جزئیات اولین جشنواره علمی، پژوهشی دست سازه های ریاضی آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام شد

رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، جزئیات اولین جشنواره علمی-پژوهشی دست سازه های ریاضی آموزش و پرورش این استان را اعلام کرد. به گزارش ادنیای اسرار، محمدرضا نظریان، رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اولین جشنواره علمی پژوهشی دست سازههای ریاضی ادارهکل آموزش
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، جزئیات اولین جشنواره علمی-پژوهشی دست سازه های ریاضی آموزش و پرورش این استان را اعلام کرد.
به گزارش ادنیای اسرار، محمدرضا نظریان، رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اولین جشنواره علمی پژوهشی دست سازههای ریاضی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: استفاده از دستسازهها برای تعلیم ریاضیات تاریخچهای طولانی دارد و از زمانهای قدیم، مردم در تمدنهای مختلف، از اشیاء فیزیکی بهمنظور کمک به حل مسائل ریاضی روزانه خود استفاده میکردند.
وی افزود: برای تدریس معنادار ریاضی باید ارتباط بین مفاهیم ریاضی و زمینههای شهودی دانشآموزان، از جمله دنیای واقعی، دانش ریاضی خارج از مدرسه، دانستهها و تجربههای قبلی و نیز فرهنگ جامعه، علاقههای آنها و … را در نظر گرفت و آنها را در فرایند آموزش دخیل کرد و یادگیری و درک ریاضیات در هر پایه نیازمند درگیر شدن دانشآموزان با موضوع بوده و حضور فعال آنان را میطلبد.
نظریان ادامه داد: استفاده از دستسازهها و اشیاء فیزیکی، یکی از روشهای مؤثر در فعال نمودن دانشآموزان در فرایند یادگیری است که به درک روابط و مفاهیم ریاضی کمک میکند. انجمن ملی معلمان ریاضی، استفاده از دستسازهها را در آموزش ریاضیات در چندین دهه مورد تشویق قرار داده است.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: یک دستسازه خوب میتواند مانند پلی، فاصله بین ریاضیات رسمی و ریاضیات غیررسمی را پر کند. هدف از بهکارگیری دستسازهها در کلاسهای ریاضی، فراهم آوردن مدلهای عینی از ایدههای مجرد ریاضی است. دستسازههای ریاضی باید برای دانشآموزان مناسب باشند و به گونهای انتخاب شوند که اهداف ویژه و اهداف برنامه ریاضی را درنظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: دستسازهها به دانشآموزان کمک میکنند که با حرکت از تجربیات حسی به استدلالهای انتزاعی، به یادگیری بپردازند. وقتی دانشآموزان با اشیاء دستورزی میکنند، آنها اولین گام را بهسوی فهمیدن مراحل و روشهای ریاضی برمیدارند. استفاده مؤثر از دستسازهها میتواند به دانشآموزان در ارتباط دادن ایدهها و تصحیح دانش مورد نظر کمک کند؛ بهطوریکه آنها درک عمیقی از مفاهیم ریاضی بهدست آورند.
نظریان بیان داشت: در نهایت این جشنواره با هدف اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار ۷-۱۱- توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندیهای حرفهای بهشکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی و ایجاد فرصتهای بازآموزی مستمر علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنوارههای الگوی تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خاص برای فعالیتهای پژوهشی معلمان) برگزار می گردد.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اهداف جشنواره تصریح کرد: استفاده از خلاقیت و ابتکار کلیه فرهنگیان در راستای تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری ریاضی، بسترسازی جهت آگاهی یافتن فرهنگیان بهویژه معلمان از سهولت آموزش ریاضی با استفاده از دستسازهها، ایجاد زمینه درخصوص شناسایی فرهنگیان خلاق و توانمند در طراحی دستسازههای ریاضی، تشویق و تقدیر از فرهنگیان بهمنظور ترغیب آنها به طراحی و استفاده از دستسازههای ریاضی خواهد بود.
وی در خصوص مخاطبین جشنواره نیز گفت: آموزگاران، دبیران، کارکنان آموزش و پرورش مخاطبان اصلی این جشنواره هستند و وضعیت استخدامی مخاطبین برای شرکت در جشنواره ملاک نیست. در نتیجه کلیه مخاطبین با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از رسمی، پیمانی(ماده ۲۸)، غیردولتی، سربازمعلم، حقالتدریس و … میتوانند آثار خود را ارسال نمایند و نکته دیگر آن است که محل خدمت مخاطبین برای شرکت در جشنواره ملاک است در نتیجه فقط و فقط آموزگاران، دبیران، دانشجومعلمان، مدیران و معاونین مدارس، کارکنان اداری و اساتید استان اصفهان مجاز به ارسال اثر هستند.
نظریان در خصوص مزایای شرکت در جشنواره نیز گفت: صدور تقدیرنامه ویژه برای منتخبین جشنواره، اهدای جوایز نقدی ویژه به منتخبین جشنواره و صدور گواهی شرکت در جشنواره برای همه شرکتکنندگان(بهشرط رعایت کلیه شرایط و ضوابط) از جمله این مزایاست.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص مراحل شرکت در جشنواره نیز گفت: مطالعه دقیق شیوهنامه توسط شرکتکننده جهت آگاهی کامل از شرایط و ضوابط، آمادهسازی دستسازه و ویدیوی معرفی آن مطابق شیوهنامه همراه با تکمیل نمونبرگ مشخصات، ارسال ویدیوی معرفی آماده شده و نمونبرگ تکمیل شده برای رابط جشنواره(در این مرحله نیازی به ارسال اصل دستسازه برای رابط جشنواره نیست) از این جمله است.
