تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر : 17426

اجرای فاز دوم بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب کلان شهر اصفهان

اجرای فاز دوم بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب کلان شهر اصفهان

در آینده نزدیک صورت می گیرد اجرای فاز دوم بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب کلان شهر اصفهان به گزارش دنیای اسرار:طول شبکه فاضلاب شهر اصفهان حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و به دلیل قدمت بیش از ۴۴ ساله آن، حدود۱۵۰۰ کیلومتر از طول این شبکه نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. این درحالیست که   حدود

Print Friendly, PDF & Email

در آینده نزدیک صورت می گیرد

اجرای فاز دوم بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب کلان شهر اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:طول شبکه فاضلاب شهر اصفهان حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و به دلیل قدمت بیش از ۴۴ ساله آن، حدود۱۵۰۰ کیلومتر از طول این شبکه نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. این درحالیست که   حدود ۲۴۰ کیلومتر آن را  خطوط اصلی با اقطار بیش از ۵۰۰ میلی متر تشکیل می دهد که از این رقم بیش از ۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است و از سال ۹۴ عملیات  بازسازی و اصلاح آن  به روش نوین در دستور کار قرار گرفته است. این گفت و گو پیرامون چگونگی روند بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان با مجری طرح، مهندس محسن بیشه، صورت گرفته است.

روند بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان از چه سالی عملیاتیشد؟

در سال ۸۶ با سفر هیات دولت به اصفهان، مبلغ۲۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به پروژه “شناسایی و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان” تخصیص داده شد و مقرر گردید طی ۴ قسط ۵۰ میلیون یورویی این منابع در اختیار قرار گیرد و در سال ۸۸ مجوز اخذ مناقصه بین المللی به صورت فاینانس خارجی به مبلغ ۵۰ میلیون یورو کسب شد که در نهایت شرکت هایی از کشورهای آلمان، ایران و چین برنده مناقصه شدند.در سال ۹۰ پس از اخذ مجوز های لازم از شورای اقتصاد، بانک مرکزی،گشایش اعتبار اسنادی آغاز شد و در نهایت سال۹۴ عملیات بازسازی شبکه فرسوده اصفهان آغاز گردید.

آیا از همان ابتدا عملیات بازسازی شبکه  فرسوده اصفهان به روش نوین اجرایی شد؟

بله، با شروع پروژه بیش از ۱۸۰ کیلومترشبکه فرسوده در اقطار ۵۰۰ میلی متربه بالا رسوب زدایی، ویدئو متری و گریدبندی شد که این گریدبندی براساس استاندارد WRC بوده است که یکی از روش های جدید در دنیا محسوب می شود .براین اساس  بیش از ۱۰۰ نقطه از محل هایی  که باید سریع مورد بازسازی و اصلاح قرار می گرفتند شناسایی شدند.

برای نقاطی که نیاز به بازسازی و اصلاح سریع داشتند، چه اقداماتی صورت گرفت؟

پس از  شناسایی نقاط حادثه خیز به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی هنگفت ، بلافاصله ۱۰ کیلومتر از اقطار ۱۲۰۰ ،۱۴۰۰و ۱۶۰۰ میلی متر از شبکه فرسوده فاضلاب در مسیر خیابانهای نظر، میر، آبشاراول و دوم،  میدان فیض، کمال اسماعیل، میدان خواجو، مشتاق اول و دوم، میدان بزرگمهر، حمزه ،لاهور و چمران، عملیات اصلاح و بازسازی صورت گرفت این در حالیست که کلکتورهای اصلی فاضلاب عمدتا در این مسیرهای یاد شده قرار داشت که حساسیت کار را افزایش می داد.

در عملیات بازسازی و اصلاح شبکه فاضلاب چه روش های نوینی مورد استفاده قرار گرفت؟

روش ریپلیسمنت (روش جایگزین ) روش پاپ جیکسینگ،روش CIPP که از جمله جدیدترین روشهای بازسازی و اصلاح شبکه فاضلاب  در دنیا هستند مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از به روزترین تولیدات در زمینه نوسازی و به سازی شبکه‌های ، فاضلاب در دنیا، لاینرهای انعطاف پذیر مقاوم شده با الیاف GRP می‌باشد که دارای استانداردهای معتبر اروپا و آمریکا بوده و در پروسه عمل آوری آن از اشعه UV استفاده می‌گردد. که در بازسازی و اصلاح  7هزار و۵۰۰ متر از شبکه فرسوده اصفهان در اقطار ۶۰۰ میلی متر به بالا از روش CIPP  استفاده شده است.    

