تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
کد خبر : 20559

آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر کاشان

در زمانهای دور نیاسر روستایی بود که در آثار جغرافیایی سده‌ های ششم و هفتم از آن یاد شده‌ است. از آثار تاریخی و طبیعی نیاسر میتوان به غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغهای گسترده، گلستانهای زیبا و

Print Friendly, PDF & Email

در زمانهای دور نیاسر روستایی بود که در آثار جغرافیایی سده‌ های ششم و هفتم از آن یاد شده‌ است. از آثار تاریخی و طبیعی نیاسر میتوان به غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغهای گسترده، گلستانهای زیبا و قرارگیری در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف نیاسر و باغ و کوشک تالار اشاره کرد که این شهر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل کرده‌ است. نیاسر هر سال، به خصوص در ایام گلابگیری پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

چند متر پایین‌ تر از چهار طاقی نیاسر، چشمه آب تمیز و خنکی جاری شده و به روستا راه می یابد، این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد، از قدیمی ‌ترین چشمه ‌های شناخته شده‌ است که ۱۶۸۰ متر بالاتر از سطح دریا است. آتشکده ها معمولا کنار آب ساخته می شدند که می ‌تواند نشانی از پرستش آناهیتا، الهه باروری و آب باشد.

آبی که از آبشار می‌ ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار آب را داراست. ارتفاع آبشار از پای آن تا قسمتی که آب سرازیر می ‌شود ۲۵ متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک ۵۳ متر است.

در قسمت پایین آبشار، دو سنگ آسیاب وجود دارد. آبشار نیاسر در ابتدای مجموعه تاریخی شهر قرار دارد و دامنه‌ های آن پوشیده از گیاهان سرسبز و زیبایی ‌است که به دلیل پدیده ‌های انحلال سنگ آهک توسط جریانهای زیرزمینی در طی سالیان دراز بافتی بسیار زیبا و چشم نواز مثل استالاکتیت‌ ها و استالاکمیت ‌ها در بدنه آبشار به وجود آمده‌ است.

همانطور که ذکر شد آبشار نیاسر از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارطاقی سرچشمه می‌ گیرد که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشتهای نیاسر و یک سوم آن به محلهٔ نو می‌ ریزد.

در آئین کهن مهر ایرانیان باستان آب از اهمیت فراوان برخوردار بود و الهه آناهیتا به این منظور مورد ستایش قرار میگرفت. در نزدیکی مکانهایی که آب وجود داشت معمولا به احترام الهه آناهیتا نیایشگاهی ساخته میشد که از آنها میتوان به پل دختر و قلعه دختر هایی اشاره کرد که در نقاط مختلف ایران دیده میشوند و در دوران باستان ساخته شده بودند. این بار نیز در نزدیکی این آبشار غاری دیده میشود که به احتمال بسیار الهه آناهیتا در آن نیایش میشد. حتی امروزه نیز اهالی محله‌ سرکمر و برزه ‌زن در روز عید قربان در کنار چشمه‌ اسکندریه، گاوی را قربانی می‌ کنند و خون آن را به آب می ریزند تا همراه آبشار به قسمت‌ های دیگر برود، زیرا اعتقاد دارند سبب پربرکت شدن و پرآبی می ‌شود.

پوشش گیاهی
علاوه بر مناظر زیبا و چشم‌ انداز های فوق ‌العاده‌ در آبشار نیاسر، گیاهان دارویی نیز در این  مکان یافت می ‌شوند که هرکدام خواص مخصوص  خود را دارند. گیاهانی از قبیل پر سیاوش که برای سردرد و سینه درد مفید است، علف شوره برای کمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار که برای پا درد استفاده می‌ شود. علاوه بر این گیاهان، طبیبان در گذشته از گرد سنگی که آبراه روی آن به وجود آمده به عنوان مرهم زخم استفاده می‌ کردند. از درختانی که در اطراف آبشار وجود دارند می ‌توان به درخت عرعر، بید شیرین، توت شمرونی و مو اشاره نمود.

دیدنیهای نیاسر
محله‌ ای که آبشار نیاسر در آن قرار دارد یکی از محله‌ های تاریخی- فرهنگی نیاسر و حتی ایران است که علاوه بر آبشار عناصر دیگری مانند مسیر پله ‌ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ ‌ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن نیز مورد توجه است. در کنار آبشار یک ورودی به سمت غار رئیس نیاسر وجود دارد که اگر به دیدن آبشار رفتید دیدن این غار نیز خالی از لطف نیست.

بطور کلی آثار باستانی و طبیعی نیاسر عبارتند از: چهارطاقی نیاسر، آبشار، کاخ صفوی، تالار که بر روی آتشکده ساسانی ساخته شده، گرمابه صفوی، برج دید بانی، پناهگاه زیرزمینی معروف به سوراخ رئیس، چنارهای کهنسال و چشمه و نیایشگاه مجاور آن که اکنون تبدیل به مسجد شده‌ است.

هر سال از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از بهشت های دیدنی ایران تبدیل می شود. نیاسر یکی از مهمترین مراکز تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات های زیادی است که محدوده هایی به وسعت ۸۰۰ هکتار را به زیر کشت برده است.


موقعیت مکانی
این آبشار در شهر تاریخی نیاسر (شهری در حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب کاشان) در محله‌ قدیمی سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده است.

امکانات اقامت
اگر قصد اقامت کوتاه مدت در نیاسر را دارید می توانید در باغ تاریخی تالار استراحت کنید و اگر به دنبال جاهای خلوت تری هستید میتوانید به پارک های سطح شهر بروید. به عنوان مثال پارک بخشداری که روبروی شهرداری و بخشداری می باشد شامل دستگاه های ست ورزشی نیز هست. پارک گیلانه نیز در خیابان امام خمینی دارای فضای سبز بسیار زیبا است. همچنین میدان ورودی شهر (میدان گلها) در شب بیشتر قابل استفاده است و واقعا مکان مناسبی برای اقامت شبانه است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.