تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر : 3868

اصفهان می تواند به مرکز جشنواره ها تبدیل شود

اصفهان می تواند به مرکز جشنواره ها تبدیل شود

پایگاه خبری دنیای اسرار باید طعم ایران را در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم اصفهان می تواند به مرکز جشنواره ها تبدیل شود وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بیان کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می شود، منطقه ای که در گستره و

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

باید طعم ایران را در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم

اصفهان می تواند به مرکز جشنواره ها تبدیل شود

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بیان کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می شود، منطقه ای که در گستره و تنوع محصولات و سابق هنری و هم در دانش و مکتب هنری اگر نگوییم بی نظیر، حتما در جهان کم نظیر است.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سیدعباس صالحی در مراسم اختتامیه جشنواره افزود: سینمای کودک و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سینمای ایران است. اول اینکه ۱۸ میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد. این سینما می تواند این گروه را در یادگیری، سرگرمی و هزاران امر دیگر کمک کند. این سینما می تواند راه بزرگسالان را به سینما باز کند. علاوه بر این که امروز مسائل جدیدی نیز رخ داده است. کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می گویند از میان کودکان و نوجوانان ایرانی، ۸ میلیون روزانه ۶ ساعت از وقت خود را سرگرم فضای مجازی هستند. همچنین ۷۰ درصد آن ها به فیلم های بزرگسالان علاقه مند هستند. این یعنی خوراک لازم را برای این گروه سنی آماده نکرده ایم.

وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبی را سپری کرده است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فیلم بعد از این دوران ساخته شده است. این یعنی قدم های مهمی در این حوزه برداشته ایم که البته کافی نیست. در یکسال گذشته اتفاقات خوبی در این سینما رخ داده است. فروش فیلم های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبی را نشان می دهد و تعداد این فیلم ها نیز بیشتر شده است.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصاد سینمای کودک و نوجوان نیز این که در هر دوره اکران یک فیلم متعلق به این سینما وجود دارد، اتفاق خوبی است. این که در تفاهم نامه سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است همه سالن های کانون آماده سازی برای نمایش فیلم های کودک شوند، اتفاق خوبی است.

صالحی با اشاره به اهمیت نهادسازی در سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: چند نهاد در حال ایجاد است. در حال حاضر تشکل غیر دولتی حمایت از سینمای کودک و نوجوان شکل گرفته و مراحل پایانی ثبت خود را طی می کند. در زمینه پخش نیز شکل گیری نهادی تخصصی در آینده ای نزدیک فرصتی ایجاد می کند تا توزیع و پخش سینمای کودک و نوجوان ماهرانه تر باشد. همچنین نیاز است قطب های سینمای کودک و نوجوان در کنار تهران ایجاد شود و یکی از آن ها اصفهان است که امسال سه فیلم تولید شده در بخش سابقه داشت. این موارد دستاوردهای سال گذشته تاکنون است.

وی با اشاره به افق دید جشنواره تا دوره سی و دوم بیان کرد: استفاده از ادبیات و فرهنگ اقوام ایرانی در سینمای کودک و نوجوان باید ظهور و بروز یابد. طعم ایران را باید در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم. رویکرد دوم فرصت سازی برای سینمای انیمیشن است. اینکه اکنون ۵ فیلم انیمیشن در حال تولید است، خبر خوبی است. رویکرد سوم از ظرفیت این گروه سنی باید بیشتر استفاده کنیم. فضای فناوری های جدید با سوژه های خلاقانه می تواند فرصت های جدید ایجاد کند. کودک باید احساس کند تولیدات داخلی می تواند جذابیت های مشابه تولیدات خارجی داشته باشد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: از همه کسانی که مهمانان این جشنواره را میزبانی کردند، به خصوص از مسئولان شهر اصفهان، همکاران سازمان سینمایی، برگزار کنندگان جشنواره و به ویژه هیات های داوری در بخش های مختلف تشکر می کنم.

جشنواره حال و هوای متفاوتی به اصفهان داد

شهردار اصفهان نیز در ادامه این آیین اختتامیه گفت: وقتی در شورای سیاستگذاری برای جشنواره سی و یکم تعیین هدف می کردیم، آرزویمان تحقق این اهداف بود و حالا باید بگویم این اهداف اجرایی شده است. جشنواره امسال با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده از همه مناطق شهر و استان اصفهان و هنرمندان برگزار شد و همه در برگزاری هرچه بهتر سهمی اساسی داشتند. بنابراین به هنرمندانی که از سراسر ایران به اصفهان آمدند و به همه کودکان و نوجوانانی که سرمایه های استان اصفهان و کشور هستند، افتخار می کنیم.

