تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر : 6265

احداث پسماندسوز بیمارستانی برای نخستین بار در کشور

احداث پسماندسوز بیمارستانی برای نخستین بار در کشور

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبر داد احداث پسماندسوز بیمارستانی اصفهان برای نخستین بار در کشور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: به طور متوسط روزانه ۱۵ تن پسماند عفونی در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که در همین راستا به دنبال احداث پسماندسوز بیمارستانی در اصفهان هستیم. دنیای اسرار: علی دهنوی  در نشست خبری با

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبر داد

احداث پسماندسوز بیمارستانی اصفهان برای نخستین بار در کشور

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: به طور متوسط روزانه ۱۵ تن پسماند عفونی در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که در همین راستا به دنبال احداث پسماندسوز بیمارستانی در اصفهان هستیم.

دنیای اسرار: علی دهنوی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: روزانه هزار تن پسماند جمع‌آوری شده شهر اصفهان در کارخانه کود عالی تحویل گرفته شده و مورد پردازش قرار می‌گیرد که  ۶۰۰ تن آن تبدیل به کود آلی شده و ۴۰۰ تن آن که غیرقابل بازیافت هستند، دفن می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در شبانه‌روز حدود ۱۵ تا ۱۷ تن پسماند عفونی بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و در سجزی دفن می‌شود، همچنین روزانه حدود ۶ تا ۷ هزار تن نخاله ساختمانی روزانه در اصفهان تولید می‌شود که تنها حدود ۳ هزار تن آن در اختیار سازمان پسماند قرار می‌گیرد و حدود ۴ هزار تن آن در گردنه زینل تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کارخانه پسماند اصفهان متعلق به ۳۰ سال پیش بوده و تکنولوژی ۵۰ سال قبل را دارد، مطرح کرد: مهمترین اقدام شهرداری در این حوزه طراحی و ساخت خطوط پردازش جدید در این کارخانه است، خرید تجهیزات برای این کار در حال انجام بوده و تا اواخر امسال طراحی و خرید قطعی انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده این دو پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد و دو خط کاملاً جدید و به روز در کارخانه داشته باشیم.

دهنوی خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز این کار انجام دو عملیات عمرانی از جمله اصلاحات سالن دریافت پسماند و جمع‌آوری تجهیزات فرسوده است که حدود ۳ میلیارد تومان هزینه برای انجام این اقدامات برآورد شده است، این عملیات‌های عمرانی تا خرداد ماه سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

دهنوی در ادامه بای بیان این‌که ۲ ابرپروژه برای سال آینده در دست اقدام داریم، گفت: استحصال هیدروکربن صادراتی از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز یکی از این دو پروژه است که اقدامات لازم جهت ریجکت خطوط پردازش شامل مواد پلاستیکی، پایه نفتی و منسوجات و… انجام شده است؛ در فرآیند پیرولیز مواد پایه کربنی در مجاورت گرما و نبود اکسیژن به مواد نفتی تبدیل می‌شوند، برای نخستین بار در کشور سازمان پسماند شهرداری اصفهان به سمت چنین ابرپروژه‌ای با همکاری بخش خصوصی می‌رود که ۴۰۰ تن پسماند غیرقابل استفاده را به مواد نفتی تبدیل کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان  تأکید کرد: اگر این پروژه که به لحاظ اقتصادی هم مؤثر است به ثمر برسد، دفن پسماند که امروزه ۵۰ درصد است به ۱۰ درصد می‌رسد و در جهت حفظ محیط زیست، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و مدیریت پسماند است.

وی با بیان این‌که احداث پسماندسوز بیمارستانی دیگر ابرپروژه این سازمان است، اضافه کرد: به طور متوسط روزانه ۱۵ تن پسماند عفونی در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که مهم‌ترین گزینه امحای کامل و احداث زباله‌سوز مرکزی کاملاً مجهز و استاندارد است؛ گزینه اصلی سازمان استقرار یک واحد زباله‌سوز کوره دوار با ۲ محفظه استقرار و دو محفظه احتراق است که امکان رسیدن به دمای بالای ۱۲۰۰ درجه سلسیوس و امحای کامل فراهم شود.

دهنوی با اشاره به این‌که از فیلترهای تعبیه شده و تجهیزات دیگر برای تصفیه گاز و ذرات استفاده می‌شود، عنوان کرد: بر اساس قانون وظیفه امحای زباله‌های عفونی با تولیدکنندگان است که شهرداری هم وظیفه قانونی در قبال این مسأله ندارد، اما با دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه هماهنگی شده است؛ برای حفظ بهداشت داوطلبانه قبول کردیم که محور کار قرار گرفته و این پسماندسوز را ایجاد کنیم، برای این کار از تکنولژی روز دنیا باید استفاده شود و کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند باید بهره‌برداری را نیز انجام دهد، این کار برای نخستین بار در کشور در اصفهان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان این‌که پروژه بعدی طراحی فرایند مدیریت ضایعات ساختمانی است، توضیح داد: به دنبال این هستیم که اصلاح فرآیندها انجام شود که ۶ هزار تن پسماند ساختمانی در دست ما باشد که فقط تسطیح نشود، این بخش باید اصلاح شود، بالای ۶۰ درصد پسماندهای ساختمانی در کشورهای خارجی بازیافت شده و مجدد به چرخه استفاده برمی‌گردد.

وی در ادامه مطرح کرد: مدیریت ضایعات ساختمانی و بازیافت این ضایعات در کرمانشاه انجام می‌گیرد اما در حال حاضر استقبال آن‌چنانی نشده است؛ برای انجام این کار در اصفهان نیز باید در ابتدا باید بررسی شود که چه میزان از پسماند ساختمانی را می‌شود به چرخه استفاده مجدد برگرداند، اما سال آینده تلاش می‌کنیم که با کمک سرمایه‌گذار دستگاه‌های مورد نیاز تهیه شود، جداسازی از مبدأ در این کار نیز مدنظر است و افرادی که این کار را انجام داده تشویق شده و در غیر اینصورت جریمه می‌شوند.

دهنوی همچنین مطرح کرد: طرح تولید و توزیع جعبه‌های ایمن جهت جمع‌آوری پسماندهای ویژه خانگی یکی دیگر از پروژه‌ها است که در راستای ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه و افزایش کیفی کود کمپوست به صورت پایلوت در مناطق ۳، ۷ و ۱۴ شهرداری در حال انجام است، کیسه قرمز نیز برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی توزیع و استفاده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: راه‌اندازی و تجهیز پردیس زیست محیطی به منظور آگاهی‌بخشی، آموزش و ترویج فرهنگ مدیریت پسماند و بازیافت با هدف ارتقای دانش‌آموزان به سفیران محیط زیست در خانواده و جامعه با هدف جلب مشارکت سمن‌ها در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری و افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیتهای محیط زیستی را نیز خواهیم داشت؛ یک میلیارد تومان بودجه برای این کار اختصاص داده شده است که بعد از بررسی و استفاده از تجربیات جهانی این کار اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.