تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 10361

احیای تالاب گاوخونی فقط از طریق مدیریت مصرف امکانپذیر نیست

احیای تالاب گاوخونی فقط از طریق مدیریت مصرف امکانپذیر نیست

احیای تالاب گاوخونی فقط از طریق مدیریت مصرف امکانپذیر نیست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: احیای تالاب بین المللی گاوخونی فقط با مدیریت مصرف آب امکانپذیر نیست و باید با بارگذاری های بیش از حد در این حوضه مقابله کرد. به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا، هاشم امینی روز شنبه در نخستین

Print Friendly, PDF & Email

احیای تالاب گاوخونی فقط از طریق مدیریت مصرف امکانپذیر نیست


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: احیای تالاب بین المللی گاوخونی فقط با مدیریت مصرف آب امکانپذیر نیست و باید با بارگذاری های بیش از حد در این حوضه مقابله کرد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا، هاشم امینی روز شنبه در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در استانداری افزود: بارگذاری بیش از حد در این حوضه، تبعات سنگینی در پایاب رودخانه(تالاب گاوخونی) ایجاد کرده است.
وی گفت: باید برای تامین آب لازم برای احیای تالاب گاوخونی اقدام شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اظهار داشت: اقدامات زیادی در راستای مدیریت مصرف آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت استان انجام شده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب گاوخونی از سال ۹۴ راه اندازی و بیش از پنج هزار و۲۰۰ ساعت برای این برنامه با رویکرد از پایین به بالا، وقت صرف شده است.
ایرج حشمتی افزود: این برنامه شامل هفت فصل و پنج پیوست است که از مهمترین بخش های آن چهار هدف راهبردی شامل مدیریت پایدار منابع آب و خاک، آگاهی افزایی، حفظ تنوع زیستی تالاب و مشکلات و سیاستگذاری و مدیریت بخشی تالاب است.
وی اظهار داشت:۱۴۰ اقدام اولویت دار ذیل این چهار هدف راهبردی پیش بینی شده و در فرآیند تدوین آن پنج هزار و۲۰۰ ساعت کار مشارکتی توسط همه دستگاه ها بویژه نمایندگان جامعه محلی صورت گرفته است.
حشمتی تصریح کرد: در این برنامه، اقدامات پنج ساله یا کوتاه مدت، اقدامات۲۰ ساله یا بلندمدت و دستگاه های مسوول و همکار و همه ملاحظات پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: این برنامه از نظر ساختار سازمانی در سه سطح محلی، استانی و ملی در نظر گرفته شده است.
تالاب گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در جوار تپه ‌های شنی واقع شده است.
گاوخونی در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت.
در این تالاب که روزگاری یکی از زیستگاه های حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود، اکنون دیگر نشانی از حیات موجودات زنده نیست.
برخی از کارشناسان معتقدند: اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود، انتشار غبار سمی آلوده به فلزات سنگین موجود در آن، سلامت شهر اصفهان و استان های اطراف را تهدید می کند.
در چند سال اخیر توسعه نا‌متوازن استان اصفهان سبب ایجاد چالش‌ زیست محیطی بسیاری شامل آلودگی هوا، آلودگی آب، کم‌ آبی، خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده ‌رود و اُفت شدید آب‌ های زیر‌زمینی شده است.
تالاب گاوخونی در سال های اخیر بدلیل کاهش بارش ها در حوضه زاینده رود و برداشت بی رویه در این حوضه، به منطقه ای خشک بدل شده است.
این تالاب بیش از یک دهه، جز یک مورد آن هم به مدت کوتاه در سال ۹۵، آب به خود ندیده است.
گاوخونی نقش عمده ای در اکوسیستم منطقه بویژه پراکنش ریزگردها تا کویر مرکزی ایران دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب های جاری در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، جذابیت گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
زاینده رود به طول بیش از۳۸۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود۲۰۰ کیلومتر پیش می ‌رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه تاکنون نقش موثری در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی و حیات تالاب گاوخونی داشته است از این رو متخصصان بر این باورند که مسوولان کشوری باید با در نظر گرفتن همه ابعاد و پیامدهای بی آبی آن، با برگزاری نشست های تخصصی با حضور مسوولان استان های مربوط، برای نجات این رودخانه تصمیم اصولی و کارشناسی اتخاذ کنند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.