تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد خبر : 11498

اصفهان در صدر فرهنگ سازگاری با کم آبی

اصفهان در صدر فرهنگ سازگاری با کم آبی

اصفهان در صدر فرهنگ سازگاری با کم آبی  به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان رتبه برتر کشور در حوزه فرهنگ  سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب را کسب کرد. مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به هفته مدیریت مصرف اب گفت

Print Friendly, PDF & Email

اصفهان در صدر فرهنگ سازگاری با کم آبی 



به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان رتبه برتر کشور در حوزه فرهنگ  سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب را کسب کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به هفته مدیریت مصرف اب گفت : با توجه به اینکه کشور ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد باید این هفته با عبارت هفته سازگاری با کم آبی نام‌گذاری شود.
وی از ایجاد فرهنگ سازگاری با کم آبی در سطح استان خبر داد و تشریح کرد: طبق آمار سال ۹۷ میزان فعالیت‌های این شرکت در حوزه مدیریت مصرف آب در بخش خانگی و غیرخانگی تاثیر گذار بوده است.
امینی به میزان مصرف در بخش خانگی و غیر خانگی اشاره کرد و افزود:  در سال گذشته در بخش خانگی مدیریت مصرف آب ۶/۸ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته و در بخش غیر خانگی این کاهش به میزان  ۷/۱ درصد  بوده است.
وی دلیل افت فشار آب را عدم اتمام سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ عنوان کرد و افزود: این سامانه باید در سال ۸۶ به پایان می‌رسید ولی به دلایل اداری و مسائلی که توسط نمایندگان استان و استاندار مطرح شده است این سامانه هنوز تکمیل نشده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در حال ساخت تصفیه خانه و خطوط آب رسانی است تاکید کرد: تمام تلاش مدیریت استان در حوزه آب معطوف به این موضوع است تا هرچه زودتر این سامانه به پایان برسد و مورد بهره برداری قرارگیرد تا در تابستان‌های سخت در زمان پیک مصرف بتوانیم از این سامانه استفاده کنیم.
وی موضوع این پروژه را حل مشکل کمبود آب ۴ میلیون نفر در قالب ۱۴ شهرستان دانست.
امینی با بیان اینکه کم یا زیاد بودن بارش‌ها باعث کاهش مسئولیت ما در حوزه مدیریت مصرف آب نمی‌شود تاکید کرد: باید تمام تلاش‌ها در حوزه آب شرب، آموزش بهینه مصرف آب به مردم باشد و فرهنگ این موضوع از شعار به شعور  تبدیل شود.
به گفته وی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب یک موضوع هفتگی و ماهیانه نیست و رفتار دائمی ما در حوزه مدیریت مصرف می‌تواند کمک کند تا یک زندگی پایدار در اقلیم خشک و نیمه خشک داشته باشیم.
مدیر شرکت آبفای استان اصفهان به اقدامات و فعالیت‌های این شرکت در حوزه فرهنگ سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: مجموع این اقدامات باعث کسب رتبه برتر این شرکت در بخش مصرف بهینه آب شرب در بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کل کشور شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ سازگاری با کم آبی در سه حوزه فنی، فرهنگی و قانونی بوده تشریح کرد: بخش بندی شهرهای اصفهان، هوشمند سازی شبکه شهری تله متری، نصب ایستگاه های بر خط (آنلاین) مدیریت فشار در ۴۵۰ نقطه شهر و باز چرخانی آب خاکستری از جمله اقدمات انجام شده حوزه فنی در سال ۹۷ بوده است.
امینی از رتبه نخست شرکت آبفای استان اصفهان در کل کشور در بخش پرت آب خبر داد و افزود: میزان پرت آب در استان حدود ۱۶/۱ درصد است و استان یزد در رتبه دوم قرار دارد.
وی اقدامات انجام شده در بحث جلوگیری از هدر رفت آب پرت را  نشت‌یابی‌های متعدد در سطح شبکه آب شرب استان، اصلاح ۸۵ کیلومتر از شبکه آب، اصلاح و باسازی ۶ هزار و ۳۳۷ انشعاب آب، انجام عملیات نشت یابی در ۲۴۶ کیلومتر از شبکه آب و پیمایش ۱۳ هزار و ۳۳۷ انشعاب و پیدایش ۱۳۰ مورد نشت آب در شبکه آب استان  و یافتن  ۲۱۷ مورد نشتی در انعشابات و اصلاح آن‌ها عنوان کرد.
مدیر شرکت آبفای استان افزود: این اقدامات باعث شده که  در ده سال گذشته حدود ۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه مجددا به چرخه توزیع آب برگردانده شود.
وی با بیان اینکه استفاده از آب خاکستری باید به عنوان یک مطالبه جدی از شهرداری و نظام مهندسی خواسته شود گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی امضا شده که هرچه زودتر آب خاکستری در تمام منازل عملیاتی شود و از آب مصرف شده در ظرف‌شویی و روشویی‌ها برای آب فلش تانک‌ها بهره گرفته شود.
امینی به انتقادات بسیار جدی که در سطح ملی به استان اصفهان در خصوص استفاده از آب رودخانه زاینده‌رود در صنعت فولاد وجود داشت اشاره و تصریح کرد: امروز با ورود شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بخش بازچرخانی آب ۹ شهر از جمله مبارکه، کرکوند و زیباشهر با قرداد بیع متقابل به شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مجهز شدند و پساب این شهرها به شرکت فولاد مبارکه انتقال داده می‌شود تا برای تولید فولاد از آن استفاده کنند.
