تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
کد خبر : 8368

آماده‌باش خراسان‌جنوبی: تمام مرخصی‌ها لغو شد/ نجات ۵ گرفتار در سیلاب خوسف

آماده‌باش خراسان‌جنوبی: تمام مرخصی‌ها لغو شد/ نجات ۵ گرفتار در سیلاب خوسف

آماده‌باش خراسان‌جنوبی: تمام مرخصی‌ها لغو شد/ نجات ۵ گرفتار در سیلاب خوسف با توجه به اخطاریه و هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش‌بینی بارندگی‌های سنگین و شدید در منطقه، نهادهای متولی برای پیشگری از وقوع سیلاب در خراسان‌جنوبی به حالت آماده‌باش کامل درآمدند. به گزارش  دنیای اسراربه نقل ازفارس: هشدارهای سازمان هواشناسی

Print Friendly, PDF & Email

آماده‌باش خراسان‌جنوبی: تمام مرخصی‌ها لغو شد/ نجات ۵ گرفتار در سیلاب خوسف

با توجه به اخطاریه و هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش‌بینی بارندگی‌های سنگین و شدید در منطقه، نهادهای متولی برای پیشگری از وقوع سیلاب در خراسان‌جنوبی به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

به گزارش  دنیای اسراربه نقل ازفارس: هشدارهای سازمان هواشناسی از چند روز گذشته مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی به جو استان خراسان‌جنوبی حکایت داشت.

بر اساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی سامانه بارشی سنگین از ظهر امروز(شنبه) وارد استان شده و تا روز سه‌شنبه در منطقه فعال خواهد بود.

ابوالحسن میرجلیلی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی گفت: در همین راستا شورای هماهنگی مدیریت بحران استان روز پنجشنبه به ریاست استاندار خراسان‌جنوبی برگزار و تمامی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و دستگاه‌های ذیربط بسیج شدند تا در کمترین زمان ممکن سیل بندها، دیوارهای حفاظتی، پل و آبنماها را بازدید، ترمیم و تقویت کنند.

آماده‌باش ۳۰۲ تیم امدادی

وی افزود: با توجه به اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران کشور و پیش‌بینی بارندگی‌های سنگین و شدید در منطقه، ۳۰۲ تیم امدادی و عملیاتی استان به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی به کشاورزان، دامداران و عشایر توصیه کرد که نسبت به ایمن سازی مستحدثات باغی و دامی اقدام و همچنین از مردم خواست تا از مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز و به هیچ وجه در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار نگیرند.

نقاط خطرآفرین شهرستان نهبندان

ماشاءالله کریمیان فرماندار نهبندان نیز با اشارخ به نقاط خطرآفرین شهرستان، گفت: روستاهای حیدرآباد و نوار مرزی بندان بیش از سایر نقاط این شهرستان در معرض خطر سیل قرار دارند.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از ظهر امروز در شهرستان نهبندان شاهد باران خواهیم بود، اعلام کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادها در آماده باش کامل به سر می‌برند.

فرماندار نهبندان با اعلام اینکه با همکاری دهیاران همه دام‌ها از مسیل‌ها خارج و عشایر نیز به نقاط مرتفع تر هدایت شده‌اند، اضافه کرد: دریچه‌های اضطراری بندها باز شده تا در صورت لزوم آب مازاد به سمت دشت‌های پایین دست زهکشی شود.

نجات ۵ نفر گرفتار در سیلاب خوسف

همچنین چهار دانشجو و یک استاد زمین‌شناسی که در محدوده آبگرم معدنی لوت در منطقه کافه زینب گرفتار سیلاب شدند، این دانشجویان صبح روز گذشته برای انجام تحقیقات زمین‌شناسی و نمونه‌برداری به منطقه آبگرم لوت رفته بودند که به دنبال بارندگی‌ها و جاری شدن آب در مسیر رودخانه، گرفتار شدند.

با دریافت خبر مفقودی این دانشجویان از سوی دوستان آنان در ساعت ۱۵ روز جمعه، جستجو برای نجات افراد آغازشد و بعد از چهار ساعت تلاش پنج نفر از نیروهای امدادی هلال احمر و سه نفر از مأموران نیروی انتظامی، این افراد پیدا شدند.

مشکلی در شهرستان درمیان وجود ندارد

محمد بشیری‌زاده فرماندار درمیان نیز از آماده‌باش ۳۰ دستگاه اجرایی در سطح شهرستان درمیان خبر داد و افزود: همچنین بر اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع به کشاورزان و عشایر تأکید شده و بازدید از کلیه مسیل‌ها، روخانه‌ها و نقاط پر خطر صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه آماده‌باش فرمانداری درمیان و دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان از روز گذشته آغاز شده، تصریح کرد: تمام مواردی که نیاز به اطلاع‌رسانی بوده صورت گرفته و در حال حاضر هیچ مشکلی در شهرستان وجود ندارد.

