تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر : 31941

خبرهای خوب مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان؛ از طرح‌های ویژه برای جبران کمبود معلم تا استخدام نخبگان

خبرهای خوب مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان؛ از طرح‌های ویژه برای جبران کمبود معلم تا استخدام نخبگان

مدیر کل آموزش و پروش استان اصفهان با اشاره به مهمترین طرح‌ها و برنامه‌ها برای جبران کسری معلم، گفت: رویکرد اصلی آموزش و پرورش این است که طبق سند تحول بنیادین از طریق دانشگاه فرهنگیان در قالب طرحی با عنوان طرح استخدام نخبگان، نیروی انسانی خود را تأمین کند. به گزارش دنیای اسراربه نقل اززفارس:،

Print Friendly, PDF & Email

مدیر کل آموزش و پروش استان اصفهان با اشاره به مهمترین طرح‌ها و برنامه‌ها برای جبران کسری معلم، گفت: رویکرد اصلی آموزش و پرورش این است که طبق سند تحول بنیادین از طریق دانشگاه فرهنگیان در قالب طرحی با عنوان طرح استخدام نخبگان، نیروی انسانی خود را تأمین کند.

به گزارش دنیای اسراربه نقل اززفارس:، نقش و اهمیت آموزش‌ و پرورش در شکل‌گیری هر کشوری بسیار مؤثر است و تعلیم و تربیت در طول تاریخ بشر، بیش از هر فعالیت اجتماعی دیگر اهمیت داشته است؛ در بیان اهمیت تعلیم و تربیت کافی است، گفته شود که تحقق گوهر آدمی منوط بدان بوده و فعالیت‏‌هایی که تحت عنوان آموزش و پرورش در مورد انسان اعمال می‌‏شود، شرط لازم رشد و تکامل است.

محمدرضا ابراهیمی مدیر کل آموزش و پروش استان اصفهان معتقد است در دوره‌ای به آموزش و پرورش جفا شده و با وجود تأکیدات رهبر انقلاب، در اجرا توجهی به آموزش و پرورش به‌صورت عام نشده است، آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌و‌گو با مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان است: 

 

آموزش‌ و پرورش مهم‌ترین و اثرگذار ترین نهاد انقلاب اسلامی است

فارس: در سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی چه تأثیری بر تعلیم و تربیت در جامعه داشته است؟

ابراهیمی: آموزش‌ و پرورش مهمترین، پرجمعیت ترین نهاد انقلاب اسلامی است، در حال حاضر یک میلیون دانش‌آموز در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند و تقریباً ۲ میلیون جمعیت والدین آن‌ها هستند و در کنار این عزیزان بیش از ۱۱۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته داریم و در حدود ۲۰ هزار نفر معلمانی داریم که در مدارس غیردولتی مشغول هستند و اگر این اعداد را باهم جمع کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین عدد به تعبیری ذیل اداره آموزش و پرورش است و هر اتفاقی چه مثبت و چه منفی در آموزش و پرورش حتی اگر یک درصد هم باشد، اثر بالایی دارد. حال اگر در جامعه هم‌وغم تمامی مسؤولان اعم از مسؤولان رده‌بالا و میانی به آموزش‌وپرورش باشد، این جامعه سالم‌تر می‌شود.

 

در دوره‌ای به آموزش و پرورش جفا شده است

فارس: امروزه تعلیم و تربیت نقش بسیار ضروری و حساسی را در جامعه اسلامی ایفا می‌کند، آموزش و پرورش در این مسیر تا چه اندازه موفق بوده، موانع این راه چیست؟

ابراهیمی:اکنون در ذهن همه ما است که از اخلاقیات تا کردار و گفتارمان از معلم نشأت‌گرفته است؛ خانواده قطعاً نقش بسزایی دارد اما مکمل خانواده جایگاه معلمی است. مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند که «عنصر تربیت از وراثت و محیط بالاتر است و در جایی دیگر می‌فرمایند: فرهنگ چیزی‌ است که می‌ارزد که انسان جان خود را برای آن فدا کند»، خیلی جمله ویژه‌ای است و حال فرهنگ کجا شکل می‌گیرد؟ قطعاً در مدرسه شکل خواهد گرفت و زمانی که مدرسه و خانواده مکمل یکدیگر باشند و در کنار آن نیز مساجد و نهادهای فرهنگی قرار بگیرند، کامل می‌شوند. در دوره‌ای به آموزش و پرورش جفا شده است و با وجود تأکیدات حضرت آقا، متأسفانه در اجرا توجهی به آموزش و پرورش به‌صورت عام نشد.

