تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر : 27869

جمعیت کارتن‌خواب اصفهان نباید افزایش یابد/ آسیب‌دیدگان اجتماعی به چرخه اقتصاد متصل می‌شوند

جمعیت کارتن‌خواب اصفهان نباید افزایش یابد/ آسیب‌دیدگان اجتماعی به چرخه اقتصاد متصل می‌شوند

سخنگوی شورای شهر: جمعیت کارتن‌خواب اصفهان نباید افزایش یابد/ آسیب‌دیدگان اجتماعی به چرخه اقتصاد متصل می‌شوند به گزارش دنیای اسرار:سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نباید اجازه دهیم به جمعیت کارتن‌خواب شهر اضافه شود و راهکار آن این است که همه دستگاه‌های فعال شهری و استانی که باعث توسعه زیرساخت‌های شهر می‌شوند، نسبت به اقدامات

Print Friendly, PDF & Email

سخنگوی شورای شهر:

جمعیت کارتن‌خواب اصفهان نباید افزایش یابد/ آسیب‌دیدگان اجتماعی به چرخه اقتصاد متصل می‌شوند

به گزارش دنیای اسرار:سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نباید اجازه دهیم به جمعیت کارتن‌خواب شهر اضافه شود و راهکار آن این است که همه دستگاه‌های فعال شهری و استانی که باعث توسعه زیرساخت‌های شهر می‌شوند، نسبت به اقدامات و طرح‌های خود یک پیوست نگاری مبتنی بر پیامدسنجی داشته باشند.

 علی صالحی در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: سبک زندگی و تمرکز امکانات در برخی از نقاط شهری باعث ایجاد حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی شده است و نمی‌توان گفت این مشکل با رفع کم کاری یک دستگاه حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از شورا به این نتیجه رسیدیم که معضلات اجتماعی در یک چهارچوب ساده قابل تحلیل نیست، افزود: کارتن‌خوابی و کار کودک پیامد ناشی از کج رفتاری‌ها یا توسعه نامتوازن شهری بوده و پیچیدن یک نسخه واحد برای آن یک نگاه سطحی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های شهر زندگی، داشتن احساس مسئولیت و آرامش است، با این رویکرد باید مسائل شهر را عمیق‌تر و با اتخاذ راهکار فوری، میان‌مدت و بلندمدت به آن‌ها رسیدگی کرد.

وی افزود: هنگام بررسی آسیب‌ها با یک پدیده چند سطحی روبه‌رو هستیم که باید عمیق تحلیل شده و پیچیده پاسخ بگیرد تا بتوانیم بخشی از تأثیر معضلات اجتماعی را در رابطه با آسیب‌دیدگان آن و سایر شهروندان به حداقل برسانیم.

صالحی با بیان اینکه حضور یک کارتن‌خواب در شهر، باید خواب را به چشم مسئولان حرام کند، تاکید کرد: باید تلاش کنیم نیاز افرادی که به هر دلیلی در دام این آسیب‌ها افتاده‌اند، با رعایت سلسله مراتب مدیریت شود لذا در گام اول، پس از علت سنجی و ریشه یابی، دست کمک به سمت افرادی که به انتخاب خود در این مسیر قرار نگرفته‌اند، دراز می‌کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نباید اجازه دهیم به جمعیت کارتن‌خواب شهر اضافه شود و راهکار آن این است که همه دستگاه‌های فعال شهری و استانی که باعث توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، کالبدی، فرهنگی و اجتماعی شهر می‌شوند، نسبت به اقدامات و طرح‌های خود یک پیوست نگاری مبتنی بر پیامد سنجی داشته باشند، زیرا گاهی به دنبال کارهای خوبی هستیم که در کوتاه‌مدت نتیجه خوبی دارد اما پیامد بلندمدت آن مهاجرت و شکل‌گیری سکونتگاه‌های حاشیه‌ای و آسیب اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قبل از شکل‌گیری نهاد شهرداری خیریه‌ها و مساجد در قالب فرهنگ وقف و مشارکت عمومی و مردمی بسیاری از بخش‌های اجتماعی شهر را مدیریت می‌کردند، افزود: عمده مسائل حوزه اجتماعی در دوره‌های گذشته از طریق فرهنگ وقف رفع می‌شد بنابراین باید با به‌کارگیری دوباره فرهنگ وقف در این دنیای پر آسیب و چالش و در عین حال پر از فرصت‌های خوب، به سمت الگوهای مثبت برگردیم.