وی خاطرنشان کرد: مرحله اول بررسی آثار توسط کمیته داوری جشنواره، انتخاب منتخبین مرحله اول و اعلام نتایج در کانال جشنواره انجام میشود و دعوت از منتخبین مرحله اول جهت حضور در نمایشگاه عمومی بهمنظور نمایش و معرفی دستسازه خود به مسئولین و بازدیدکنندگان مرحله دوم بررسی و داوری آثار در نمایشگاه و توسط مسئولین انجام خواهد شد.
نظریان ادامه داد: منظور از دستسازه ریاضی، هرگونه وسیله فیزیکی ساخته شده توسط شرکتکننده می باشد که امکان استفاده از آن در یکی از مراحل یاددهی-یادگیری ریاضی وجود داشته باشد. در نتیجه دستسازه باید ساخته شده باشد و نه اینکه صرفا در حد طرح باقی مانده باشد و استفاده از هرگونه ماده دردسترس برای ساخت دستسازه بلامانع است. درهمینراستا دستسازههای کاغذی، چوبی، فلزی، سنگی، الکتریکی(برقی)، کارتنپلاستی و … یا ترکیبی از این موارد مورد پذیرش است.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جشنواره صرفا ویژه دستسازههای ریاضی میباشد. در نتیجه از ارسال آثار مربوط به سایر موضوعات درسی(اعم از فیزیک، شیمی، زمینشناسی و …) خودداری نمایید. بدیهی است که آثاری از این قبیل مورد بررسی و داوری قرار نخواهد گرفت.
نظریان بیان داشت: شرکتکنندگان موظفند ازطریق آمادهسازی ویدیو، دستسازه خود را معرفی نمایند. درهمینراستا شرکتکننده موظف است یک ویدیوی معرفی دستسازه با حجم حداکثر ۵۰ مگابایت و مدت زمان حداکثر ۵ دقیقه آماده نماید و ویدیوهای دارای مدت زمان بیشتر از ۵ دقیقه و یا دارای حجم بیشتر از ۵۰ مگابایت، بدون داوری حذف میشوند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: با توجه به تاثیر کیفیت ویدیو(صدا و تصویر) در داوری، پیشنهاد میشود ویدیوی خود را در بازه زمانی فوق با بهترین کیفیت آماده نمایید. سپس با نرم افزار video panda compress حجم آن را تا ۵۰ مگابایت کاهش دهید.
وی افزود: شرکتکننده موظف است در طول ویدیو، دستسازه خود را از تمامی زوایا نشان داده، نحوه کار با آن را بهصورت عملی نمایش دهد و توضیحات مربوط به دستسازه(اعم از نام، کاربرد، موضوع یا موضوعات تحت پوشش، نحوه ساخت، هزینه تقریبی ساخت و …) را بیان نماید.
نظریان ادامه داد: ساخت یا ویرایش یا برش ویدیو با نرمافزارهای تولیدمحتوا مجاز نیست. درهمینراستا فیلمبرداری باید با تلفنهمراه(و صدالبته به صورت افقی) انجام گیرد و شرکتکننده موظف است از ابتدا تا انتهای ویدیو(مجددا تاکید میشود بدون برش یا ویرایش ویدیو) همراه با اثرش در آن حضور داشته باشد و از نوشتن مشخصات خود یا جشنواره در ویدیو(چه ابتدا، چه اواسط و چه انتها) اکیدا خودداری نمایید.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: شرکت کنندگان برای شروع ویدیو حتما باید براساس نمونه مندرج در شیوه نامه عمل نمایند و از بیان هرگونه اطلاعات بیشتر از نمونههای فوقالذکر مانند شهر محل خدمت، نام مدرسه، نام دانشگاه، تلفن تماس، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و … خودداری شود و شرکتکنندگان علاوه بر ارسال ویدیو، باید نمونبرگ مشخصات را(بدون ایجاد تغییر در فرمت فایل) تکمیل و به صورت word و pdf برای رابط جشنواره ارسال کنند.
وی ادامه داد: شرکت در جشنواره بهصورت گروهی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست و حق نشر آثار دریافتی برای جشنواره محفوظ است. درهمینراستا شرکت در جشنواره بهمعنی رضایتمندی کامل صاحبان اثر از انتشار آن میباشد.
نظریان در خصوص زمانبندی جشنواره بیان داشت: آخرین مهلت پذیرش آثار ۲۰ فروردینماه ۱۴۰۲و برگزاری نمایشگاه و اختتامیه اواخر اردیبهشتماه ۱۴۰۱ خواهد بود.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: راههای ارتباطی جشنواره از کانال «جشنواره دستسازههای ریاضی» در پیامرسان ایتا: https://eitaa.com/dastsaze_riazi است و علاقهمندان به شرکت در جشنواره میتوانند با عضویت در کانال فوق، ضمن دریافت آخرین اخبار و اطلاعات ، از چگونگی ثبتنام و ارسال اثر مطلع شوند.
برچسب ها :اموزش وپرورش اصفهان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