تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر : 33732

رویکرد «سناریوی صفرخالص»

رویکرد «سناریوی صفرخالص»

  گزارش مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در روز بهره وری و بهینه سازی مصرف   رویکرد «سناریوی صفرخالص» روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه با استفاده از امکانات موجود است.   به گزارش دنیای اسرار :یکی از کلیدواژه

Print Friendly, PDF & Email

 

گزارش مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در روز بهره وری و بهینه سازی مصرف

 

رویکرد «سناریوی صفرخالص»

روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه با استفاده از امکانات موجود است.

 

به گزارش دنیای اسرار :یکی از کلیدواژه های اساسی در شرایط کنونی منابع انرژی در دنیا، بحث بهره وری انرژی است. بهره وری انرژی به معنای استفاده بهینه از انرژی تعریف می شود. به عبارت دیگر ، هرچقدر برای یک فعالیت انرژی کمتری مصرف شود ، کارآمدی بهتری منتج شده است. از طرف دیگر موضوع بهره وری انرژی بر مفاهیم جدید مانند انرژی  تجدید پذیر متمرکز شده است.

بر اساس مطالعات و مدل سازی های بین المللی  انجام شده در مجمع جهانی اقتصاد، نیاز است تا سال ۲۰۵۰ افزایش دمای کره زمین به ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد محدود شود، که این مهم میسر نمی شود مگر با رویکرد سناریوی صفر خالص.  در تعریف “سناریوی صفر خالص” الزام کاهش انتشار گازهای گلخانه ایی با شتاب فزاینده مد نظر می باشد و این اصل زمانی محقق می گردد که نگاهی پیشرو در بخش انرژی برق نیاز ساری و جاری گردد. بر طبق مطالعه مذکور نیاز است صنعت انرژی الکتریکی بر سه محور انرژی پاک، تمرکززدایی در تولید و دیجیتال نمودن صنعت برق ، متمرکز گردد.

 

در بحث نفوذ انرژی پاک، الزام به تولید برق از منابع تجدید پذیر، نفوذ خودروهای برقی در حمل و نقل و بهره وری انرژی در بخشهای خانگی، صنعتی، تجاری و عمومی، مد نظر قرار می گیرد.

 

در محور تمرکز زدایی در تولید، مباحثی چون تولید منابع پراکنده، مدیریت مصرف و سازوکار بازار برق ، از اصول پیشرو هستند. همچنین در موضوع دیجیتال نمودن صنعت برق، ارتباط چند سویه بین مشترکین و شبکه برق و تنظیم کننده مقررات شبکه برق، از اهم اصول هستند.

 

در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تکیه بر خرد جمعی و استفاده از دانش روز دنیا، تمامی تلاش بر پایه گذاری سه محور فوق( نفوذ انرژی پاک، تمرکززدایی در تولید و دیجیتال نمودن صنعت) گامهای مثبتی برداشته شده و سیستمهای نوین پایش و مدیریت انرژی الکتریکی به همراه ایجاد مشوقهای لازم در جهت توسعه انرژی خورشیدی و تولید پراکنده بر اساس اسناد بالادستی، درحال گسترش می باشند.

 

از این رو مجموعه ایی شامل دو سایت نیروگاهی با ظرفیتی معادل هزار و ۲۵۰ کیلووات، تعداد ۸۸ سامانه برق خورشیدی تسهیلاتی با مجموعه ظرفیتی معادل ۴۴۵ کیلووات ؛ تعداد ۱۷ سامانه برق خورشیدی با مجموعه ظرفیتی معادل ۵۱۵ کیلووات در حوزه ادارات و سازمانها و متناظر با تعهدات طرح تأمین ۲۰ درصد مصارف انرژی از منابع تجدید پذیر ، تعداد ۱۰۴ سامانه برق خورشیدی واجد قرارداد خرید تضمینی با مجموع ظرفیتی معادل ۱۷۶۹ کیلووات و در نهایت تعداد ۵۸ سامانه برق خورشیدی حمایتی سال ۱۴۰۱ ویژه اقشار کم برخوردار با مجموع ظرفیت معادل۳۰۵ کیلو وات اجرا و در دست توسعه می باشند.

 

در بخش مدیریت مصرف از سال گذشته طرح تشویقی پاداش صرفه جویی مشترکین آغاز گردید که هر مشترک به ازای یک کیلو وات ساعت مصرف زیر الگوی مصرف، ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می کرد اما امسال این عدد به ۴ برابر افزایش یافته و مشترکین به ازای هر کیلو وات صرفه جویی ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه جویی دریافت می کنند . بعلاوه در سال گذشته در بخش صنعت ۲۷ میلیارد تومان ، کشاورزی ۲ میلیارد تومان ، عمومی و اداری ۷۰۰ میلیون تومان، تجاری ۶۰۰ میلیون تومان و مولد های خود تامین ۴/۵ میلیارد تومان پاداش اختصاص یافته که جمعا ۳۵ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی به مشترکین پرداخت شده که این پاداش درقبوض برق این مشترکین به صورت بستانکار لحاظ خواهد شد.

همچنین ارتباط دوسویه با مشترکین از طریق درگاههای سمیع و اتفاقات برق به صورت جدی برقرار شده و بطور مداوم در حال رصد می باشد.

 

در پایان درراستای ارتقاء خدمت عزتمندانه ،افزایش امید و نشاط به شهروندان اصفهان با نگاه به شعار سال و ایجاد زیرساخت برق پایدار جهت رشد تولید ؛ برنامه ها و راهبردهای کاربردی  تدوین گردیده و با تکیه بر اعتماد عمومی و ایجاد هم افزایی در آحاد مردم که یکی از پشتوانه های اساسی در مدیریت صنعت برق می باشد،  کلید واژه خدمت «عزتمندانه » با اهرم برنامه ریزی و تبیین نقاط مثبت صنعت توزیع ، « نهال امید» را در جامعه بارور خواهد نمود و قطعا با نگاه به توانمندی بی نظیر بخش خصوصی، می توان بحث بهره وری انرژی برق را در بهترین حالت امکان پذیر و به ثمر رساند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.