تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر : 30676

فرهنگ سازی برای استفاده از تجهیزات کاهنده آب یک ضرورت است

فرهنگ سازی برای استفاده از تجهیزات کاهنده آب یک ضرورت است

به گزارش دنیای اسرار:شهزاد بهادری- بسیاری از مردم کم آبی و توصیه به صرفه جویی آب را به دلیل بارش های کم در یک محدوده زمانی بدانند و زمانی که در یک فصل شاهد بارش خوبی در مناطق مختلف کشور باشیم و صحبت از صرفه جویی آب به میان بیاوریم مردم با خود می‌گویند (مگر

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:شهزاد بهادری- بسیاری از مردم کم آبی و توصیه به صرفه جویی آب را به دلیل بارش های کم در یک محدوده زمانی بدانند و زمانی که در یک فصل شاهد بارش خوبی در مناطق مختلف کشور باشیم و صحبت از صرفه جویی آب به میان بیاوریم مردم با خود می‌گویند (مگر می شود، امسال که بارندگی خوبی را شاهد بودیم؟) و خود را موظف به صرفه جویی آب نمی بینند. تصویر اکثر مردم از منابع آبی دیدن آب های سطحی چون رودخانه ها وسدها ست در صورتی که منابع اصلی آب یعنی توجه به آبهای زیرزمینی .

 

یکی از وظایف و رسالت مهم رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی در صرفه جویی آب، جلوگیری از ادبیات هراس آور است اما در کنار آن می بایست به صورت صحیح و پایدار با ایجاد حساسیت، آگاهی جامعه را به صورت تدریجی ایجاد و با جلوگیری از هرگونه فرافکنی مردم را به فرهنگ سازی درست آب دعوت تشویق نمایند و این غیر ممکن است مگر در قالب حرکت های فراگیر و آموزش‌های عمومی که در رأس فعالیت‌ها کلیه رسانه‌ها و صاحبان قلم جهت بالا بردن حساسیت همه مردم در صرفه جویی از آب شرب باشد .

 

یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار در صرفه جویی آب استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب است، با استفاده از این ابزار جدا از فرهنگ سازی می توانیم با کاهش هزینه‌های قبض آب منزلمان در راستای مسئولیت های اجتماعی نیز نقش بسزایی را برعهده داشته باشیم.

 

یکی از پرکاربردترین تجهیزات کاهنده مصرف آب سردوش هایی هستند که به دلیل اختلاط آب و هوا مصرف آب را تا ۵۰ درصد کاهش می دهند و جالب اینکه در فشار آب تأثیری ندارند .

دوم محدود کننده جریان آب یا رگلاتور در شیرهای روشویی، آشپزخانه و حمام است که می‌تواند تا ۲۵ درصد مصرف آب را کاهش دهد.

 

فلاش تانک های دو مرحله ای نیز پیشنهاد خوبی است همچنین شیر آلات چشمی که بدون تماس دست، جریان آب را قطع و وصل می کنند نیز هدر رفت آب را به صفر می‌رساند .

 

امروز فرهنگ سازی مصرف بهینه آب می بایست در اولویت دولت ،شرکت ها و مردم کشورمان باشد و این نیاز به یک فرهنگ سازی و آگاه سازی مستمر دارد. همه ما وظیفه داریم در قالب مسئولیت های اجتماعی خود با استفاده از تجهیزات کاهنده در کمک به توسعه پایدار آب نقش مهمی را ایفا نموده و استفاده چند برابری آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم .

 

لازم به ذکر است یک فلاش تانک ۲۰ لیتری در طی یک سال ۳۶ هزار و ۵۰۰ لیتر آب استفاده می کند اما در فلاش تانک های دو مرحله ای با دو مخزن ۳ و ۶ لیتری حدود ۷ هزار لیتر در سال آب مصرف می شود.

لذا می طلبد در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با مردم می‌بایست ساده و قابل فهم سخن گفت تا برای مخاطب معنادار باشد ،برای مثال به جای اینکه به یک کودک بگوییم برای یک عدد سیب چند لیتر آب مصرف می شود تصحیح کنیم اگر سیبی را گاز بزنی و آن را دور بیندازی مانند این است که دوش حمام را ۲۰ دقیقه باز گذاشته‌ ای! تا سخنان و آموزش ما برایش معنادار تر باشد

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.