تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر : 31184

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان : توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است / صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری استان اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان : توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است / صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری استان اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان :توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است / صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری استان اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است.   به گزارش دنیاز اسرلر:مسعود گلشیرازی در نشست بررسی اقدمات انجام‌شده پس از سفر هیأت

Print Friendly, PDF & Email

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان :توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است / صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری استان اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: توسعه صادرات به روسیه در گرو رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل است.

 

به گزارش دنیاز اسرلر:مسعود گلشیرازی در نشست بررسی اقدمات انجام‌شده پس از سفر هیأت بلندپایه تجاری استان به روسیه با اشاره به صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری استان اصفهان اظهار داشت: روسیه سالیانه ۳۵۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۲۰۰ میلیارد دلار آن از کشورهای غربی بود؛ بنابراین فرصت بی‌نظیری پیش روی اقتصاد اصفهان قرار دارد.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات B۲B با فعالان اقتصادی روسیه در جریان سفر هیأت بلندپایه تجاری استان به این کشور افزود: اگر تا پیش از این مراحل اخذ مجوز و استانداردهای صادرات کالا به این کشور زمان‌بر بود، هم‌اکنون این زمان به یک ماه کاهش یافته است. البته محدودیت‌هایی مانند حمل‌ونقل و تأخیر در ترخیص کالا از بنادر نیز بر سر راه تجار می‌باشد.

 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن برشمردن مهم‌ترین کالاهای موردنیاز کشور روسیه ادامه داد: اتاق بازرگانی سن‌پترزبورگ پس از امضای تفاهم‌نامه مشترک با اتاق بازرگانی اصفهان فهرستی از ۳ هزار کالای موردنیاز خود را ارسال کرد که به معنای ۳ هزار فرصت صادراتی برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و تجار استان در رسته‌های گوناگون است.

 

راه‌اندازی مرکز تسهیل تجارت با اروسیا در اتاق بازرگانی اصفهان

 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه هیئت نمایندگان این اتاق راه‌اندازی مرکز تسهیل تجارت با اروسیا را بلافاصله پس از بازگشت از سفر به روسیه تصویب کرد، گفت: این مرکز تا ۱۰ دی ماه راه‌اندازی و در گام دوم نیز دو دفتر توسعه تجارت در اتاق‌های بازرگانی اصفهان و سن‌پترزبورگ راه‌اندازی می‌شود. ضلع سوم این تلاش‌ها نیز به دولت و سیاست‌گذاران برمی‌گردد که باید رفع معضلات بخش حمل‌ونقل، تبادلات پولی و رفع تعهدات ارزی را دنبال کنند.

 

وی با اشاره به تأثیر نرخ تورم بر قیمت مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان در دو ماه گذشته تصریح کرد: این امر تأثیر مستقیمی بر سرمایه در گردش تولیدکنندگان می‌گذارد و تولیدکنندگان و تجار با سیاست انقباضی بانک مرکزی نیز مواجه هستند؛ بنابراین باید برای توسعه صادرات اورسیا و افعانستان تسهیلات ویژه تعریف شود. همچنین صندوق ضمانت صادرات تجار را درگیر بروکراسی‌های طولانی می‌کند که این چالش‌ها باید مرتفع شود

 

 

رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به روسیه در هشت ماه گذشته

 

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه نتایج سفر هیأت تجاری ایران به روسیه در سه بخش قابل بررسی است، اظهار داشت: در بخش تفاهمات و قراردادها آمادگی حمایت و پشتیبانی از تجار در حوزه‌های ارزی، حمل‌ونقل و بیمه را داریم. همچنین اگر فعالان اقتصادی با طرف‌های روسی به تفاهمات اولیه‌ای دست یافته‌اند که نیازمند پیگیری سازمان توسعه تجارت است، به این سازمان اطلاع‌رسانی شود.

 

وی ادامه داد: اگر حوزه جذاب و بازار بکری در روسیه شناسایی شده که کشورمان در این حوزه‌ها توانمندی دارد، اما فعالان اقتصادی در جریان این سفر موفق به ایجاد ارتباط با طرف‌های متناظر نشده‌اند، آمادگی شناسایی و ایجاد پیوند با طرف‌های روسی را داریم.

