تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 6985

آب در رودخانه زاینده رود جاری شد

آب در رودخانه زاینده رود جاری شد

آب در رودخانه زاینده رود جاری شد معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: دریچه های سد زاینده رود از بامداد امروز به منظور استفاده کشاورزان باز و آب در بستر این رودخانه جاری شد. دنیای اسرار:حسن ساسانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه میزان حجم

Print Friendly, PDF & Email

آب در رودخانه زاینده رود جاری شد


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: دریچه های سد زاینده رود از بامداد امروز به منظور استفاده کشاورزان باز و آب در بستر این رودخانه جاری شد.

دنیای اسرار:حسن ساسانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه میزان حجم خروجی آب از دریچه های سد زاینده رود به ۷۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد که آب حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.
وی با اشاره به جلسه هفته گذشته و تأیید شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود مبنی بر رهاسازی آب برای کشت غلات در کارگروه سازگاری با کم آبی استان، خاطرنشان کرد: در این راستا نشستی در روز ۶ بهمن با حضور نمایندگان صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای اصفهان برگزار شد و پس از تایید استاندار، خروجی سد زاینده رود از اولین ساعات امروز افزایش یافت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان مدت زمان رهاسازی آب از سد زاینده رود را ۲۰ روز اعلام کرد و گفت: میزان آب رها شده از این سد در طی مدت یاد شده تابع شرایط آب و هوایی است و ثابت نخواهد بود.
ساسانی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را حدود ۱۹۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در مرداد سالجاری ۳۰ میلیون متر مکعب آب از حجم این سد برای آبیاری باغات غرب اصفهان رهاسازی شده بود.
وی بر ادامه اجرای عملیات ساماندهی زاینده رود تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و تسریع حرکت این مایع حیاتی در بستر زاینده رود و کاهش زمان رسیدن آب به کشاورزان شرق اصفهان، ساماندهی زاینده رود طی سال های اخیر انجام شده است و این اقدامات ادامه دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از کشاورزان این استان خواست در زمین ها و کانال های درجه یک، دو و سه همچنین جوی های سنتی خود نظارت داشته باشند تا از هدر رفت آب در آنها جلوگیری شود.
ساسانی به اقدام های نظارتی آب منظه ای منطقه ای اصفهان برای جلوگیری از برداشت های غیرقانونی در بستر زاینده رود اشاره کرد و اظهارداشت: گروه های کنترل به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز توسط این شرکت تشکیل شده است و بصورت شبانه روزی بر برداشت های آب در بستر زاینده رود نظارت دارند.
وی بیان کرد: همچنین نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای سنجش میزان برداشت ها و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز با جدیت در شرکت آب منطقه ای اصفهان در حال پیگیری است.
خاطرنشان می شود ‘ رضا اردکانیان ‘ وزیر نیرو ۲۹ دی امسال در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به ‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده ‌رود در سالن جلسات این وزارتخانه تصمیم گیری برای رهاسازی آب از سد زاینده رود را به کمیته استانی کارگروه سازگاری با کم آبی در اصفهان تفویض کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ۱۹ دی سالجاری در جمع کشاورزان شرق و غرب اصفهان در مسجد گلزار خوراسگان گفته بود: با افزایش خروجی سد زاینده رود در هفته اول بهمن ماه امسال آب در شرق و کلانشهر اصفهان بمنظور تامین نیاز بخش کشاورزی جریان می یابد.
حسن ساسانی ، اختصاص حقابه کشاورزان اصفهان از زاینده رود را ضروری دانسته و گفته بود: شرکت آب منطقه ای اصفهان و سازمان جهاد کشاورزی همواره در کنار کشاورزان بوده اند.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه و حل مشکلات معیشتی خود را خواهان شدند.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.
زاینده رود به طول بیش از ۳۸۰ کیلومتر که ۲۸۰ کیلومتر آن آب ندارد و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالشهای زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

منبع:ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.