آماده‌باش ۶۰۰ امدادگر

با  ورود سامانه بارشی به استان و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۰ تیم امدادی هلال احمر خراسان‌جنوبی در قالب ۶۰۰ امدادگر از روز گذشته در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

همچنین در پایگاه‌های امدادی ۳۳ خودرو امدادی مستقر و در مجموع ۷۰ خودروی امدادی پشتیبان آماده هستند که اگر حادثه‌ای رخ داد این خودروها نیز به عنوان خط دو به مردم امدادرسانی کنند.

شهرستان طبس؛ در آماده‌باش کامل

تمامی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و عملیاتی قبل از ورود موج جدید بارش‌ها به شهرستان طبس نیز در آماده باش کامل قرار دارند. مرخصی تمامی مسؤولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان لغو شده و اطلاع‌رسانی کافی نیز در خصوص بارندگی‌ها انجام شد است.

سد نهرین طبس نیز تاکنون چند مرحله آبگیری و سرریز شده و اکنون مشکلی بابت ورودی رواناب به این سد و سایر آبنماها وجود ندارد.

دو میسر سیلابی طبس

دو رودخانه عباس‌بیک و رودخانه زین‌آباد در طبس مسیرهای سیلابی است که از بالادست روستای خرو به سمت شهر می‌آید و احتمال خسارت یا تهدید سیل برای تعدادی از خانه‌هایی که در حاشیه رودخانه عباس بیک ساخت و سازهایی داشتند، وجود دارد.

برای مناطق گردشگری شهرستان نیز چناچه بارندگی شدت داشته باشد به خاطر حفظ جان مسافران و گردشگران این مناطق بسته خواهد شد و اطلاع‌رسانی در این خصوص از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام خواهد شد.

در چند نقطه به‌ویژه محور طبس – اصفهان و سمت ده‌محمد به بردسکن با توجه به آبنماهای متعدد این مسیرها و نقاطی که بیشترین احتمال بحران را دارند، دستگاه های راهداری متمرکز شده است.

پیش‌بینی بارش ۳۰ الی ۵۰ میلی‌متری در سربیشه

محمد چهکندی‌نژاد مسؤول ایستگاه هواشناسی سربیشه نیز گفت: سامانه بارشی که از امشب وارد منطقه خواهد شد یک سامانه کم‌نظیر و همراه با بارش‌های سنگین خواهد بود.

وی با بیان اینکه ماهیت رگباری بارش‌ها سبب ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها در سطح شهرستان خواهد شد، اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها حکایت از بارش ۳۰ الی ۵۰ میلی‌متری باران در سربیشه با ورود این سامانه دارد.

مسؤول ایستگاه هواشناسی سربیشه با بیان اینکه شدت این سامانه بارشی در شهرستان سربیشه از اواخر وقت امشب تا اواسط روز دوشنبه خواهد بود، تبیین کرد: از شهروندان خواستاریم با توجه به حجم بارش‌های رگباری سنگین، وقوع رواناب، آب گرفتگی معابر شهری و روستایی هشدارها و توصیه‌ها را جدی بگیرند.

لغو تمام مرخصی‌ها

محمد کریمی فرماندار قاینات نیزاز آماده باش ۶۴ تیم شامل امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر، پرسنل شهرداری و نیروهای راهداری در شهرستان قاینات به حالت آماده باش هستند که از این تعداد ۴۰ تیم متشکل از امدادگران و داوطلبان هلال احمر، ۲۰ تیم متشکل از نیروهای عملیاتی و خدماتی شهرداری قاین و چهار تیم متشکل از نیروهای راهداری هستند.

وی از لغو تمام مرخصی‌ها و مأموریت‌ها تا پایان یافتن شرایط اضطراری خبر داد و افزود: مقرر گردید با همکاری دهیاران و افراد صاحب‌نفوذ مکان‌های پرخطر تخلیه شود.

فرماندار قاینات از لایروبی و پاک‌سازی کانال‌های رودخانه‌ها و مسیل‌ها خبر داد و بیان داشت: همچنین با هماهنگی ادارات آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی از سیل بندها، بندهای خاکی و سد های موجود بازدید و سازه‌های غیراستاندارد و غیرپایدار با همکاری مالکان و کشاورزان تخریب می‌شود.

تعطیلی برخی مدارس استان

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بارندگی شدید و وقوع رواناب و با تصمیم آموزش و پرورش و فرمانداری‌ها، تمام مدارس شبانه‌روزی روستایی و خوابگاه‌های روستایی در شهرستان‌های قاین و خوسف در تمامی مقاطع تحصیلی از ساعت ۱۴ امروز ۲۴ فروردین‌ماه تا صبح روز دوشنبه مورخه ۲۶ فرورین‌ماه تعطیل است.

همچنین تمام مدارس شهر اسفدن و پیش دبستانی‌های شهرستان قاین و  تمام مدارس روستایی در بخش‌های مرکزی و درح فردا تعطیل است .

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.