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در یکی از بنادر جنوبی کشور برای کاهش هزینه انتقال فراورده های نفتی، کاهش مصرف توسط تانکرهای حمال سوخت و ترافیک و مسائل ایمنی راه ها در حال ساخت است گفت: این طرح تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.
قدیری از تشکیل کار گروه ساماندهی و مدیریت پسماند در پالایشگاه اصفهان برای تبدیل ضایعات قابل بازیافت به ارزش افزوده پالایشگاه و شهرک شهید محمد منتظری خبر داد و گفت: تا ۶ ماه آینده سایت مدیریت پسماند در پالایشگاه اصفهان راه اندازی و درآمد حاصل از فروش ضایعات بازیافت شده صرف ایجاد اشتغالزایی روستاییان پیرامون پالایشگاه خواهد شد.
او با بیان این که بر اساس استاندارهای جهانی ۲۵ درصد وسعت واحدهای صنعتی باید به فضای سبز اختصاص یابد گفت: از وسعت ۳۴ هکتاری پالایشگاه اصفهان ۱۲۰ هزار هکتار آن معادل ۳۴ درصد آن به فضای سبز اختصاص داده شده که با اعمال مدیریت در آب، وسعت فضای سبز پالایشگاه افزایش می یابد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.