وی افزود: همچنین قراردادی با ذوب آهن اصفهان در سال ۹۷ منعقد شد که بر اساس آن ذوب‌آهن نیز از پساب شهرهای فولادشهر و ایمان‌شهر برای تولیدات خود استفاده کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان دیگر اقدام فنی را استانی شدن سامانه ۱۲۲ عنوان و یادآور شد: این امر باعث شد که همکاران ما سریع‌تر از حوادث مربوط به آب مطلع و تعمیرات در شبکه آب رسانی انجام شود.
وی پخش برنامه رادیویی جاری حیات به صورت روزانه از رادیو اصفهان را یکی از اقدامات فرهنگی شرکت آبفای استان در حوزه مدیریت مصرف دانست و افزود: تفاهم نامه‌ای با اداره آموزش و پرورش درحوزه مدیریت مصرف آب داریم و هر روز دانش آموزان مقطع ابتدایی و پیش دبستانی در خانه فرهنگ آب در این خصوص تحت آموزش قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از ورود ثمن‌ها در بحث مدیریت مصرف آب در سال ۹۷ خبر داد و اظهار کرد: در سال ۸۷ میزان مصرف آب ۶۶ درصد از مردم بین صفر تا ۲۰ طبقه مصرف قرار داشت اما در سال گذشته ۹۰ درصد مصرف آب مردم بین صفر تا ۲۰ طبقه مصرفی ماهانه بوده است.
وی از بهره‌برداری پروژه آب رسانی باغ بهادران طی دو ماه آینده خبر داد و افزود: با اجرای این پروژه بخشی از شهرها و روستاهای باغ بهادران از آب شرب و بهداشتی برخوردار می‌شوند و همچنین پروژه آب‌رسانی به گلشهر و روستاهای آن که یکی از پروژه‌های مهم شرکت آبفای استان بود در هفته گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
امینی افزود: پروژه آبرسانی به شهرستان دهاقان و گلشن و روستاهای اطراف آن نیز در فصل پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه شهر تودشک نیز در اوایل سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در راستای سیاست‌های دولت در حوزه مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی ساخت ۳ تصفیه‌خانه در دست احداث و بهره‌برداری داریم گفت: تصفیه‌خانه شهر خوانسار هفته گذشته با حضور وزیر نیرو افتتاح شد و تصفیه خانه چادگان نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه بهره‌برداری از تصفیه خانه اژیه را یکی از مصالبات جدی مردم این شهر عنوان و ابراز داشت: این تصفیه خانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی به ۲۹۵ کیلومتر لوله‌گذاری در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: همچنین ۳۳۱ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب و ۱۲ هزار متر مکعب مخزن آب در سطح استان مورد بهره برداری قرار گرفته است و ۷ هزار مترمکعب مخزن آب نیز در حال احداث است.
به گفته امینی در سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۴۰ فقره انشعاب آب در حوزه شهری و ۲۱ هزار و ۶۰۰ فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در کل استان هزار و ۲۸۶ روستا وجود دارد که ۹۵۳ روستا تحت پوشش آب شرب و بهداشتی قرار دارند افزود: یکی از اقدامات و سیاست‌های جدی وزارت نیرو برای تامین آب پایدار، ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه ۱۴ مجتمع آب‌رسانی روستایی در قالب ۲۱۷ روستا به بهره‌برداری رسیده اظهار کرد: ۲۷ مجتمع آبرسانی در قالب ۲۵۷ روستا درحال احداث است که تا کنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته وی ۱۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق ملی و ۸۵ میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی در این مجمتع‌ها هزینه شده و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل آن‌ها نیاز است.
امینی در خصوص پروژه بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان گفت: این پروژه با استفاده از ظرفیت فاینانس چین در حال انجام است و برای انجام آن ۷۳۶ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از حذف قبض کاغذی خبر داد و تاکید کرد: این اقدام در راستای دولت الکترونیک، تکریم ارباب رجوع و مسائل زیست محیطی انجام می‌شود.
به گفته وی سالیانه ۸ میلیون قبض کاغذی در سطح استان اصفهان توزیع می‌شود که حذف این قبوض باعث استفاده کمتر از کاغذ و حفظ محیط زیست می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه یکی از موارد انتقاد به شرکت آبفای استان اصفهان استفاده از آب چاه برای تامین آب شرب و حفر چاه در سطح استان است گفت: زمانی که مردم نیاز به آب شرب داشته باشند ما موظف به تامین آب شرب از هر طریقی هستیم.
امینی میزان استفاده از آب چاه‌ها را حدود هزار لیتر برثانیه عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با یازده هزار لیتر مصرف از سامانه اصفهان مقدار ناچیزی است و همچنین آب چاه‌ها از لحاظ کیفیت مورد تایید مرکز بهداشت استان است.
وی خط قرمز سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان در حوزه استفاده از آب‌های زیرزمینی را کیفیت آب معرفی و تاکید کرد: تا زمانی که آب چاه مورد تایید مرکز بهداشت استان قرار نگیرد ما حق استفاده از آن‌ را نداریم.

خبرنگار:شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.