به گزارش دنیای اسرار به نقل از ایسنا، صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت مکلف بود که ما به‌ ازای حذف ارز یارانه‌ای را به صورت کالابرگ الکترونیکی بین مردم با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ توزیع کند. متاسفانه بستر این کار فراهم نبود اما با تلاش همکاران در وزارت تعاون بستر کار فراهم شد و از دیروز به صورت آزمایشی در استان هرمزگان عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی افزود: این طرح آزمایشی را ارزیابی می‌کنیم و چنانچه مطلوب باشد به سرعت در کل کشور آن را تعمیم خواهیم داد. موضوع مهم این است که ده قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند را در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری کردیم که براساس شهریور ۱۴۰۰ انجام شده است.

مرتضوی یادآور شد: مردم می‌توانند هم از این فرصت که تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز نقدی یارانه است استفاده کنند و هرچقدر که نیاز داشتند از این ده قلم کالا خریداری کنند، چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.

وزیر تعاون یادآور شد: سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

وی افزود: ده کالا شامل مواردی از جمله مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و لبنیات است. در این مرحله مقدماتی شکل خرید هم کاملاً اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت کل مبلغ اعتباری را در این مرحله فقط مثلاً برنج خریداری کند.

مرتضوی تاکید کرد: تقریباً تعداد فراوانی فروشگاه در هر استان تعریف شده است که این خرید را می‌توان انجام داد، الان که در مرحله مقدماتی هستیم در سطح استان هرمزگان حدود هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شده‌اند.

وزیر تعاون همچنین گفت: در مرحله بعد استانهای بعدی را به نوبت شروع می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم تقریباً تا انتهای امسال کل کشور را پوشش دهیم. اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد حتماً این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رسیدگی به شکایت‌ افرادی که یارانه به آنان تعلق نگرفته است، اظهار کرد: هرکس که معترض باشد و به او یارانه یا کالابرگ تعلق نگرفته باشد به شکایتش رسیدگی می‌شود و سامانه به آنان پاسخ می‌دهد که استحقاق دارند یا نه.

مرتضوی با اشاره به وضعیت صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی، اظهار کرد: صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی منابع خوبی دارد و سال قبل ۶ هزار میلیارد تومان بود و امسال ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. رییس‌جمهوری دستور دادند که حتماً حقوق بازنشستگان مورد توجه باشد و هم دولت و هم سازمان برنامه توجه ویژه‌ای به حقوق بازنشستگان داشتند و فکر می‌کنم که سال آینده سال آسان‌تری داشته باشند.