تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
کد خبر : 32196

اجرای طرح فرزندخواندگی مهمان برای اولین بار

اجرای طرح فرزندخواندگی مهمان برای اولین بار

معاون اجتماعی بهزیستی: اجرای طرح فرزندخواندگی مهمان برای اولین بار معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به طرح فرزندخواندگی مهمان، گفت: تنهااستانی که توانست طرح مهمان را اجرا کند، اصفهان بود و اجرای این طرح ثمرات بسیاری داشت. به گزارش دنیای اسرار: عبدالرضا اسماعیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: حدود ۴۰

Print Friendly, PDF & Email

معاون اجتماعی بهزیستی:

اجرای طرح فرزندخواندگی مهمان برای اولین بار

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به طرح فرزندخواندگی مهمان، گفت: تنهااستانی که توانست طرح مهمان را اجرا کند، اصفهان بود و اجرای این طرح ثمرات بسیاری داشت.

به گزارش دنیای اسرار: عبدالرضا اسماعیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: حدود ۴۰ خانه کودک و نوجوان در استان اصفهان داریم وحدود ۴۵۰ کودک در این مراکز نگهداری می شوند که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان بیان  کرد:کودکان و نوجوانان پسر را تا پایان سن ۱۸ سالگی و دختران را تا زمانی که خودشان بخواهند ویا ازدواج کنند، در این خانه ها نگهداری می شوند

اسماعیلی اظهار کرد: هدف اصلی بهزیستی این است که از حضور فرزندان در مراکز و خانه‌های کودک و نوجوان جلوگیری کنیم و فرزندان نزد بستگان دارای صلاحیت نگهداری شوند و ما امکاناتی در اختیار آن خانواده قرار می دهیم وامداد ماهیانه پرداخت کنیم.

اسماعیلی افزود: تا قبل از سال ۱۳۷۶ به‌طور کلی ۳ مرکز دولتی متشکل از مرکز نگهداری دختران در اصفهان، مرکز نگهداری پسران در کاشان و مرکز نگهداری شیرخوارگاه داشتیم. اما سال ۱۳۷۶ اولین خانه کودک و نوجوان به‌صورت هیئت امنایی در کشور در نطنز توسط یک روحانی احداث شد .

وی با اشاره باینکه معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی دارای سه دفتر و سه کارشناس مسئول است، بیان کرد:یکی از دفاتر در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که دراین راستا ۱۰ هزار نفر زن سرپرست خانواده از این مرکز خدمات دریافت می‌کنند.

اسماعیلی بابیان اینکه این خدمات شامل بیمه زنان روستایی و عشایر، گروه های مالی خرد و چند قلوها می‌شود، افزود: البته هدف ما صرفا پرداخت مستمری نیست و یکی از اهداف مهم ما توانمندسازی زنان است تا خودشان بتوانند هزینه‌های زندگی را تأمین وخودکفا شوند.

وی با اشاره به سه طرح فرزندخواندگی دائم، موقت و طرح مشک در اصفهان بیان داشت: اگر قرار باشد یک کودک به مدت یک ماه به شیرخوارگاه بیایند ترجیح می‌دهیم، مهمان خانواده‌های متقاضی شوند. تنها استانی که توانست طرح مهمان را اجرا کند، اصفهان بود و اجرای این طرح ثمرات بسیاری داشت

وی اذعان داشت:مدت فرزندخواندگی موقت، شش ماهه است، اما طرح مهمان ممکن است چند روز بعد به خانواده خود بازگردد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برای سنین مختلف طرح مهمان اجرا می‌شود، افزود: سن فرزندخواندگی هم بالا رفته و دیگر چیزی به نام شیرخوار نداریم که بتوانیم به‌صورت دائم به عنوان فرد بی‌سرپرست به یک خانواده تحویل دهیم و بیشتر پذیرش‌های بهزیستی بدسرپرست هستند.

وی بیان کرد: برای کودکان کار پنج مرحله را اجرا می‌کنیم؛ شناسایی، جذب، پذیرش، ساماندهی و توانمندسازی ، که هدف اصلی توانمندسازی آن‌ها است، در این زمینه ۱۳ دستگاه فعال هستند .

اسماعیلی افزود: ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن است که در این راستا ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نباشد و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیرفعال شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: برنامه اورژانس اجتماعی از فعالیت، مرکز مداخله در بحران، خط تلفن اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سکونت‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین، تشکیل می‌شود.

وی افزود:در ۱۶ شهرستان استان اصفهان، ۱۶ اورژانس اجتماعی داریم که در اصفهان سه اورژانس اجتماعی وجود دارد، تنها شهری که سطح یک است و به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌کند اصفهان است،

اسماعیلی درخصوص خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی توضیح داد: این خط در راستای دستیابی آسان و سریع به خدمات سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده و افراد با گرفتن شماره ۱۲۳ به صورت شبانه روزی می‌توانند با کارشناسان متخصص ارتباط تلفنی داشته باشند و مسائل مشکلات را بیان و خدمات تخصصی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: خدمات سیار اورژانس اجتماعی با توجه به نیاز افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و در راستای جلوگیری و رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی خدمات ارائه می دهد. همچنین کارشناسان این خودروها از طریق خط ۱۲۳ که موارد اورژانسی نسبت به مراجعه به محل تعیین شده جهت پذیرش و ارائه خدمات لازم به افراد اقدام می‌کنند.

اسماعیلی بیان داشت: کارشناسان از طریق گشت زنی و جستجو در محدوده استقرار خودرو به شناسایی و جذب هدایت افراد پرداخته و نسبت به ارائه خدمات تخصصی در محل آن‌ها اقدام می کنند.

وی ادامه داد: همچنین میزان تماس با خط ۱۲۳ در نه ماه سال ۱۴۰۰ در ارتباط با افکار خودکشی ۳۰۳ نفر بوده است که در سال ۱۴۰۱، این رقم به ۶۲۶ نفر رسیده است.

درپایان این نشست خبرنگاران از اورژانس اجتماعی مرکز مداخله دربحران بهزیستی استان اصفهان بازدیدکردند

خبرنگار:علیرضاهژبری

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.