تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
کد خبر : 29862

راه اندازی نخستین مرکز اعصاب و روان کودکان کشور در اصفهان

راه اندازی نخستین مرکز اعصاب و روان کودکان کشور در اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی “شروعی دوباره برای بهتر زیستن” گفت: اصفهان تنها استانی است که مرکز کودکان اعصاب و روان در آن راه اندازی شده و مورد استفاده سراسر کشور است. ولی الله نصر با بیان اینکه

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی “شروعی دوباره برای بهتر زیستن” گفت: اصفهان تنها استانی است که مرکز کودکان اعصاب و روان در آن راه اندازی شده و مورد استفاده سراسر کشور است.

ولی الله نصر با بیان اینکه مرکز کودکان اعصاب روان در مرکز پسرانه با ظرفیت ۱۰ نفر در خمینی شهر و مرکز دخترانه در شهرستان تیران و کرون به کودکان زیر ۱۸ سال خدمات می‌دهد، اظهار کرد: امسال کودکان زیر سه سال که مشکلات ذهنی و جسمی حرکتی داشتند با همکاری یک مرکز خیریه به صورت جداگانه و ۱۰ کودک در سال جاری از شیرخوارگاه نرجس جدا شدند و اکنون در یک مرکز هیات امنایی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور به عنوان دستگاهی دولتی با خدماتی بسیار گسترده و همه شمول؛ در طول زندگی همه آحاد جامعه؛ قبل از تولد تا پایان زندگی آنها را در بر می‌گیرد، ابراز داشت: اداره کل بهزیستی استان اصفهان در حوزه ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام داده است، اما بزرگترین معضل استان در ساماندهی کودکان کار، ساماندهی کودکان اتباع است زیرا با وجود فعالیت‌هایی که برای ساماندهی این کودکان انجام شده، متاسفانه حضور دوباره این کودکان را در خیابان شاهد هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه یک کودک کار به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد، در صورتی که بهزیستی پس از شناسایی، جذب و ساماندهی این کودکان، ماهیانه مبلغ ۴۲۰ هزار تومان کمک می‌کند، اضافه کرد: مقابله با کودک کار و خیابان، مقابله با معلول است و باید مقابله در علت صورت گیرد که علت اصلی کودکان کار و خیابان فقر است.

نصر با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه پنجم کشور در تعداد معلولان دارد، بیان کرد: بهزیستی استان به ۱۳۲ هزار معلول خدمات مستمر و غیرمستمر می‌دهد که از این تعداد ۳۲ هزار معلول از بهزیستی استان خدمات غیرمستمر دریافت می‌کنند. با وجود تمام این حمایت‌ها که از طرف اداره کل به معلولان انجام می‌ گیرد باز هم جامعه معلولان با مشکلات عدیده‌ای همچون تأمین اعتبار رهن و اجاره بهای مسکن مواجه هستند.

وی با ببان اینکه از مشکلات جامعه معلولان اشتغال آن‌ها است، تشریح کرد: براساس قوانین کشور سازمان‌ها موظف هستند بخشی از سهمیه استخدامی دستگاه خود را به معلولان اختصاص دهند اما این امر توسط برخی از دستگاه‌های استان اصفهان محقق نشده است در صورتی که معلول می‌تواند به مراجع قضائی برای احقاق حقوق در زمینه حمل‌ونقل، اشتغال و غیره شکایت کند.

در ادامه معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: رسالت سازمان بهزیستی ارتقای سلامت روان جامعه است و در جهت رسیدن به ارتقای سلامت روانی، جسمی، معنوی سازمان بهزیستی در پنج حوزه فعالیت می‌کند.

علی اکبر ابراهیمی با بیان اینکه بر روی ۵۱ هزار کودک در اصفهان غربالگری ناشنوایی انجام گرفته است، افزود: ۱۱۷ هزار و ۲۵۲ کودک غربالگری بیناسنجی شدند که از این تعداد ۷۷۲ مورد با مشکل بینایی روبرو بودند، هزینه عینک و پزشک را سازمان بهزیستی را پرداخت کرد که امسال در پرداخت هزینه سهمیه بهزیستی استان ۲۵۰ هزار کودک است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد مردم کشور دچار اختلال روانی هستند، خاطر نشان کرد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان دارای ۳۲۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی است که برای تمام مددجویان خدمات رایگان ارائه می‌کند علاوه بر آن ۹ مشاور در سه شیفت در خط ۱۴۸۰ خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه از برنامه‌های مهم این معاونت برنامه «همیار مادر و کودک» است که سال گذشته ۲۷۵ مادر تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند، تصریح کرد: از برنامه‌های مهم دیگر این معاونت در حوزه پیشگیری از خودکشی رصد آسیب‌های اجتماعی استان تحت عنوان طرح «سراج» است این طرح در قالب نظرسنجی علمی صورت می‌گیرد.

خبرنگار: مهتاب خیری

عکاس:احسان حسین آبادی

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.