قدرت الله نوروزی افزود: با این که طرح چهارباغ هنوز تمام نشده است، اما برنامه های جنبی ثابت کرد چقدر مردم پرشور از این رویداد استقبال کرده اند. وقتی تصاویر گذر فرهنگی چهارباغ را دیدم بسیار خوشحال شدم از این که استقبال و هیجان در سراسر آن آشکار بود و این به معنای موفقیت جشنواره است.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: اصفهان باید شاد و پر انرژی باشد. اصفهان شهری دانش محور و هنر محور است و با این امکانات و ظرفیت هنری آینده ای درخشان خواهد داشت و امیدواریم این شادی در همه جای شهر حاکم شود. طی دو روز گذشته جشنواره ها و کنگره های بین المللی زیادی در اصفهان در جریان بود و این یعنی پویایی فرهنگ و هنر در این شهر. این یعنی که اصفهان می تواند به مرکز جشنواره ها تبدیل شود.

نوروزی با ابراز خرسندی از این که دیدگاه های هنرمندان اصفهان در جشنواره اجرایی شده است، بیان کرد: هنرمندان اصفهان در گذشته از این که چرا نظراتشان در این رویداد در نظر گرفته نمی شود و خوشحالم که طی یک سال گذشته با همفکری که با هم داشتیم، این گلایه شان برطرف شد.

وی با ابراز امیدواری از این که جشنواره دارای دبیرخانه دائمی در اصفهان شود، عنوان کرد: امیدوارم جشنواره همچون تهران، در اصفهان نیز دارای دبیرخانه دائمی شود و بتوانیم با حضور هنرمندان و مردم در تئاترها، نمایش ها و سالن های سینما به ارتقای هنر کمک کنیم. جشنواره سی و یکم حال و هوا و رنگ متفاوتی به اصفهان داد و این شهر را به جهان معرفی کرد. وقتی رسانه ها را می دیدم و با خبرنگاران بین المللی صحبت می کردیم، موفقیت های این رویداد برایم ثابت می شد. امیدوارم کودکان و نوجوانانی که جشنواره متعلق به آن هاست، افتخار اصفهان باشند. شهری که با قامتی راست بر بلندای تاریخ ایستاده است و با امید، تلاش و پشتکار است.

نوجوانان جهان خود را در دنیای هنر جست و جو و هنجارهای جامعه را مشق می کنند

دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در آیین اختتامیه این رویداد بیان کرد: نوجوانان جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست و جو می کنند تا هنجارهای جامعه را تمرین و مشق همزیستی و زندگی اجتماعی را تجربه کنند.

 علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: روزها و سال ها با شتاب می گذرند. ستاره های دنباله دار رد می شوند. مشکلاتی به چشم می آیند و مشکلاتی از سرباز می شوند. آدم هایی به چشم می آیند و آدم هایی از چشم می افتند. در این میان ما قشری سرشار از ایده و خلاقیت پشت خط شروع آماده ایم؛ مملو از شادی و شادابی، تشنه دیده شدن و شنیده شدن.

وی افزود: ما نوجوانیم و تا بی نهایت وقت نداریم. تا بی نهایت نوجوان نمی مانیم. نوجوانی بخشی از مسیر پر تلاطم و حساس زندگی ماست. گروهی هستیم که گاهی نادیده گرفته می شوند و گاهی هدف هایشان لای دست و پا گم می شود. ما پله ای حساس از کودکی به جوانی هستیم. در تلاشیم برای کسب اعتماد و فرصت از جامعه و مسئولان. این راه دشوار برای ما زمانی زیباست که به ما مسئولیتی داده و اعتماد و فرصت ایجاد شود.

رضاداد همچنین خاطر نشان کرد: زمانی که حس ارزشمند بودن در همه ما شکل بگیرد، درست است که هیجانات و اخلاق خاص خودمان را داریم، اما همه دارای یک هدف هستیم و آن پیشرفت است.

وی با بیان این که  تمام مسائل نوجوانان در کلاس درس خلاصه نمی شود، عنوان کرد: لازمه پیشرفت توجه همگانی به ما کودکان و نوجوانان است. توجه خانواده، جامعه، مسئولان و هنرمندان. زیرا ما جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست و جو می کنیم تا هنجارهای جامعه را تمرین و مشق همزیستی و زندگی اجتماعی را تجربه کنیم.

مشاور ارشد سازمان سینمایی عنوان کرد: ما جوانان فردا و بزرگسالان پس فردا هستیم و مگر شعار جشنواره این نیست که آن ها ارزشمندترین سرمایه هایی اجتماعی اند؟! پس بیش از این که دیر شود، ما را ببینید، بشنوید و بخوانید.

دبیر جشنواره ادامه داد: آمده بودم به رسم معمول گزارشی از برگزاری جشنواره تقدیمتان کنم. به ویژه می خواستم از شور و شوق و مشارکت مردم در برگزاری این دوره در سراسر کشور بگویم. اما دو روز پیش در جمع نوجوانانی بودم که من را مامور کردند پیام آن ها را به خودم، شما و همه هنرمندان، سینماگران و مسئولین برسانم. گمان می کنم شما هم از شنیدن این پیام خوشنودتر شدید که به قول وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیدن اولین گام برای گفت و گو کردن است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.