جایگاه اصفهان در کشور در استفاده از این روش های نوین را چگونه ارزیابی می کنید؟   

اصفهان اولین شهر در کشور محسوب می شود که شبکه فاضلاب در آن به روش های نوین بازسازی شد.  از زمانی که عملیات بازسازی و اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب با تکنولوژی نوین در اصفهان در دستور کار قرار گرفت ۴ دوره کارگاه آموزشی باحضور کارشناسان آبفا از تمام کشور در اصفهان برگزار شد. این کارگاه ها به صورت تئوری و عملی برگزار شد تا برخی از فعالان صنعت آبفا درکشور با روش نوین بازسازی شبکه فاضلاب در دنیا آشنا شوند و با بومی شدن این تکنولوژی، سایر شهرها در کشور به منظور بازسازی شبکه فاضلاب بتوانند از توان داخلی در این زمینه بهره مند شوند.

دستاوردهای حاصل از اجرای روش های نوین را بیان کنید.  

در این پروژه شرکت آبفا اصفهان برای اولین بار اقدام به خرید، نصب و راه اندازی فلوترهای شبکه فاضلاب در ۱۰ نقطه نموده که تا ۳۰ نقطه قابل افزایش می باشد، همچنین ۶ باران سنجش درسرشاخه های شبکه فاضلاب  نصب شده که به زودی به ۱۰ نقطه افزایش می یابد. در واقع این فلوترها و باران سنجش ها ، داده ها و دیتاهای خود را به مرکز کنترل و پایش شبکه فاضلاب  به صورت آنلاین هدایت می کنند و ویدئو متری شبکه فاضلاب براساس این داده ها صورت می گیرد.می توان گفت به نوعی با راه اندازی این سامانه حجم ورودی و هدایت  شبکه فاضلاب در هنگام وقوع حوادث و بارندگی ها به تصفیه خانه ها مدیریت می شود.

فاز دوم بازسازی شبکه فاضلاب چه زمانی در دستور کار قرار می گیرد؟

از ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اصفهان بیش از ۲۴۰ کیلومتر آن در اقطار بالای ۵۰۰ میلی متر است که ۱۸۰ کیلومتر از این رقم مورد شناسایی قرار گرفت، گرید بندی شد و ۱۰ کیلومتر آن مورد بازسازی قرار گرفت. بخش هایی از اقطار کمتر از ۵۰۰ میلی متر که بروز حادثه های هولناک در آنها کمتر و فقط مورد خوردگی قرار گرفتند، شناسایی و گریدبندی شد، که خوشبختانه مجوز اجرای فاز بعدی اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده اصفهان اخذ گردیده و پس از انتخاب پیمانکار ادامه این پروژه در دستور کار قرار می گیرد،                                                                                                                           چرا که  خوردگی و فرسودگی شبکه های فاضلاب موجب کاهش مقاومت، خرابی و فرو ریختن لوله ها میشود. از تبعات آن مسدود شدن لوله و فرونشست زمین است.که  وقوع این رویداد می تواند در برگیرنده خسارات مالی و جانی و اجتماعی جبران ناپذیری باشد.

چه برنامه ریزی به منظور بازسازی فازهای بعدی شبکه فرسوده اصفهان صورت گرفته است؟

شبکه فاضلاب شهر اصفهان در سال ۱۳۴۴ اجرا شده و قدمت بالای این شبکه، فرسودگی آن را به دنبال داشته است. بر این اساس بازسازی شبکه فاضلاب به عنوان یکی از اولویت های شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

مقرر شده در طول ۳۶ ماه، ۳۶۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اصفهان بررسی و ۳۵ کیلومتر بازسازی انجام شود.

در فاز اول  فقط یک چهارم از این بودجه تخصیص داده شده و در طول این مدت قسمت قابل توجهی از این پروژه انجام و بیش از صد کیلومتر از شبکه های فرسوده که اصلاح آن ضروری بود و فوریت داشت، شناسایی شده است، و قطعا در فازهای بعدی اصلاح و بازسازی نقاط حساس در دستور کار قرارمی گیرد و در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.



Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.