 

پیمان‌پاک همچنین از رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به روسیه و کاهش ۴۰ درصدی صادرات روسیه به ایران در هشت ماه گذشته خبر داد.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه پلاستیک و پلیمر در بهمن ماه و نمایشگاه صنعت پوشاک و نمایشگاه صنعت ساختمان در اسفندماه در روسیه، تسهیلات و مشوق‌های سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران برای حضور و اعزام هیأت‌های تجاری اصفهان به این نمایشگاه‌ها را تشریح کرد.

 

پیمان‌پاک با اشاره به عقد قرارداد میان صندوق ضمانت صادرات ایران با طرف روسی، سایر سازوکارهای حمایتی سازمان توسعه تجارت از تجار ایرانی و همچنین تأمین مالی برای صادرات به کشورهای اوراسیا را تشریح و خاطرنشان کرد: شاید فرآیند توسعه بازار ایران در این کشورها ظرف ۵ تا ۶ ماه امکان‌پذیر باشد، اما توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و در این زمینه باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

 

احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی نیز در این نشست ضمن تقدیر از پاسخگویی رئیس سازمان توسعه تجارت به فعالان اقتصادی، ابراز امیدواری کرد مباحث مطرح‌شده در این نشست در نهایت به توسعه صادرات به روسیه بینجامد.

 

لزوم تسهیل قوانین برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان

 

در ادامه فرشته امینی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان و نایب‌رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات گفت: همان‌طور که صادرات برخی کالاها به روسیه ممنوع شده، صادرات کالاهای روسی یه کشورهای اروپایی و آمریکا نیز ممنوع شده است و تولیدکنندگان روسی به‌دنبال بازارهای دیگری برای فروش کالاهای خود هستند و توافق‌نامه اورسیا بهترین حمایت از تولیدکنندگان روسی برای حضور در بازار ایران است؛ بنابراین تمام تلاش اتاق بازرگانی اصفهان در این راستا صورت می‌گیرد که شیب مثبت حضور روسیه در بازار اوراسیا بالاتر از شیب مثبت حضور ایران نباشد و به نظر می‌رسد باید در حوزه قوانین تسهیلاتی برای حضور فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشورمان در بازار این کشورها به‌خصوص روسیه فراهم شود.

 

چالش حمل‌ونقل و تأمین مالی برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی

 

علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه سهم کشورمان از صادرات ۳۵۰ میلیارد دلاری به روسیه در سال ۲۰۲۱ تنها ۰.۴ درصد بوده است، اظهار داشت: برای چندبرابر کردن این سهم باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل به این کشور نیز چندبرابر شود، درحالی‌که هم‌اکنون بالا رفتن تقاضا برای ترانزیت کالا به این کشور و عرضه محدود موجب افزایش قیمت حمل‌ونقل شده و شرایط رقابتی را از تجار ما سلب کرده است. همچنین برای توسعه صادرات به روسیه تولیدکنندگان باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهند که به همان نسبت نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند، درحالی‌که قدرت ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته؛ بنابراین تولیدکنندگان و تجار ایرانی با دو چالش حمل‌ونقل و تأمین مالی و سرمایه در گردش مواجه هستند.

 

وی با بیان اینکه روسیه منابع مالی خوبی در اختیار دارد، افزود: در این وضعیت باید با طراحی یک مکانیزم نسبت به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تأمین مالی تولیدکنندگان کشورمان برای بهره‌گیری از فرصت خوب صادرات به روسیه اقدام کرد.

 

 

چالش‌های ارزی تجار رفع شود

 

همچنین اصغر اخوان مقدم، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار ضمن ارائه پیشنهادی درباره بازگشت ارز تجار و لزوم اجازه تهاتر ارز گفت: تولیدکنندگان باید کالای خود را برای رسیدن به کف صادرات تجمیع کنند و فرآیند صادرات و رسیدن به پول برای آنها نسبت به فروش همان کالا در داخل کشور زمان‌ بیشتری می‌برد؛ بنابراین باید برای نیاز به سرمایه در گردش آنها فکر اساسی شود.

 

برای توسعه تجارت با روسیه زمان محدودی داریم

 

امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با تأکید بر اخذ تصمیمات سریع مدیریتی برای توسعه تجارت با روسیه افزود: در این حوزه باید از پراکندگی کارها میان وزارتخانه‌های مختلف جلوگیری شود، چون فرصت محدودی داریم که نیاز است بخش دولتی به این امر ورود کند که خوشبختانه در حال انجام است. همچنین در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌توان برخی پروژه‌ها را به‌صورت مشارکتی با روسیه پیش برد و یا حتی به شرکت‌های این کشور واگذار کرد.

