تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر : 29841

پرهیز از مصرف خودسرانه آسپرین و داروی ضد لخته خون

پرهیز از مصرف خودسرانه آسپرین و داروی ضد لخته خون

به گزارش دنیای اسرار:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به افزایش مجدد کرونا در استان اصفهان و دو رقمی شدن آمار مرگ و میر در اثر کرونا، نشست علمی، آموزشی، خبری با حضور مدیر گروه پیشگیری از بیماری واگیردار و متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار کرد. متخصص بیماری‌های عفونی و

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به افزایش مجدد کرونا در استان اصفهان و دو رقمی شدن آمار مرگ و میر در اثر کرونا، نشست علمی، آموزشی، خبری
با حضور مدیر گروه پیشگیری از بیماری واگیردار و متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار کرد.

متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به عوارض طولانی‌مدت و تبعات ویروس کووید ۱۹ حتی بعد از بهبودی مبتلایان به کرونا، گفت: از مصرف خودسرانه مصرف آسپرین و داروهای ضد لخته خون خودداری شود.

فرزین خوروش با اشاره به اینکه درمان کرونا یک درمان حمایتی است، اظهارکرد: ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹ با درمان‌های حمایتی مانند مصرف قرص استامینوفن، ویتامین‌ها و مصرف میوه‌ها و سبزیجات بهبود پیدا می‌کند و تنها ۲۰ درصد از آنها نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. درصدی از این بیماران هم احتمال دارد در آی سی یو بستری شوند و به دلیل حاد بودن شرایط و داشتن بیماریهای زمینه ای فوت کنند.

وی با بیان اینکه کرونا می‌تواند همه اعضای بدن را درگیر کند، افزود: ابتلاء به کرونای حاد عوارض بدی به جای می گذارد، مخصوصا عده‌ای از بیماران که در آی سی یو بستری بوده و پس از ترخیص تا مدت‌ها وابسته به اکسیژن هستند و باید در منزل از دستگاه‌های اکسیژن‌رسان استفاده کنند و گاهی اوقات این موارد مشکلات بیماران را دوچندان می‌کند و باعث تضعیف روحیه در آنها می شود؛ با دادن روحیه به بیماران کرونایی و همدردی با آنها در کاهش فشارهای روحی و روانی و در بهبودی سریع‌تر بیماری بسیار مؤثر است.

متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به اینکه هنوز واکسن، دارو و درمان قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد و مردم باید پیشگیری را جدی بگیرند و بدانند هیچ‌کسی در مقابل این ویروس مصون نیست، تصریح کرد: از روزی که شیوع این ویروس در دنیا مطرح شد، داروهای مختلفی برای مقابله با آن استفاده کردند، ولی همه در حد درمان بود که به‌ عنوان پژوهش و بررسی انجام گرفت و کسی تا این لحظه درمان قطعی برای درمان کووید ۱۹ اعلام نکرده است.

خوروش با اشاره به چند مورد از پیشگیری در خصوص ویروس کرونا که یکی از این موارد واکسن زدن است، بیان کرد: لازم است همه هر نوع واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت است و در مراکز تجمیعی واکسیناسیون تزریق می‌شود را در اولین فرصت تزریق کنند؛ بنابراین بهترین واکسن کرونا اولین واکسنی است که به دست هر شهروند می‌رسد، مردم به دنبال انتخاب نوع واکسن و برند خاصی نباشند.

وی در خصوص عوارض واکسن تشریح کرد: با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا برای همه جمعیت کشور تزریق می‌شود، احتمال اینکه در فردی عارضه‌ای ظاهر شود وجود دارد، در واقع وقتی این تعداد از افراد جامعه واکسنی را تزریق می‌کنند عوارضی هم در عده‌ای بروز پیدا می‌کند، اما عوارض ناشی از واکسیناسیونی که در حال انجام شدن است با توجه به آمار جمعیتی بسیار اندک گزارش شده است.

خوروش با بیان اینکه همشهریان نباید به شایعات عوارض واکسن کرونا توجه کنند، اضافه کرد: اگر چه برخی از افراد با تزریق واکسن و دیدن عارضه‌ای در بدن موارد را بسیار برجسته نشان دادند و این موارد در همه فضاها سریع انتشار پیدا کرده است، اما باید طرف دیگر قضیه را با نگرش مثبت ببینیم که هزاران نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و دیگرمبتلا به بیماری شدید کرونا و مرگ‌ومیر نشده‌اند.

در ادامه مدیر گروه پیشگیری از بیماری واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از بین حدود سه میلیون نفر افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان که باید کاندید دز چهارم باشند، ۵۵۰ هزار نفر دز سوم را تزریق کرده‌اند که از زمان تزریق حدود شش ماه گذشته است و حدود ۱۰ هزار نفر دز چهارم را تزریق کرده‌اند.

رضا فدایی افزود: حدود یک میلیون نفر تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند و تلاش برای ترغیب آنها در جهت واکسیناسیون در اولویت است و اولویت بعدی برای تزریق دوزهای تکمیلی است، سوالات و ابهاماتی در میان افراد وجود دارد که طبیعی هستند.

وی با اشاره به اینکه به مرور زمان آنتی‌بادی‌ها افت پیدا می کنند، ابراز داشت: همه واکسن‌های موجود را می‌توان برای دوز چهارم استفاده کرد و برخی از محافل علمی معتقدند که استفاده از واکسن‌های متفاوت یا واکسیناسیون غیرهمگن می‌تواند نتیجه بهتری را نشان دهد و افراد نباید روی برند واکسن تزریقی وسواس به خرج دهند و ممکن است واردات یا تولید برخی واکسن‌ها ادامه داشته یا نداشته باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم استقبال بیشتر از واکسیناسیون کودکان ادامه داد: تا این لحظه واکسیناسیون زیر ۱۸ سال با دو دز انجام می‌شود که تاحدود زیادی از ابتلاء و وخامت حال آنها پیشگیری می‌کند و کمیته علمی واکسیناسیون کووید۱۹ موضوع را تحت بررسی دارد و پیشنهادهایی نیز به ستاد ملی ارائه شده است، شاید تا قبل از آغاز سال تحصیلی تصمیمی درخصوص واکسیناسیون کودکان گرفته شود. تزریق دز سوم در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، برای افرادی است که دارای بیماری مزمنی هستند.

 

خبرنگار: مهتاب خیری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.