تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر : 34094

آسیب شناسی تحصیلی دانشجویان

آسیب شناسی تحصیلی دانشجویان

به گزارش دنیای اسرار: دوران دانشجویی مصادف است با گذار از نوجوانی به جوانی و به دنبال آن کسب استقلال اجتماعی و ورود به دنیای بزرگتر دانشگاه. این تحول به معنای ضرورت ایجاد آمادگی در این دوران برای ورود به دنیای بزرگسالی است با اینکه اقدامات مشاوره تحصیلی بیشتر بُعد پیشگیرانه دارد گاهی به سبب

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار: دوران دانشجویی مصادف است با گذار از نوجوانی به جوانی و به دنبال آن کسب استقلال اجتماعی و ورود به دنیای بزرگتر دانشگاه. این تحول به معنای ضرورت ایجاد آمادگی در این دوران برای ورود به دنیای بزرگسالی است
با اینکه اقدامات مشاوره تحصیلی بیشتر بُعد پیشگیرانه دارد گاهی به سبب عدم استفاده مناسب از فرصت های خودآگاهی ، کشف و طرح ریزی، موانعی پیش روی دانشجویان قرار می گیرد که با توجه به تاثیر منفی این موانع بر زندگی آنان می توان این موانع را با عنوان آسیب در نظر گرفت.
دوران دانشجویی مصادف است با گذار از نوجوانی به جوانی و به دنبال آن کسب استقلال اجتماعی و ورود به دنیای بزرگتر دانشگاه. این تحول به معنای ضرورت ایجاد آمادگی در این دوران برای ورود به دنیای بزرگسالی است. انطباق پذیری و هویت ۲ مقوله فرا صلاحیت است که در پیشرفت وظایف شغلی، گذار شغلی و آسیب شغلی دانشجویان تاثیرگذار است.
انطباق پذیری، خواسته و مهارت را به زندگی کاری شخص القا می کند و هویت، به فعالیت کاری و رفتار شغلی معنا می دهد. منظور از انطباق پذیری میزان آمادگی فرد برای انجام دادن وظایف مربوط به نقش دوره زندگی است فردی که دارای انطباق پذیری مسیر شغلی است به خوبی با وظایف هر دوره از زندگی هماهنگی دارد ملزومات آن را می داند و برای پرداختن به ان آمادگی دارد.
انطباق پذیری مسیر شغلی دارای ۴ بُعد است که عبارتند از: ۱-دغدغه مسیر شغلی: منظور از دغدغه میلی است که فرد را برای اجرای وظایف رشدی مربوط به نقش و پرداختن به موضوع های آینده آماده می کند. دغدغه یعنی داشتن میل و حس جستجو کردن و پرسش از اهداف و آینده.این حس فرد را ترغیب می کند تا به وظایف فعلی بپردازد.
۲-کنترل مسیر شغلی: کنترل روی آینده دومین و مهمترین بعد از انطباق پذیری مسی شغلی است. کسی که دارای کنتزرل مسیر شغلی است خود را مسئول ساختن مسیر شغلی اش می داند. کنترل مسیر شغلی یعنی اینکه فرد برای ساختن اینده اش برنامه ریزی کرده و سعی می کند به برنامه ها عمل کند.
۳-کنجکاوی مسیر شغلی: کنجکاوی مسیر شغلی به یعنی علاقه زیاد به دانستن درباره خود، دنیای کار و هماهنگی بین آنها. کنجکاوی مسیر شغلی به معنی کشف تناسب بین خود و دنیای کار است.
۴-اعتماد مسیر شغلی: چهارمین و آخرین بعد انطباق پذیری اعتماد است منظور از اعتماد مسیر شغلی وجود احساس خودکار آمدی در مورد توانمندی هاست فرد دارای اعتماد برای کاربرد عملی دغدغه، کنترل و به کار بستن اطلاعات به دست آمده مسیر شغلی خودکارآمدی کافی دارد.
بر این اساس می توان با توجه به میزان بهره مندی از این فراصلاحیت و ابعاد آن آسیب های تحصیلی دانشجویان را مفهوم سازی و معرفی کرد.
تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.