 

فارس: برخی انتقاد دارند که آموزش و پرورش در گزینش معلم آنگونه که باید وقت نگذاشته، قبول دارید و الان وضعیت چگونه است؟

ابراهیمی: در آموزش و پرورش عنصری مهم وجود دارد به نام معلم، هر کسی نمی‌تواند معلم بشود، نه‌تنها ما بلکه در سراسر دنیا هیچ کشوری اجازه نخواهد داد هر کسی در جامعه معلم شود. اوایل انقلاب دانشگاه‌های تربیت‌معلم با ویژگی خاصی دانشجو می‌پذیرفتند و طی گزینش و مصاحبه از بین چندین نفر، درصدی معلم می‌شدند اما آرام‌آرام رویکردی در جامعه ما حاکم شد که رویکرد مناسبی نبود یعنی آنکه مشخص نبود به چه طریقی قرار است فردی معلم شود.

طبق قانونی اگر شما تربیت‌معلم بودید و منزل شما دیواربه‌دیوار دانشگاه بود باید می‌رفتید و در دانشگاه مستقر می‌شدید چون تربیت فرآیندی چند ساعته نیست و فرآیندی ۲۴ ساعته و مستمر محسوب می‌شود؛ لذا این قانون تقریباً تعطیل شد و بعد با موضوع سند تحول بنیادین که در دهه ۶۰ که حضرت آقا رئیس‌جمهور بودند، مطرح کردند اما اجرا نشد چون دولت‌های بعد خیلی اهتمامی به این‌ موضوع نداشتند و از سال ۱۳۸۴ به بعد این قانون در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ در سند تحول بنیادین، دانشگاه فرهنگیانی که متشکل از معلم‌های ارتقا یافته بودند را با هدف ارتقای سطح کیفی در جذب نیرو، ایجاد کردند اما بعد از آن رویکرد جدیدی آمد که منجر به کاهش ظرفیت ورودی دانشگاه فرهنگیان شد تا حدی که به صفر نزدیک شد و منجر به اتفاقی شد که آموزش و پرورش مجبور بود که کسری نیروی انسانی را به هر طریقی تأمین کند.

گزینش در این مورد خیلی سهل و آسان شد و عملاً وجود نداشت و کسانی به دانشگاه ورود پیدا کردند که خیلی تناسب رشته و ویژگی معلم که باید بالاترین و شاخص‌ترین فرد جامعه باشد را نداشتند و عیار معلم کاهش پیدا کرد و خروجی هم آن چیزی نبود که می‌خواستیم. الحمدالله با اهتمامی که دولت سیزدهم و رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش دارند این موضوع آرام‌آرام در حال ترفیع و این نگرش جای خودش را به توجه بیشتر می‌دهد.

 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار آموزش و پرورش است

فارس:امسال استقبال خیلی خوبی از سوی دهه هشتادی‌ها برای اعتکاف شد و خودشان هم محور برنامه‌ها بودند، برای مشارکت دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟

ابراهیمی: امسال ما در آموزش و پرورش کارهای تربیتی و فرهنگی خوبی را آغاز کرده‌ایم که یکی از آن‌ها اعتکاف دانش‌آموزی بود و حدود ۷۰ مسجد را در استان پیش‌بینی کرده بودیم، یکی از مساجد پرجمعیت مسجد سید بود که برای ۱۲۰۰ نفر از دانش‌آموز پیش‌بینی شده بود و تکمیل ظرفیت شد. هدف ما این است که  شعار دولت آقای رئیسی را مردمی‌سازی کرده و در حال عملیاتی کردن آن هستیم و از ظرفیت خود دانش‌آموزان در مدیریت این مجموعه‌ها استفاده کنیم؛ مثلاً بخشی از مسؤولیت‌ها را به سازمان دانش‌آموزی و بخشی دیگر را به اتحادیه دانش‌آموزی محول کرده‌ایم و خیلی به فکر این نیستیم که سیستم را اداری کنیم که تحت‌الشعاع بروکراسی اداری قرار بگیرند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دوره‌ای کنار گذاشته شد

فارس: آموزش و پرورش تا چه اندازه در راستای اجرایی‌ سازی سند تحول بنیادین موفق بوده است؟ در صورت اجرای سند چه توفیقاتی حاصل می‌شود؟ 

ابراهیمی: سند تحول بنیادین اصل و اساس کار ماست یعنی هر کاری که قرار است در آموزش و پرورش رقم بخورد باید به یکی از ساحت‌های سند تحول بنیادین در زمینه‌های ورزش، پژوهش و علم منتهی شود. کاری که انجام‌شده و باید ادامه پیدا کند این است که پژوهشی تعریف شد و رسالت نهادهای دیگر برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین چگونه است و در شورای آموزش و پرورش تقریباً بخش زیادی از زمان شورا را به خود اختصاص داد و رسالت نهادهای دیگر نظیر شهرداری، بهداشت و درمان و تربیت‌بدنی بررسی شد و اگر با یکدیگر مرتبط شویم قطعاً هم‌افزایی انجام می‌شود.

