تاریخ انتشار : شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 31107

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از راه اندازی مرکز آموزش بین کارگاهی چدن سازان استان خبرداد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از راه اندازی مرکز آموزش بین کارگاهی چدن سازان استان خبرداد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از راه اندازی مرکز آموزش بین کارگاهی چدن سازان استان در راستای توسعه آموزش های مهارتی و با هدف کسب تجربه در محیط واقعی به مهارت جویان و جویندگان شغل خبر داد   به گزارش دنیای اسرار:، آرش اخوان طبسی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از راه اندازی مرکز آموزش بین کارگاهی چدن سازان استان در راستای توسعه آموزش های مهارتی و با هدف کسب تجربه در محیط واقعی به مهارت جویان و جویندگان شغل خبر داد

 

به گزارش دنیای اسرار:، آرش اخوان طبسی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان به همراه ایرج توکی مسئول واحد آموزش در صنایع اداره کل از شرکت چدن سازان واقع در شهرک صنعتی جی بازدید کردند.

آرش اخوان طبسی در مراسم افتتاح این مرکز در شهرک صنعتی جی اصفهان افزود: در قالب این سیستم آموزشی که در این مجموعه پیاده سازی شده آموزش در دل صنعت قرار گرفته و این آموزش ها در ادامه خواسته و نیاز صنایع تعریف می‌شود.

وی بیان کرد: از چند سال گذشته تاکنون نگاه به مدل آموزشی در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان تغییر پیدا کرده و از دیرباز بخشی بنام آموزش در صنایع و ارتباط با صنایع در مجموعه فنی و حرفه ای وجود داشته و همواره همکاری های متقابل خوبی با صنایع و صنوف وجود داشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان ادامه داد: برای انجام کارهای تاثیرگذار و اثربخش هیچ راهی نداریم جز اینکه ارتباط خودمان را در حوزه آموزش با واحدهای صنعتی و صنفی قویتر کنیم.

وی اظهار داشت: این تغییر نگرش و نگاه در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان از چهار سال گذشته تاکنون بطور جدی انجام شده و مدل آموزش های دوگانه در حال جایگزین شدن آموزش های عادی است.

اخوان اضافه کرد: برای اینکه این طرح ویژه و مدل آموزشی در کشور بطور کامل جایگزین شود نیاز به زمان است اما سیستم آموزشی دوگانه و سیستم صلاحیت حرفه ای از چهارسال گذشته تاکنون بطور جدی در دستور کار اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی را هم بدنبال داشته است.

وی بیان کرد: نقش صنعت و صنف در این سیستم آموزشی ۷۰ درصد و نقش فنی و حرفه ای هم ۳۰ درصد است که بعنوان بزرگترین امتیاز این نگاه آموزشی محسوب می شود.

به گفته وی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برای افراد جویای کار (کار اولی ها) به شیوه آموزش های دوگانه و برای ارتقاء مهارت شاغلین نظام صلاحیت حرفه ای مشاغل را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان گفت: این طرح در ذوب آهن اصفهان هم از حدود پنج سال گذشته راه اندازی شده و در مجموعه فولاد مبارکه ادامه پیدا کرده است و با کمک تعدادی از آموزشگاههای بخش خصوصی این کار توسعه داده شده است و صلاحیت حرفه ای در سطح شرکت های نفتی در پروژه عسلویه بصورت اصولی و استاندارد اجرایی شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین مزیت و شاه کلید این تغییر نگاه آموزشی، مشارکت صنایع و صنوف است و سفارش محور شدن آموزش هاست، افزود: رشد صنعت در گذشته چندان زیاد نبود و تجهیزات فنی و حرفه ای تا چندین سال به روز بود و کارگاه های فنی و حرفه ای از صنعت هم جلوتر بودند، اما در چند سال گذشته با رشد تکنولوژی در دنیا و وارد شدن آن به صنعت، هیچ دولتی نمی تواند تجهیزات کارگاهی خود را به روز نگه دارد و ارتقا دهد.

اخوان ادامه داد: مشاغل موجود در صلاحیت حرفه ای شناسایی و براساس آن استانداردهای آموزشی تعریف می شوند و ویژگی های دانشی و مهارتی مورد نیاز برای کار با دستگاههای مختلف برای انجام بهترین کار مورد بررسی قرار می گیرد تا بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه آموزش های مهارتی این اداره کل مبتنی بر نیاز روز و بازار کار است، افزود: مهارت آموزی یکی از عوامل ایجاد اشتغال پایدار در جامعه است.

وی با بیان اینکه آموزش های مهارتی در محیط واقعی کار به دلیل ارتباط مستقیم با بازار کسب و کار از بهترین آموزش هاست، ادامه داد: ایجاد مراکز آموزش بین کارگاهی در واحدهای تولیدی و صنعتی با برگزاری دوره های مهارتی و علمی کوتاه مدت برای جذب افراد به بازار کار ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در این مراکز علاوه بر یادگیری مهارت، پرورش خلاقیت و کارآفرینی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

اخوان خاطرنشان کرد: مراکز آموزش بین کارگاهی با نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند و از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند.

وی افزود: شرکت های داخلی در اوج تحریم ها بسیار توانمند و فعال هستند و از تکنولوژی روز دنیا توسط صنعتگران و مهندسان کشور ما طراحی، تولید و بومی سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته و از وابستگی کشور به خارج کاسته‌اند که موجب افتخار است.

اخوان گفت: توجه و اعتقاد خاصی در مورد مبحث آموزش در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان وجود دارد و در صورت بررسی نظام های موفق آموزشی دنیا در می یابیم که دفتر ارتباط با صنعت در آن موسسه های آموزشی بخوبی مورد توجه قرار گرفته شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان نیز در این مراسم اظهار داشت: چالش تامین نیروی انسانی کارآزموده و ماهر بعنوان یک چالشی جدی است که در آینده شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

داود صافی دستجردی مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان با بیان اینکه در این مجموعه هم در حوزه ماشین کاری با این چالش مواجه هستیم، افزود: برای تامین نیروی ماهر و کارآزموده به سمت اداره کل فنی و حرفه ای استان دست نیاز دراز می کنیم و در زمینه اجرای طرح های مختلف و نمونه های آزمایشی فنی و حرفه ای و همکاری های دوجانبه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا بتوانیم اقدام شایسته ای را برای صنعت استان و کشور انجام دهیم.

گروه صنعتی چدن سازان (سهامی عام) در اصفهان، بعنوان بزرگترین تولید کننده غلتک های نورد فولاد کشور است و به عنوان مجموعه صادر کننده نمونه غلتک به قاره های اروپا، آمریکا و آسیا مطرح است.

به گزارش ایرنا، اداره کل آموزش و فنی حرفه‌ای استان اصفهان با برخورداری از ۵۳ مرکز دولتی و کارگاه، ۴۶ کارگاه صنایع و اصناف، ۲۲۵ کارگاه ثابت شهری، ۴۷ کارگاه مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، ۱۴۹ کارگاه سیار شهری، ۱۱۴ کارگاه جوار روستایی، ۵۲ کارگاه جوار پادگان، ۵۳ کارگاه جوار زندان، ۲۷۰ کارگاه صنایع ضمن کار و یک هزار و ۸۰۰ آموزشگاه شامل ۲۳۱ آموزشگاه ویژه زنان، ۵۳ آموزشگاه ویژه مردان، ۸۸ آموزشگاه ۲منظوره و ۳۶۲ آموزشگاه آزاد فعال است.

۲۱ میلیون نفر ساعت هر ساله در استان اصفهان در بخش دولتی و خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای فرا می‌گیرند.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.