تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
کد خبر : 32917

سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور

سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور

طیب نیا اظهار داشت: ایران در بحث تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور و استفاده ۱٠٠ درصدی از ظرفیت‌های اسمی را دارد در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است. به گزارش دنیای اسرار:طیب نیا ،مدیرعامل فولاد

Print Friendly, PDF & Email

طیب نیا اظهار داشت: ایران در بحث تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور و استفاده ۱٠٠ درصدی از ظرفیت‌های اسمی را دارد در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است.

به گزارش دنیای اسرار:طیب نیا ،مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درنشست خبری با اصحاب رسانه با طرح این سؤال که ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست؟ بیان داشت: نخستین ویژگی بنگاه اقتصادی موفق سودآوری پایدار و خلق ارزش برای سهام‌داران و جامعه است ،دومین ویژگی بنگاه اقتصادی موفق ایجاد رقابت پذیری و قابلیت های جدید برای حضور در بازارهای جهانی است. سومین ویژگی شفافیت و سلامت در کار است و چهارمین ویژگی، توجه بنگاه به مسائل پیرامونی برای خلق آینده بهتر برای جامعه است.

وی افزود: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است، ارزش فعلی این بنگاه بالغ بر ۵۱٠ همت است و سهم ۱/۵درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶/۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی صنعت کشور دارد و با زنجیره تامین ۳۰۰۰ شرکت همکاری گسترده ای دارد.
طیب‌نیا عنوان کرد: وسعت امروز فولاد مبارکه به اندازه ایران است و در جای جای ایران پایگاه داریم و گستره آن در شرکت‌های تولیدی و خدماتی روز به روز درحال گسترش است .

