تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر : 6886

از سرگیری مرمت مسجد ۷۵۰ ساله مصری

از سرگیری مرمت مسجد ۷۵۰ ساله مصری

از سرگیری مرمت مسجد ۷۵۰ ساله مصری   طرح مرمت و بازسازی مسجد تاریخی «ظاهر بیبرس» در مصر که از سال ۲۰۱۱ متوقف شده بود، از سر گرفته شد. دنیای اسرار-تهران، «مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی باستان‌شناسی از آغاز عملیات مرمت منبر و دیگر بخش‌های مسجد ظاهر بیبرس بر اساس معیارهای علمی جهانی خبر داد.«محمد

Print Friendly, PDF & Email

از سرگیری مرمت مسجد ۷۵۰ ساله مصری


  طرح مرمت و بازسازی مسجد تاریخی «ظاهر بیبرس» در مصر که از سال ۲۰۱۱ متوقف شده بود، از سر گرفته شد.

دنیای اسرار-تهران، «مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی باستان‌شناسی از آغاز عملیات مرمت منبر و دیگر بخش‌های مسجد ظاهر بیبرس بر اساس معیارهای علمی جهانی خبر داد.
«محمد عبدالعزیز» ناظر پروژه‌های تاریخی وزارت باستان‌شناسی این کشور نیز گفت: این اولین بار است که منبر چوبی مسجد ظاهر ترمیم می‌شود و بازسازی سایر بخش‌های مسجد نیز مستقیما توسط بخش پروژه‌های تاریخی وزارت باستان‌شناسی صورت می‌گیرد.
وی افزود: طرح مرمت و بازسازی مسجد توسط وزارت باستان‌شناسی پیش از این در ژوئیه سال ۲۰۰۷ آغاز و از سال ۲۰۱۱ متوقف شده بود.
وزارت باستان‌شناسی اقدامات بازسازی مسجد ظاهر را شامل رطوبت‌زدایی ناشی از نفوذ آب‌های زیر زمینی به دیوارهای مسجد، ترمیم بخش‌های قدیمی ایوان القبله، نوسازی دقیق معماری، تغییر سنگ‌های فرسوده و آسیب‌دیده و تعویض سیستم روشنایی و برق‌رسانی دانست.
این بنا از مسجدهای کهن در قاهره است که «ظاهر بیبرس» چهارمین سلطان سلسلهٔ ممالیک، آن را در سال ۶۶۵ هجری قمری / ۱۲۶۶ میلادی ساخت و در طول تاریخ، بارها کاربری آن دگرگون شده است.
به دستور سلطان ظاهر بیبرس کار ساخت این مسجد در سال ۶۶۵ هجری قمری آغاز و در سال ۶۶۷ پایان یافت. به‌هنگام حضور فرانسوی‌ها در مصر، این مسجد به قلعه‌ای دگرگون شد. در عصر محمدعلی، به اردوگاه سپس به کارخانه صابون‌سازی و در عصر انگلیسی‌ها به کشتارگاه تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۸۹۳، کمیسیون حفظ یادگارهای کهن عربی، این مسجد را بازسازی کرد و کاربری اصلی آن را بازگرداند.
محله‌ای که این مسجد در شهر قاهره پایتخت مصر در آن وجود دارد نیز به همین نام معروف است.
وزیر آثار باستانی مصر پیش از این گفته بود انتظار می‌رود که کار مرمت و بازسازی مسجد ظاهر بیبرس در قاهره، ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول انجامد و بودجه‌ای معادل ۵٫۵۷ میلیون دلار نیز لازم دارد.
این مسجد یک بنای تاریخی متعلق به قرن سیزدهم است که کار بازسازی و مرمت آن به خاطر چالش‌های سیاسی، برای هفت سال به تعویق افتاده بود.
کار بازسازی این مسجد باستانی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ آغاز شد اما در سال ۲۰۱۱ به خاطر درگیری‌های سیاسی در این کشور و سقوط حسنی مبارک، متوقف شد. از آن زمان تاکنون دولت مصر برای به دست آوردن بودجه کافی به منظور بازسازی مسجد با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و تحولات سیاسی و حملات ستیزه‌جویان سبب عقب نگه داشتن گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی شد.
طراحی مسجد ظاهر شبیه مسجد احمد بن طولون است و با طول ۱۰۸ متر وعرض ۱۰۵ متر، از یک صحن (حیاط)، چهار ایوان، یک محراب و گنبدی به طول ۲۰ متر تشکیل شده است.
مسجد ظاهر، سه در اصلی دارد و بنای آن به ترتیب از سنگ های سفید، قرمز و مرمر ساخته شده است.
کشور مصر گنجینه‌ها و بناهای ارزشمند باستانی زیادی دارد اما به دلیل کمبود بودجه و بی‌توجهی، بسیاری از آنان هم اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

منبع:ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.