ایجاد قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین برای نخستین بار در اصفهان

در سال ۱۴۰۱ محضر رهبری بودیم که ایشان فرمودند سند تحول بنیادین پس از یک دهه با تغییر تقریباً شش وزیر و سرپرست عملیاتی نشد یا خیلی کم عملیاتی شد و به تعبیری نائب امام زمان به ما نمره قبولی ندادند و پس‌ از‌ آن در حوزه وزارت بیشتر ورود کردند و باید برای این سند کارهای بیشتر و ویژه‌ای در سطح کشور و استان انجام شود. در همین راستا برای اولین بار در کشور، اصفهان اولین استانی است که قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین را ایجاد کرده است و با حضور معلمان و مدیران و حتی دانش آموزان به جهت تکمیل این طرح، جلسات مفیدی برگزار شده است.

نکته دیگری که در دستور کار ما بوده از ابتدای راه تاکنون، بیانیه گام دوم انقلاب است. شاه‌بیت اصلی این بیانیه این است که قرار است در چهل سال دوم، از چهل سال قبل تجربه گرفته و حرکتی نو داشته باشیم با استفاده از نیروی جوان به‌عنوان پیشران انقلاب اسلامی جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی و این یعنی مدیران میانی باید انتقال تجربیات را به نسل بعدی داشته باشند.  بنابراین بنده اهتمام دارم که از نیروهای جوان دهه هفتادی و شصتی در اجرا استفاده کنیم که تاکنون این اعتماد جواب داده و نتیجه آن پرنشاط‌تر و علمی‌تر انجام شدن کارها بوده است.

فارس: با گذشت یک‌سال از مسؤولیت شما به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان چه اقداماتی ویژه‌ای انجام شده است؟

ابراهیمی: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش مهم‌ترین فرد نقش‌آفرین مدیر مدارس هستند، هدف‌گذاری ما این است که با تمامی مدیران گفت‌وگو کنیم و با توجه به این مهم که در استان اصفهان حدود ۵۶۰۰ مدرسه وجود دارد تاکنون با بیش از ۹۰ درصد از مدیران استان گفت‌وگو کرده‌ایم. در فرآیند گفتگو نکاتی گفته می‌شود و نقشه راه تبیین شده و نظرات مدیران را در این خصوص جمع آوری می‌شود که این یک مدل جهاد تبیین است.

راهکار دوم در این زمینه این است که در دوره‌ای معلمان ورود پیداکرده به آموزش و پرورش رها می‌شدند بنابراین هدف ما این است که برای معلمان علی‌الخصوص معلمان جدیدالورود، ۲ روز در هفته برای ۶ هزار نفر از معلمان جوان برنامه‌های تبیینی و تخصصی گذاشته شود. در همین راستا در شهرستان‌های دورتر به‌صورت تلفنی با معلمان مدارس صحبت می‌کنیم و همچنین برای ترفیع مشکلات این عزیزان گفت‌وگو ویژه‌ای انجام می‌شود.

 

روایت ایثار معلمان آموزش و پرورش در مدارس استان

فارس: در خبرگزاری فارس در راستای امیدآفرینی به جامعه بخشی تحت عنوان خبر خوب وجود دارد با این رویکرد که خبر خوب از طرف شما و بازنشر آن با خبرگزاری فارس،  آقای ابراهیمی چه خبر خوبی دارند؟

ابراهیمی: در آموزش و پرورش کارهای خوب و فداکارانه بسیاری انجام می‌شود مثلاً در یکی از مدارس شهرستان آران و بیدگل معلم در روز بزرگداشت مقام مادر تلفن را در اختیار دانش‌آموزان گذاشته و تکریم مادران توسط فرزندان را رقم زدند. در مدرسه‌ای دیگر در شهرستان نطنز برای تدریس حرف (ج) از آقاجون‌ها دعوت کرده بودند و در جهت تکریم بزرگان که سفارش دین است اقدام بسیار خوبی صورت گرفته بود و این ایده‌ها از طرف ما نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد و تأثیر توجه به این قبیل کارها موجب حرکت بعدی این معلمان پرنشاط است که در اقدامی خلاقانه امروز برای تدریس کلمه استثنا، دانش آموزان را به مدرسه کودکان استثنایی برده بودند و این کار زیبا انجام‌ شده بود.

به عقیده بنده این کارهای خوب باید تبیین شود چراکه این اقدام در راستای امیدبخشی که حضرت آقا به آن تاکید ویژه دارند بوده و بازنشر این موضوع برعهده رسانه‌های دلسوز است چراکه رسانه‌های معاند در جنگ ترکیبی در صدد پررنگ کردن مشکلات ما هستند. هفته گذشته بنده در دیداری با اسقف ارامنه در استان اصفهان  خاطره‌ای از او شنیدم که بسیار جالب بود. گفت زمانی که بنده مقرر شد به ایران برای انجام مأموریت منتقل بشوم بسیار ناراحت و نگران بودم چراکه رسانه‌های غربی تصویر بسیار بدی از ایران نشر داده‌اند اما حال در ایران حاضرم و می‌بینم ایران از نظر امکانات، امنیت و فرهنگ بسیار بسیار غنی بوده و این تصور غلط در ابتدا به بنده القا شده بود.