 

نتایج سفر به روسیه؛ از مذاکره تا اجرا

 

روح‌الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: بلافاصله پس از بازگشت هیأت بلندپایه تجاری استان از روسیه اتاق فکری برای عملی کردن دستاوردهای این سفر در اتاق اصفهان تشکیل شد و اطلاع‌رسانی به فعالان اقتصادی که در این سفر حضور نداشتند، در قالب حضور در سه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان انجام گرفت. همچنین در نشست کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق اصفهان، ضمن مرور هدف‌گذاری انجام‌شده برای توسعه صادرات به روسیه، پیش‌نیازها و الزامات این امر در حضور مدیران اقتصادی استان، فعالان بخش خصوصی، نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های صادراتی استان و نمایندگان ۲۰ شرکت برتر اصفهان که در سال‌های اخیر با روسیه در ارتباط بودند تشریح شد.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی در قالب مصاحبه به‌منظور جمع‌بندی نظرات درباره تسهیل روابط تجاری با روسیه و طرح این موضوعات در جلسه شورای گفت‌وگو افزود: همچنین هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان جلسه ویژه‌ای برای بررسی ایجاد دفتر تخصصی تسهیل تجارت با روسیه داشتند. امیدواریم بخشی از موارد در قالب یادداشت تفاهمی میان اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان توسعه تجارت به امضا رسیده و نقشه راهی برای توسعه تجارت با روسیه شود.

غیبت شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، فرصتی برای شرکت‌های ایرانی

سیدصادق علامه دبیر کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه پس از بروز تنش میان روسیه و اوکراین ۷۰ درصد از ۵۰۰ شرکت‌‌ برتر فعال در روسیه از بازار این کشور خارج شدند، گفت: بیشتر این شرکت‌ها از اروپا و آمریکا بودند و ۵۷ کشور از جمله کشورهای اتحادیه اوراسیا نیز ممنوعیت‌های جدیدی درباره تجارت با روسیه برقرار کردند. در این میان شرکت‌های ایرانی باید خلأ حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را پر کنند؛ بنابراین باید استانداردهای فعالیت خود را بالاتر ببرند، چون امروزه مشتریان تعیین‌کننده حضور شرکت‌ها در هر بازاری هستند. همچنین به نظر می‌رسد برای حضور موفق در بازار اوراسیا و به‌طور خاص بازار روسیه، باید نسبت به ایجاد دفاتر تجاری منطقه‌ای اقدام شود.

لزوم ایجاد دفتر تسهیل تجارت با روسیه در اتاق بازرگانی اصفهان

همچنین علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان توسعه پایدار و پیش‌رونده تجارت کالاهای ایرانی در روسیه را یکی از اهداف سفر اخیر به این کشور دانست و بیان کرد: مدل‌های گوناگونی برای شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بازار وجود دارد که استفاده از دفاتر تجاری منطقه‌ای یکی از این روش‌های نوین است. در این راستا سازمان کُترا کره جنوبی به‌عنوان مدل دولتی و انجمن صنعت‌گران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) به‌عنوان مدل خصوصی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با توجه به تجربه‌ای که در کشور سوریه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم اگر این نهاد تنظیم‌گر در روسیه صرفاً دولتی یا صرفاً خصوصی باشد با چالش‌های مختلفی روبه‌رو خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد ما ایجاد دفتری در اتاق بازرگانی اصفهان برای تسهیل تجارت با روسیه و همچنین ایجاد دفتری مشابه در مسکو با مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران است.

 

در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود برای توسعه تجارت با روسیه و طرح برخی موانع موجود پرداختند. لزوم رفع دستورالعمل‌های مخل صادرات طلا و جواهر، مشکلات بازگشت ارز، محدودیت‌های زمانی و تعطیلی دو روزه گمرک ایران در هفته که مشکلاتی برای تجار ایجاد کرده است، تأخیر زیاد در ترخیص کالا در مرز و از بین رفتن محصولات صیفی، نوسانات زیاد نرخ حمل‌ونقل بار به روسیه، مشکلات مربوط به صادرات شیلات و لزوم ایجاد سندیکای نرخ‌گذاری کالا در روسیه برای جلوگیری از رقابت منفی و پایین آوردن قیمت‌ها از جمله این مباحث بود.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.