تاریخ انتشار : شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر : 31097

کاهش زمان بهره برداری از پروژه‌ها با اجرای حسابرسی به هنگام در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

کاهش زمان بهره برداری از پروژه‌ها با اجرای حسابرسی به هنگام در هلدینگ پتروپالایش اصفهان

مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: پیاده سازی حسابرسی به هنگام منجر به تسریع در روند بهره برداری پروژه‌ها در هلدینگ پتروپالایش اصفهان شد. به گزارش دنیای اسرار، سید علی اکبر عابدی مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اجرای طرح حسابرسی به هنگام در هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار داشت: پیاده سازی

Print Friendly, PDF & Email

مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: پیاده سازی حسابرسی به هنگام منجر به تسریع در روند بهره برداری پروژه‌ها در هلدینگ پتروپالایش اصفهان شد.

به گزارش دنیای اسرار، سید علی اکبر عابدی مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اجرای طرح حسابرسی به هنگام در هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار داشت: پیاده سازی این نوع حسابرسی تاثیرات جانبی مثبتی که این راهکار در طول یک سال اخیر در مجموعه داشته و باعث شده تا به صورت داوطلبانه از حضور حسابرسی داخلی در فرآیندهای مختلف تصمیم گیری هلدینگ بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه حسابرسی داخلی رکنی نظارتی در شرکت‌ها به شمار می‌رود، تصریح کرد: بر همین مبنا سه نوع حسابرسی مالی، رعایت و عملیاتی انجام می شود که حسابرسی مالی بر صحت صورت های مالی شرکت ها بر مبنای استانداردهای حسابداری نظارت دارد. در حوزه رعایت هم رعایت دستورالعمل ها، آئین نامه ها و قوانین مورد بررسی قرار می گیرد؛ در حسابرسی عملیاتی هم اثربخشی و کارایی عملکرد واحدهای مختلف شرکت را مورد سنجش قرار می دهد.
مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه در گذشته نگرش به حسابرسی داخلی بر مبنای کشف جرم و هدف این بخش هم همین بوده است، اضافه کرد: بر همین اساس برنامه ای که از سوی حسابرسی داخلی تدوین می شد، براساس کشف تخلف بعد از وقوع بود اما در حال حاضر در شرکت پالایش نفت اصفهان، فرهنگ سازی در این زمینه به سمت آخرین متد حسابرسی یعنی خدمات اطمینان بخشی و مشاوره پیش رفته است.
وی ادامه داد: حسابرسی داخلی در سه حوزه مالی، رعایت و عملیاتی به مدیریت شرکت این اطمینان را می دهد که آئین نامه ها رعایت می شود.از این جنبه با عنوان “حسابرسی به هنگام” یاد می شود بدین معنا که به جای کشف تخلف بعد از وقوع، حسابرسی به هنگام در کنار واحدهای مختلف اجرایی قرار می گیرد.
عابدی در خصوص تاثیر حسابرسی به هنگام بر روند اجرای پروژه های پالایشگاه اصفهان نیز گفت: با استقرار این نوع حسابرسی، بخش های با ریسک بیشتر در شرکت مورد شناسایی قرار می گیرد و مشاوره لازم به این بخش ها ارائه می شود؛ به عنوان نمونه هم اکنون ما به عنوان عضو ناظر در کمیته راهبری و کنترل پروژه ها حضور فعال داریم و با توجه به نقدینگی بسیار بالای پروژه های شرکت، نقش نظارتی حسابرسی داخلی می تواند به کاهش ریسک ها در این زمینه کمک کند.
وی افزود: با توجه به اینکه ریسک ذاتی یکی از انواع ریسک ها و بالاترین ریسک ذاتی متعلق به پول نقد است، در پروژه های شرکت که با نقدینگی بالا مواجه هستیم، حضور ما در کمیته راهبری و کنترل پروژه ها می تواند به افزایش تاثیر در زمان درست، کمک کند. از طرف دیگر، حضور حسابرسی داخلی در کمیسیون معاملات شرکت یک گام مهمتر در افزایش انضباط مالی به شمار می رود؛ از آنجائیکه معاملات شرکت به سه دسته، خرد، متوسط و عمده تقسیم می شود، که در کمیسیون های متوسط تمام صورت جلسات پیش از برگزاری جلسه برای حسابرسی داخلی ارسال می شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان تصریح کرد: در کمیسیون معاملات عمده که بنده به عنوان مدیر حسابرسی داخلی در جلسات حضور دارم، معاملات با نرخ های قابل توجه و بالا مورد بررسی قرار می گیرد که در این کمیته هم نظرات از دیدگاه حسابرسی مطرح و مورد مداقه قرار می گیرد.
وی در خصوص نقش حسابرسی به هنگام در تسریع روند اجرای پروژه‌ها و ایفای نقش کاتالیزوری آن در این عرصه نیز افزود: یکی از اقدامات بسیار بزرگی که در شرکت پالایش نفت اصفهان در اجرای پروژه ها رخ داده است، این است که راه اندازی واحد DHD که به عنوان یک واحد جدید تاسیس شده است اگر قرار بود با همان روش قبلی به مرحله اجرا برسد، تا سال ۱۴۰۲ به طول می انجامید؛ با یک اقدام جهادی در شرکت بهره برداری طرح به شهریور امسال رسید. در توضیح نقش حسابرسی داخلی به هنگام در این اتفاق باید بگویم که در آئین نامه معاملات شرایط فوری وجود دارد بدان معنا که اگر خریدی در زمان خود صورت نگیرد، جزو خریدهای LONG LEAD قرار می گیرد و پروژه با تاخیر در اجرا روبرو می شود؛ با اجرای حسابرسی به هنگام، پروژه جداسازی گوگرد از گازوئیل برای تولید گازوئیل یورو، در بازه زمانی کوتاه تر محقق و طبیعتا نتایج محیط زیستی و اقتصادی فراوانی به دنبال داشت.
عابدی تصریح کرد: برای ایفای نقش حسابرسی داخلی در چنین فرآیندهایی، راهکارهای قانونی در نظر گرفته شده است، یکی دیگر از اقدامات در این خصوص، اولویت بندی حضور ما در جلسات براساس نیاز به اجرای یک پروژه فوری است. با توجه به افزایش سرعت در اجرای امور، نیاز به کنترل هم بیشتر شده است، که م یتوان اشاره کرد، حضور یک نفر از حسابرسی داخلی در زمان باز کردن پاکت ها برای خرید از دیگر تاثیرات حسابرسی به هنگام بوده است.
وی در خصوص چشم انداز تکمیلی حسابرسی به هنگام گفت: در این راستا، یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در شرکت، پیاده سازی نرم افزار ERP برای استقرار حسابرسی آنلاین است؛ این نوع حسابرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیتا محور است که در این روش با تعریف سقف برای ارقام در خریدها، سیستم به ما هشدار می دهد.
مدیر حسابرسی داخلی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به تامین نیروی انسانی برای پیاده سازی حسابرسی به هنگام نیز افزود: قبل از پیاده سازی حسابرسی به هنگام، تعداد پرسنل این حوزه ۴ نفر بود که دو نفر هم به دلیل ضرورت اجرای پروژه ها در بخش مالی فعالیت داشتند، به همین علت، در آزمونی که از سوی دانشگاه اصفهان برگزار شد، نفرات برتر به این حوزه افزوده شدند تا دامنه رسیدگی ما هم گسترده تر شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.