معلمان دلسوز و فداکار؛ از اهدای عضو تا ساخت مدرسه 

در طرح جدیدی در وزارتخانه و استان اصفهان، معلمان فداکار مورد تقدیر قرار می‌گیرند برای مثال در سال‌های گذشته، معلمی طی اقدامی فداکارانه کلیه خودش را به دانش‌آموزش اهدا می‌کند و همچنین در مثال دیگری معلمی با حقوق خودش مدرسه یک کلاسه ساخته که بسیار اقدام فداکارانه و زیبایی است. این‌ها همه مصداقی از جهاد تبیین در نظام ما و آموزش و پرورش استان اصفهان است.

تسهیل ویژه آموزش و پرورش برای خرید خدماتی‌ها

خبر خوب دیگر این است که آموزش و پرورش در طرحی تحت عنوان خرید خدمات از کسانی که واجد شرایط و به نحوی با آموزش و پرورش مرتبط هستند، در حال تأمین نیروی انسانی است که این نیروها به ازای هر سال سابقه کار از سن استخدام آن‌ها کم می‌شود، برای مثال اگر فردی دارای چهار سال سابقه بوده و درحال حاضر ۳۲ سال سن دارد این چهار سال از سنش کم شده و ۲۸ ساله محسوب می‌شود، خبر خوب دیگر این است که انشاالله در حال نهایی‌سازی طرح رتبه‌بندی معلمان پس از یازده سال هستیم.

خبر خوب برای کنکوری‌ها

فارس: آیا ورودی دانشگاه فرهنگیان نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است یا خیر و در راستای ارتقای سطح کیفی دانشگاه چه اقداماتی انجام شده است؟

ابراهیمی: برای دانشگاه فرهنگیان وزارت و استان برنامه‌های ویژه‌ای دارند، هم گزینش ویژه‌تر خواهد شد و هم رشته‌های بروزتر و هیأت‌ علمی قوی‌تر در حال استخدام است و همچنین افزایش ورودی ویژه است و برای اولین بار در تاریخ وجود دانشگاه فرهنگیان در اصفهان و ایران، امسال ۲ هزار و ۳۰۰ نفر ورودی داشت در حالی‌که بالاترین آمار این موضوع به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد که این یعنی بیش از ۲ برابر، بالاترین آمار ورودی در آموزش و پرورش است.

این مهم باید ادامه پیدا بکند اما نکته اساسی که در کنار این افزایش ورودی وجود دارد، این است که ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان ارتقای کیفی خیلی خوبی پیدا کردند و رتبه‌های تک‌رقمی و دورقمی در بین پذیرفته‌شدگان دیده می‌شود و در انتهای تحصیل نیز قرار است که امتحان جامع گرفته شود و گزینش به گزینش فرآیندی تبدیل شود یعنی گزینشی مستمر که اگر این اتفاق انجام شود، اتفاق مبارکی است، با وجود اینکه مشکلات وجود دارد در حوزه آموزش و پرورش کارهای خیلی خوبی اتفاق افتاده است. به نقل از مقام معظم رهبری ما هم ریزش داشتیم و هم رویش که از صدر اسلام تاکنون و در انقلاب نیز به همین صورت بوده است.

طرح‌های آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم

فارس: در آزمون استخدامی سال آینده آموزش و پرورش استان اصفهان سهمیه‌ای خواهد داشت؟

ابراهیمی: در آزمون استخدامی سال گذشته سهمیه ما ۲۱۳۰ نفر بود اما متأسفانه همه حداقل نمره را نیاوردند و آمار پذیرفته‌شدگان در فرآیند مصاحبه و استخدام ۱۴۵۰ نفر بود که استخدام شدند اما برای سال آینده خبری برای استخدام از این طریق نیست و رویکرد اصلی آموزش و پرورش این است که طبق سند تحول بنیادین از طریق دانشگاه فرهنگیان در قالب طرحی با عنوان طرح استخدام نخبگان، نیروی انسانی خود را تأمین کند. در کنار این طرح، طرحی دیگر در دست بررسی است که از میان دانشجویان واجدالشرایط در دانشگاه‌های دیگر دعوت‌شده و این افراد ۲ سال از تحصیل خود را با رویکرد تربیت‌معلمی در دانشگاه فرهنگیان سپری کنند. رویکرد دیگر هم این است که از میان فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی بعضی از دانشگاه‌ها برای دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شوند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.