صالحی با بیان اینکه توجه به نقش مردم در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یکی از رویکردهای این دوره از شورا است، خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی و اجتماعی بر اساس قوانین و قواعد در حوزه تخصصی شهرداری‌ها و مدیریت شهری نیست اما مدیریت شهری در این حوزه‌ها مسئولیت دارد و بسترهای موجود را برای پشتیبانی از فعالان مردمی فعال می‌کند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی و نظارت باید به عهده نهاد شهرداری و اجرا به عهده مردم باشد، افزود: لازم است با کمک خیریه‌ها، گروه‌های مردمی، پایگاه‌های بسیج و مردمی که دغدغه دارند سازوکارهایی را در مدیریت شهری تعریف کنیم که بدون واسطه مشارکت مردم را به حوزه اجرا متصل می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورا با همکاری بخش‌های مختلف شهرداری در تلاش است تا بسترهای ویژه را با ارائه برنامه و سرفصل و تقویم کاری به نهادهای مردمی ارائه دهد، گفت: کاهش تصدی‌گری شهرداری، بخشی از چشم انداز شهردار و تاکید شورای اسلامی شهر است؛ باید به درخواست مردم قواعد و چهارچوب‌ها وضع شده و حریم و حدود شهرها رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه قواعد و مقرارت نباید غیر قابل انعطاف باشد و کسی را از سر پناهی که سال‌ها ساخته و حق شهروندی که دارد محروم کنیم، اضافه کرد: اکنون در اصفهان مسائل زیست محیطی، کمبود آب، فرونشست زمین و مشکل آلودگی هوا را داریم؛ این معضلات زنگ هشداری برای نوع بهره برداری و تراکم جمعیت بوده و این روند نیاز به مدیریت دارد.

وی با بیان اینکه قواعد و مقرارت شهر باید به صورت جدی رعایت شود اما نباید حق شهروندی را از کسی سلب کنیم، افزود: اولویت مجموعه مدیریت شهری این است که تلاش کند همه شهروندانی که در جغرافیای اصفهان حضور دارند از مواهب حقوق شهروندی برخوردار شوند اما نباید به رفتارهای فرا قانونی دامن بزنیم زیرا دلسوزی نابجا زمینه ساز بروز آسیب اجتماعی می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویکرد شورای اسلامی شهر در راستای عدالت در توزیع خدمات شهری، ادامه داد: باید فرصت‌های در اختیار کودکان تمام مناطق به حد یکسان باشد و در حوزه زیباسازی و توزیع خدمات همگام و عادلانه بهبود فضای شهری را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زمینه بروز استعدادها و حق زیست مناسب باید برای تمام شهروندان به ویژه کودکان مناطق کم برخوردار فراهم شود، اضافه کرد: کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار دیدن حوزه خدمت رسانی به شکل چرخه است که در آن پس از جمع‌آوری، ساماندهی و غربال آسیب دیدگان اجتماعی، استعدادیابی و توانمند سازی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد و به فراخور ریشه مشکلی که دارند به چرخه اقتصاد متصل می‌شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این افراد باید در چرخه درست زندگی قرار بگیرند زیرا با چند ماه زندگی در کمپ اتفاقی رخ نمی‌دهد، گفت: نقطه آرمانی مدیریت شهری ریشه کن کردن معضلات اجتماعی است اما پدیده‌ها دائماً در حال رخ دادن است و به قطعیت نمی‌توان گفت که مشکل به طور کامل ریشه کن می‌شود.

وی افزود: طرح روی میز شورای اسلامی شهر داشتن قرارگاه اجتماعی و چهارچوب سیاست حمایتی است و در راستای آن در گام اول قصد داریم با کمک معاون دادستانی، بهزیستی و تعامل با بخش خصوصی، پاییز و زمستان بدون کارتن‌خواب داشته باشیم و در گام دوم این چرخه را تکمیل کنیم.

صالحی افزود: بخش ویژه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا در یک گام ابتدایی و در قالب یک چهارچوب ظرفیت‌های مختلف شهرداری را بر اساس سیاست‌گذاری در عرصه اجتماعی احصا کرده و آن را در ردیف‌های بودجه خواهد دید تا یک جبهه واحد ایجاد شده و شهرداری بر اساس این سیاست هم افزا عمل کند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم محیط‌های مورد نیاز برای حمایت را شناسایی کنیم زیرا محیط‌های نهفته‌ای وجود دارد که بخاطر رسانه‌ای نشدن پنهان مانده‌اند. بعد از هم سو شدن ظرفیت‌ها در مدیریت شهری و شناسایی نقاط پنهان، به دنبال هماهنگی بخش‌های داخلی و سایر نهادها هستیم زیرا شورای اسلامی شهر به دنبال مطالبه گری و هم افزایی است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.