تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر : 32039

حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در پویش حامیان آب شهرستان تیران

حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در پویش حامیان آب شهرستان تیران

بیش از ۱۵۰۰ نفر از مادران و دختران در تیران، در پویش حامیان آب با محوریت زنان و مدیریت مصرف آب حضور یافتند. به گزارش دنیای اسرار:رئیس خانه فرهنگ آب با اشاره به برگزاری پویش حامیان آب در برخی از مناطق استان گفت: این پویش در شهرستان هایی که مصرف سرانه آب شرب ساکنان آن

Print Friendly, PDF & Email

بیش از ۱۵۰۰ نفر از مادران و دختران در تیران، در پویش حامیان آب با محوریت زنان و مدیریت مصرف آب حضور یافتند.

به گزارش دنیای اسرار:رئیس خانه فرهنگ آب با اشاره به برگزاری پویش حامیان آب در برخی از مناطق استان گفت: این پویش در شهرستان هایی که مصرف سرانه آب شرب ساکنان آن مناطق بیش از استاندارد بوده برگزار گردید تا از این طریق برخی از راه های مصرف بهینه آب به مادران و دختران که نقش به سزایی در فرهنگ سازی مصرف بهینه در محیط خانواده دارند آموزش داده شود.
زهره تشیعی اعلام کرد: در حال حاضر مصرف سرانه آب شرب در منطقه تیران بیش از حد متعارف و حدود ۴۰۰ لیتر درشبانه روز می باشد، این درحالیست که نیاز هر شخص به آب شرب در هر روز حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است.
وی با بیان اینکه صرفه‌جویی به معنای استفاده نکردن نیست، بلکه این اصطلاح دلالت بر درست و به جا استفاده کردن از منابع و امکانات موجود دارد عنوان کرد: فرهنگ صرفه‌جویی متضمن باورها، ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهایی است که عمل صرفه‌جویی را در جامعه نهادینه می‌سازد. در واقع ترویج فرهنگ صرفه‌جویی به این معناست که افراد جامعه بیاموزند منابع و امکانات موجود با محدودیت مواجه هستند و باید همواره به شیوه صحیح از آنها استفاده کنیم؛ و به علاوه، هزینه تهیه و فراهم آوردن آنها بسیار گزاف است و با استفاده بهینه و صحیح می‌توانیم از اسراف و دور ریختن بسیاری از منابعی که در اختیار داریم جلوگیری کنیم و از این راه هم به توسعه کشور کمک کنیم و هم به فکر آیندگان و تامین امکانات برای آنها باشیم.
رئیس خانه فرهنگ آب ارتقای فرهنگ صرفه‌جویی در جامعه را یک ضرورت انکار نشدنی دانست و تصریح کرد: همکاری تمام بخش‌های مختلف جامعه اعم از دولتی، خصوصی، سازمان‌های مردمی و خود مردم در این امر لازم است و عدم وجود چنین فرهنگی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر و اتلاف بسیاری از منابع و مواهب طبیعی و از بین رفتن سرمایه‌های ملی شود.
زهره تشیعی گفت: بسیاری از خانواده‌ها را مشاهده می‌کنیم که در استفاده منابع و کالاها اسراف زیادی می‌کنند در حالی که قناعت و صرفه‌جویی در اقتصاد خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌توان از مخارج بسیار که بابت اسراف می‌شود جلوگیری کرد و برای مصرف بهینه آب هم می توان از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده نمود.
در ادامه این برنامه مدیر آبفای تیران گفت: متاسفانه سرانه مصرف آب شرب در منطقه تیران که شامل ۳ شهر و ۵۰ روستا است بیش از استاندارد و ۴۰۰ لیتر در شبانه روز است و باید برنامه های فنی و فرهنگی در زمینه کاهش مصرف آب همچنان در این منطقه ادامه یابد.
سعید عابدینی به اصلاح شبکه فرسوده آب در روستاهای منطقه تیران اشاره کرد و اظهار داشت: ۵۰ روستا در این منطقه وجود دارد که ۴۱ روستا تحت پوشش آبفا قرار دارد و بر این اساس در سال جاری در ۱۲ روستا با همکاری دهیاران ۱۰ کیلومتر اصلاح شبکه فرسوده آب در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تعویض کنتور های خراب ، اصلاح انشعابات فرسوده و اصلاح شبکه های فرسوده که دارای نشتی هستند از مهمترین برنامه ها جهت کاهش هدر رفت آب در منطقه تیران است.
مدیر آبفای تیران به برگزاری برنامه های فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در جامعه پرداخت و اظهار داشت: در سال های اخیر با همکاری و تعامل با ائمه جماعات و امامان جمعه راهکارهای صحیح مصرف آب به اقشار مختلف جامعه آموزش داده شده است.
عابدینی اعلام کرد: تامین پایدار آب شرب ۳۱ هزار مشترک آب در منطقه تیران یکی از مهمترین اولویت هاست که مطمئن هستیم مردم با مصرف درست ما را در دستیابی به این مهم یاری می کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون گفت: همه ساله برای ۱۴ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی برنامه هایی در خصوص مصرف درست آب داریم وانتظار می رود دستگاه های اجرایی با همکاری و تعامل بیشتر با آموزش و پرورش، فرهنگ سازی بسیاری از امور را که نهادینه شدن آن را در جامعه ضروری می دانند بیش از گذشته در دستور کار قرار دهند.
عباس سلطانی به نقش و ظرفیت آموزش و پرورش در فرهنگ سازی صحیح آب در جامعه پرداخت و تصریح کرد: آبفا می تواند با اجرای برنامه های فرهنگی برای دانش آموزان، اولیا و مربیان و نیزتولید محتوا در زمینه مصرف بهینه آب بستر مصرف درست آب را درجامعه بیش از گذشته فراهم نمایند و در این زمینه آموزش و پرورش نهایت همکاری را با آبفا در دستور کار قرار می دهد.
در ادمه برنامه شهناز مظاهری یکی از مدیران مدرسه حاضر در این برنامه گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف درست این کالای حیاتی ، چندین دانش آموز به عنوان آب بند در آبخوری ها از باز گذاشتن شیرهای آب توسط دانش آموزان جلوگیری می کنند و به آنان تذکر می دهند و دانش آموزانی که آب را درست مصرف می کنند به مسولان مدرسه معرفی میکنند که با تشویق این دانش آموزان در مراسم صبحگاهی دیگر دانش آموزان نیز ترغیب به مصرف درست آب می شوند.
وی اعلام کرد: استفاده از ظرفیت هنرمندان نقش بسیار موثری در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب دارد و اگر این امر به طور مستمر ادامه یابد قطعا نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.