تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر : 33614

ضرورت تبدیل طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه/معماری شهر، باید دینی یا فرهنگی بودن آن را نشان دهد

ضرورت تبدیل طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه/معماری شهر، باید دینی یا فرهنگی بودن آن را نشان دهد

در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری مطرح شد؛ ضرورت تبدیل طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه/معماری شهر، باید دینی یا فرهنگی بودن آن را نشان دهد رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر

Print Friendly, PDF & Email

در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری مطرح شد؛

ضرورت تبدیل طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه/معماری شهر، باید دینی یا فرهنگی بودن آن را نشان دهد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست، بیشتر بلندپروازانه یا غیر واقعی است و از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمی‌آید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه می‌کند که ضرورت دارد طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه تبدیل شوند و در عمل و اجرا نیز گره‌ای از مشلات شهری باز کنند.

به گزارش دنیای اسرار:، در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری با محوریت بازآفرینی و ارتقای تاب‌آوری بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر که با حضور جمعی از مدیران ارشد شهری کلانشهرهای کشور به‌میزبانی اصفهان در هتل آسمان برگزار گردید،

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: گذشتگان ما بزرگ و جامع فکر می‌کردند، جامع‌نگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه می‌دادند؛ در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا در حوزه معماری و شهرسازی راه گذشتگان را درست طی کرده‌ایم؟

 

وی در ادامه گفت: مقداری در این حوزه کوتاهی داشتیم، چراکه طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است، بر این اساس از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمی‌آید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه می‌کند که ما باید به حل و فصل آن بپردازیم و ضرورت دارد طرح‌های معماری و شهرسازی به‌طرح‌هایی کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه تبدیل شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروزه تهیه طرح‌های جامع شهری از مسائل مهم شهرها به‌شمار می‌رود که شاید بر روی کاغذ مناسب باشند اما ضرورت دارد در عمل و اجرا نیز گره‌ای از مشلات شهری باز کنند.

 

وی ابراز کرد: امیدواریم روزی در حوزه شهرسازی به بالندگی برسیم و شرایط برای زندگی راحت مردم مهیا شود.

 

معماری شهر باید دینی یا فرهنگی بودن آن را نشان دهد

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: با پدیده‌هایی مانند هویت آشفته و هویت منفی روبه‌رو هستیم. هویت آشفته یعنی اینکه نشانه‌ها و علائم، معرف شخصیت شهر نباشد، این در حالی است که معماری نشانه‌ها باید به افراد، مفاهیم و کلان روایت‌ها را القا کند، به طور مثال معماری شهرها باید نشان دهد که این شهر مذهبی، دینی و یا فرهنگی است.

 

وی بیان کرد: حوزه شهرسازی ما آنقدر درگیر اقدامات اداری و اجرایی شده است که فرصت اصلاح هویت‌های منفی و آشفته را ندارد و باید برای حذف این هویت تمهیداتی اندیشیده شود

 

ضرورت تقویت هوشمندسازی در حوزه شهرسازی

 

شهردار اصفهان افزود: ضروری است که روند اداری، الکترونیک و هوشمند شود و شهرسازان ما به فکر هویت شهر بر پایه کلان و خرده‌روایات باشند و باید توجه داشت که هر محله برای خود کلان‌روایات و خرده‌روایاتی دارد که نباید در تعارض با قصه‌های قدیمی شهر باشند.

 

 

اثرگذاری اقدامات حوزه شهرسازی بر مسائل زیست‌محیطی

 

مهدی عباسی، رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلانشهرها نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: استفاده از تجربه گذشتگان و پیش‌بینی آینده نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی دارد. اگر در مسائل شهرسازی دقت کافی نداشته باشیم، توسعه زیرساخت ها و خدمات با یک تصمیم غلط منجر به از بین رفتن دستاوردها می‌شود.

 

وی نیز گفت: در مسیر توسعه نباید تصمیمات غلطی گرفته شود که مشکلی به مشکلات بیفزاید و در نشست امروز به مباحثی همچون محیط زیست، آب و هویت اشاره شد که همه آنها در گرو تصمیم‌هایی است که بخشی از آن در حوزه شهرسازی رخ می‌دهد.

 

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان ها بیان کرد: در حوزه شهرسازی اقدامات صحیح و با کیفیتی انجام شده است. روز گذشته در بازدیدی از شهر اصفهان شاهد اقدامات مثبت شهرداری بودم، لذا امیدواریم بتوانیم بخشی از این اقدامات را در تهران نیز اجرا کنیم.

 

وی گفت: به شهرهایی که در مسیر رشد و توسعه قرار دارند توصیه می‌کنم که مراقب باشند، تصمیم‌هایی نگیرند که بعد برای اصلاح آن چاره‌ای نباشد.

 

 

ایجاد فضایی مناسب برای زندگی مردم، از ارکان شهر زندگی

 

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار نیز در این نشست اظهار کرد: تاریخ سرزمین ما نشان می‌دهد که شهرسازی متأثر از دین، هویت، فرهنگ و تمدنی غنی بوده است که متاسفانه امروز تا حدی به این مولفه‌ها در شهرسازی بی‌توجهی شده است.

 

آقامحمدی گفت: شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، در حقیقت شعاری برخاسته از خواسته‌های هر فرد است، زیرا ما همواره دوست داریم در این دنیا بیشتر زندگی کنیم و اثری ماندگار از خود بر جای بگذاریم؛ در واقع شهر زندگی شهری برخوردار از عوامل زندگی‌ساز است و مأموریت آن ایجاد فضایی مناسب برای زندگی همه اقشار مردم است.

 

وی بیان کرد: یک شهر باید به ما مفهوم قیامت و آخرت بدهد، آخرت، چیزی جز جنّات و بهشت، سرسبزی و آب نیست، در این راستا زمانی که بهشت را تعریف کنیم، شهر اسلامی را تعریف کرده‌ایم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مطابق قانون اساسی، حکومت ها وظیفه تامین مسکن، اشتغال، تحصیل، سلامت، خوراک و پوشاک مردم را دارند، در حالی که بیش از ۲ هزار محله در ایران، از بسیاری امکانات محروم‌اند.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.