وی افزود: در این راستا رسالت فولاد مبارکه خلق آینده بهتر برای کشور است. امروز فولاد مبارکه فقط تولیدکننده فولاد نیست و رسالت ما بالاتر از تولید یک محصول است همچنین هم برای توسعه زیرساخت کشور تولید محصول داریم و هم برای توسعه ورود پیدا کردیم و چشم‌اندازمان این است که فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه داری و شرکتی باشد و در جمع ۲٠ شرکت فولادی برتر جهان قرار بگیریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد:استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، توسعه کمی، کیفی و متوازن، ارتقای سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری‌ و فناوری‌های نوین و تبدیل شدن به صنعت سبز ازجهت‌گیری‌وسیاست اصلی مدیریت مجموعه فولاد مبارکه است.
طیب‌نیا گفت: امروز به‌واسطه بحث صنعت‌ستیزی، صنعت را مولد آلودگی می‌دانند در حالی که صنعت می‌تواند برای بشر سرتاپا فایده باشد اما به شرطی که تبدیل شدن به صنعت سبز را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های خود بداند.
مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: دستیابی به زنجیره‌ای متوزان برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار از دیگر چشم‌اندازهای گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱٠ است.
طیب نیا خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه یا در دست و یا در مسیر احداث است، ۲ میدان گازی در دست مطالعه است، در حوزه حمل و نقل ۵٠ لوکومتیو خریداری کردیم که بیش از نیمی از آن در دست استفاده است و در این راستا حدود ۸٠ لوکوموتیو خواهیم داشت و بالغ بر ۳ هزار واگن داریم که این موارد چشم‌اندازی است که تعریف کرده‌ایم.
سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور
وی اظهار داشت: ایران در بحث تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور و استفاده ۱٠٠ درصدی از ظرفیت‌های اسمی را دارد در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است.
مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف درسال گذشته رقم خورد و در این راستا در تولید محصولاتی مانند گندله، آهن اسفنجی، تختال و کلاف گرم رشد چشمگیری داشته ایم این رکوردها نه تنها در فولاد مبارکه، بلکه در شرکت های زیرمجموعه هم اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه ۵/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی و زنجیره فولاد تعریف کرده ایم، بیان کرد: فولاد مبارکه را شرکتی توسعه ای می دانیم به همین دلیل سال گذشته بیش از ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ رشد سرمایه گذاری در فولاد مبارکه داشته ایم.
طیب نیا عنوان کرد: فولاد مبارکه اصفهان بدون حضور کارشناسان خارجی ورق های فولادی زنگ نزن تولید کرد، در حالی که پیش از این شرکت دانیالی ایتالیا نتوانسته بود از همین خط تولید محصولات زنگ نزن تولید کند و این نشانه بهره گیری از ظرفیت حداکثری است.
وی با بیان اینکه پروژه نیروگاه خورشیدی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه هم اکنون ۷۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: با بهره برداری ازاین نیروگاه ۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این صنعت تأمین خواهد شد و ۲۰۰ مگاوات آن نیز توسط انرژی باد تأمین خواهد شد که به کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده در اصفهان کمک می‌کند.
طیب‌نیا به آماری از تولید کربن توسط شرکت‌های ساخت فولاد جهان اشاره کردو اظهار داشت: اگر نیروگاه خورشیدی وارد مدار شود از نظر تولید کربن جزو بهترین‌های جهانی خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: بهره برداری این نیروگاه خورشیدی ،به کاهش ۵/۲ میلیون تن co2 در سال کمک خواهد کرد و این طرح تا تیرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
طیب نیا گفت: از دیگر پروژه‌های بزرگ که سال گذشته آغاز شد ،پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از دوره مدیرعامل اسبق مطرح و حدود ۴- ۵ سال پیش آغاز شده بود که در نهایت با همت دولت مردان و تیمی که گرد امده بودند این پروژه‌های انتقال آب از داخل و بیرون استان در اولویت قرار گرفت.
وی ادامه داد: از هفته اولی که حکم من به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه صادر شد به اتفاق تیم روی این پروژه وقت گذاشتیم و هفته‌ای یک جلسه در تهران با وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری جلساتی داشتیم تا در نهایت به نقطه شروع رسید و هفته گذشته طی بازدیدی که از خط داشتم این پروژه با قوت از دریای عمان پیش می‌رود.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه این پروژه برای حل مسئله مشکل آب فولاد مبارکه نیست، خاطرنشان کرد: این شرکت تقریباً ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از پساب تأمین می‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف گذاری ما این است که برداشت آب از زاینده‌رود به صفر برسد،در این مسیر بیش از سهم خود فعالیت کردیم.
طیب نیا با بیان اینکه بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر را کلید زده ایم، افزود: تلاش می‌کنیم که نیاز آبی ما از دریا بسیار کم باشد زیرا برنامه ریزی روی ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنایع استان است
طیب‌نیا مطرح کرد: از دیگر اقداماتی که سال گذشته انجام شد، توسعه ۱۴ محصول جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه بود و برای تولید برخی محصولات بدون حضور کارشناس خارجی به این دستاورد رسیدیم و تمام این دستاوردها در سایه حضور نیروی انسانی خبره است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: در سال ۱۴٠۱ رشد ۸/۴ درصدی بهره‌وری از نیروی انسانی رقم خورد و در کنار این مورد، به‌واسطه اینکه سال قبل به اسم اشتغال نام‌گذاری شد، جذب ۱۱۰۰ نفر از محل آزمون را دستور کار قرار دادیم و در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳۴۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.
وی ادامه داد: ما اصفهان را به قطب نوآوری تبدیل خواهیم کرد ضمن اینکه توسعه‌های آتی ما کمی نیست و بر توسعه کیفی متمرکز شدیم که این امر متضمن بکارگیری نیروهای نخبه و ارزش افزوده بالا ایجاد کردن است.
طیب نیا با بیان اینکه در اصفهان ۷۳ درصد آب برای مصارف کشاورزی، ۲۱ درصد شرب و ۵ درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، ابراز داشت: اصفهان بعنوان استانی صنعتی در حوزه صنعت آب زیادی مصرف نمی‌کند.
وی با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف آب فولاد حدود ۳/۳ مترمکعب است که در فولاد مبارکه به ۲/۲ مترمکعب رسیدیم، گفت: برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود حدود ۱ درصد است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه انتقال آب دریا برای صنعت توجیه اقتصادی دارد، تصریح کرد: سهم هزینه‌ای انتقال آب کمتر از حمل و نقل است ضمن اینکه امکان جابه جایی این کارخانه نیست و کل درصد هزینه این آب در تولید فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب است.
طیب‌نیا با بیان اینکه هم اینک این شرکت ۵۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش بورسی دارد و باید با توجه به شرایط فولاد مبارکه در اصفهان همزیستی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نرخ بیکاری در استان ما بالاست و از سوی دیگر قرار نیست این انتقال آب برای صنایع جمعیت جدید به استان تحمیل کند بلکه تلاش می‌کنیم بستری برای اشتغال دانشجویان و افراد تحصیل‌کرده ایجاد و از خروج این افراد از کشور جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اهمیت ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات سال گذشته از جمله حمله سایبری سنگین و کاهش قیمت فروش و درآمد که رقم خورد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهامداران توزیع شد و در این راستا بزرگ‌ترین توزیع سود بورس کشور را داشتیم.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.