تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر : 31897

قدمت ۴۵۰ساله گز اصفهان/همایش (گزاصیل اصفهان) ۲۶ بهمن در دانشگاه اصفهان برگزار میشود

قدمت ۴۵۰ساله گز اصفهان/همایش (گزاصیل اصفهان) ۲۶ بهمن در دانشگاه اصفهان برگزار میشود

 رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت:«همایش گز اصیل اصفهان»، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان و با همکاری اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان برگزار می‌شود.   به گزارش دنیای اسرار:علی سرشوقی ،رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت همایش گز

Print Friendly, PDF & Email

 رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت:«همایش گز اصیل اصفهان»، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان و با همکاری اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان برگزار می‌شود.

 

به گزارش دنیای اسرار:علی سرشوقی ،رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت همایش گز اصفهان به عنوان میراث ناملموس اظهار داشت: گز اصفهان که  با بیش از ۴۵۰سال سابقه در تولید سنتی  و بیش از صد سال هم در تولید صنعتی رشد داشته، با تلاشهایی که انجام شده ۲۶بهمن بعنوان روز گز اصیل اصفهان در تقویم گردشگری کشور به ثبت رسیده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان گفت:«همایش گز اصیل اصفهان»، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان و با همکاری اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان برگزار می‌شود

 

سرشوقی بااشاره به اینکه قدمت تشکیل انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان از سال ۱۳۷۳می باشد عنوان کرد:انجمن درحال حاضر تحت پوشش حمایت وزارت کار و باهمکاری اتاق بازرگانی استان اصفهان فعالیتهای مضاعفی داشته ، انجمن اصفهان از سالها قبل در بحث صنایع غذایی قدمت قابل توجهی داردکه نخستین فعالیت‌های این انجمن برگزاری همایش‌های صنایع غذایی بوده و در بسیاری از موارد صنایع غذایی و مواد خام رتبه بسیار بالایی دارد.

وی افزود: برای برندسازی این محصول همچنان باید تلاش کردو استان  اصفهان ظرفیت این را دارد که سبد کاملی در بخش غذایی را تأمین و ارائه کند و در زمینه صادرات، ارزآوری، ایجاد سرمایه وثروت ، کارآفرینی   مؤثر واقع شود.

وی گفت: جایگاه گز اصیل اصفهان یک ظرفیت بزرگ است و با قدمت‌ترین سوغات اصفهان به شمار می‌رود که به زمان صفویه برمی‌گردد و به طبع آن پتانسیل خوبی در اشتغال آفرینی و در سطح بین‌المللی ثروت‌آفرینی کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی استان اصفهان خاطر نشان کرد: همایش گز اصیل اصفهان که ۲۶بهمن درتالار پیامبر اعظم (ع) دانشگاه اصفهان برگزار می شود . در این همایش از ترانه گز به عنوان اثری از یک خواننده اصیل اصفهانی رونمایی و در کنار آن سمفونی گزکه باطنین وصدای تولید گز آماده شده برگزارمیشود.

وی گفت: انجمن کارآفرینان استان هم با تمام توان تلاشهایی را صورت داده از جمله این که فعالیتها تجمیعی،  نمایشگاه صنایع غذایی در نمایشگاه بین المللی اصفهان می توان اشاره کرد.

محمد گوهریان عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی نیز در این نشست گفت: گز تنها محصول در صنایع غذایی است که ریشه اصیل از داخل کشور یعنی اصفهان دارد در حالی که اکثر صنایع غذایی ازبیسکویت گرفته تا شکلات و غیره ریشه وارداتی دارند، اما متاسفانه به  گز که ریشه بومی دارد و یکی از محصولات فراسودمند غذایی است ومظلوم واقع شده است. بی توجه بوده ایم.

گوهریان ادامه داد: گز تنها محصول غذایی است که دانشگاه دارد و الان ۲۰۰مهندس گزسازداریم. گز اصفهان بیش از ۱۲۰سال قدمت صنعتی داردو برندهایی که قبل از جنگ جهانی بوده و همچنان هم تولید می شود

وی اظهارکرد:درحال حاضر بدون کمک دولت ۵۰ میلیون کیلوگرم ظرفیت تولید بالفعل در صنعت گز راداریم  و این یعنی ۱۰هزارشغل مستقیم، این یعنی ایجاد گردش مالی به میزان قابل توجه، در حالی‌که به این ظرفیت توجهی نمی‌شود.

گوهریان تصریح کرد: به ظرفیت بزرگ گز در کشور بی توجهی شده است، شیوع کرونا هم مزید بر علت شده تا جایی که کاهش مصرف گز در مقطعی تا ۸۰ درصد رسید.

عضو هیئت مدیره اتحادیه گز و شیرینی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری همایش احیای هویت گز اصیل ایرانی است گفت: گز اصفهان بدون مواد نگهدارنده است و ماندگاری خوبی دارد و در واقع گز در اصفهان به سبک صنعتی تهیه می‌شود. اتحادیه گز اصفهان از سه سال قبل ثبت اصالت شده و این موضوع بسیار مهمی است چرا که ثبت جغرافیای موضوعی ساده و آسان نیست و رونمایی ثبت جغرافیای اتحادیه  در همایش گز اصیل اصفهان انجام خواهد شد.

شریفی مسئول اتحادیه صنف گز وشیرینی اصفهان نیز با اشاره به این که نزدیک ۳۵هزار نفر در استان اصفهان در  صنف گز و تولید گز و صادرات این محصول مشغول هستند.افزود: گز سوغات اصیل اصفهان است ، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گز نداشتن چربی نسبت به شکلات  است  گز اصفهان با توجه به مواد اولیه سالم و گیاهی در کشورهای دیگر با وجود فرهنگ متفاوت بسیار مورد علاقه است.، برای مثال مغز پسته برای تمام سنین بدون ضرر است واز غذایی مفید و سالم به‌شمار می‌رود.

وی گفت: جایگاه گز اصفهان بسیار اهمیت دارد اما موضوع مهمتر این است با تورمی که بوجود آمده تولید کنندگان سود لازم را کسب نمی کنند با این وجود چون ریشه در فرهنگ دارد این کار را با عشق ادامه می دهندو در همایش گز اصیل اصفهان بخشی را برای بزرگداشت چهره های بنام  که سالها برای گز اصفهان فعالیت کردند خواهیم داشت.

 

سید مهدی دردشتی، عضو هیئت مدیره گز و شیرینی استان اصفهان،دراین نشست  با تاکید بر اینکه گز در تقویم گردشگری به نام اصفهان ثبت شده است، به آمار فروش و صادرات گز به بحث صادرات گز پرداخت و تصریح کرد:  در سال ۱۴۰۰ به ۲۸ کشور گز صادارات کرده‌ایم. کشورهای کانادا، استرالیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان، از گز اصفهان بسیار استقبال کرده‌اند، این در حالی است که متاسفانه در سطح ملی  و شهر اصفهان اهمیت چندانی به گز داده نمی‌شود.

دردشتی گز را سالم‌ترین شیرینی دنیا بدون افزودنی و مواد نگهدارنده دانست و یادآور شد: باید به ارزش غذایی گز اصفهان بیشتر پرداخته شود.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.