تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
کد خبر : 31038

دلبستگی ایمن و ناایمن و پیامدهای دلبستگی در دوران نوجوانی

دلبستگی ایمن و ناایمن و پیامدهای دلبستگی در دوران نوجوانی

دنیای اسرار:بسیاری از نوجوانانی که در دوران کودکی دلبستگی ایمن را تجربه نکرده اند در دوران نوجوانی به دلیل ضعف شدید در رشد عاطفی و احساس ناامنی شدید به پرخاشگری رو می آورند و بدون دلیل با والدین مخالفت می کنند. دلبستگی یکی از مهمترین مباحث حوزه روان شناسی رشد است به ویژه دلبستگی یا

Print Friendly, PDF & Email

دنیای اسرار:بسیاری از نوجوانانی که در دوران کودکی دلبستگی ایمن را تجربه نکرده اند در دوران نوجوانی به دلیل ضعف شدید در رشد عاطفی و احساس ناامنی شدید به پرخاشگری رو می آورند و بدون دلیل با والدین مخالفت می کنند.

دلبستگی یکی از مهمترین مباحث حوزه روان شناسی رشد است به ویژه دلبستگی یا پیوند عاطفی بین مادر و فرزند که نه فقط باعث می شود کودک بتواند از دوران کودکی اش بیشترین لذت را ببرد بلکه از بروز اختلالات اضطرابی، ناامنی، افسردگی و … در دوران بزرگسالی پیشگیری می کند بنابراین باید به موضوع پیوند عاطفی بین مادر و فرزند به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامت روان افراد توجه کنیم و از والدین مصرانه بخواهیم به این مسئله توجه کافی داشته باشند.

میزان دلبستگی یا پیوند عاطفی بین والدین به ویژه مادر با کودک از همان سال های اولیه زندگی شروع می شود. در واقع دوره کودکی مهمترین و تاثیر گذار ترین بخش از دوران حیات آدمی برای شکل گیری شخصیت فرد محسوب می شود. این پیوند عاطفی که به نظر بسیار ساده و عادی می اید نقش بسیار مهمی در مراحل بعدی رشد کودک دارد و ریشه امنیت استقلال و هویت وی را آبیاری می کند. حتی در مواردی کودک قادر به مخالفت کردن با والدین نیست و پدر و مادر از این بابت خوشحال هستتند که فرزندی دارند که همیشه موافق است در حالی که این علامت هشدار دهنده است زیرا یک کودک باید طی مراحل رشد روانی خود از ۲ سالگی به بعد نه بگوید این مخالفت نشانه احساس امنیتی است که دارد بنابراین مخالفت نکردن نشانه احساس نا امنی کودک تلقی می شود.

ویژگی های کودک ناایمن

وابستگی بیش از حد به مادر یا بی اعتنایی به حضور مادر هیچ یک نشانه خوبی نیست و باعث بروز مشکلات ارتباطی در آینده فرد می شود کودک ناامین نمی تواند رشد هیجانی خود را به درستی طی کند و هیجانات خود را مدیریت کند او شناخت کاملی از هیجانات خود ندارد و قادر نیست به درستی آن را ابراز کند گاهی منفعل و گوشه گیر می شود و تمایلی به بازی با همسالانش ندارد واکنش های هیجانی شدیدی در تعامل با دوستان دارد و در بازی معمولا تند و خشن برخورد می کند بازی در حضور پدر و مادر را ترجیح می دهد و در غیر این صورت از بازی لذت نمی برد به همین دلیل این دسته از کودکان خلاقیت کمتری از خود بروز می دهند و به تخیلات طولانی مدت رو می آورند و سعی می کنند ترس ناامنی را با تخیلات خود تغییر دهند.

پیامد ها در دوران نوجوانی

بسیاری از نوجوانانی که در دوران کودکی دلبستگی ایمن را تجربه نکرده اند در دوران نوجوانی به دلیل ضعف شدید در رشد عاطفی و احساس ناامنی شدید به پرخاشگری رو می آورند و بدون دلیل با والدین مخالفت می کنند.

چنین نوجوانی احساس بی قراری دایمی دارد و گاهی احساس جداافتادگی و انزوای شدید می یکند وی به دنبال فردی می گردد که برایش احساس امنیت ایجاد کند و بدون در نظر گرفتن دیگر ویژگی های شخصیتی به محض دریافت کوچکترین پیام مثبتی وابستگی عاطفی پیدا می کند به محض رو به رو شدن با مشکلات تحصیلی به فکر ترک تحصیل می افتد و گاهی دچار مشکلات رفتاری می شود.

ممکن است برای رفع نیازهای عاطفی خود به گروه های همسالان مبتلا به نا بهنجاری های خالاقی یا رفتاری گرایش پیدا کند و با تشویق انها به اعتیاد رو آورد از سوی دیگر در بسیاری از مواقع نوجوان درگیر مسائلی نظیر بدبینی و اختلالات شخصیتی می شود که ریشه در دوران کودکی وی دارد .

تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری ، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.