میانه آذرماه بود که وزارت ارتباطات مصوبه افزایش حداقل ماهانه هزینه تلفن ثابت را به شرکت مخابرات ابلاغ کرد. پیش از آن شورای رقابت این اقدام را غیرقانونی دانسته و اعلام کرده بود تعرفه‌ها تنها در صورتی می‌توانند افزایش یابند که نظام حسابداری این شرکت به نظام بهای تمام‌شده تغییر کند. از طرفی صداهای مختلفی از مجلس در مخالفت با این اقدام به گوش می‌رسید.

الزام نه، توصیه

حال و پس از اعمال این افزایش، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید افزایش تعرفه می‌تواند به شکل دیگری باشد. مصطفی طاهری در این رابطه به پیوست می‌گوید: «با وزیر ارتباطات، رگولاتوری و شرکت مخابرات جلساتی را در این مورد برگزار کردیم. ابتدا باید دو مساله را از هم جدا کنیم. یک اینکه چندین سال است با وجود افزایش قیمت‌ها و تورم، قیمت تلفن ثابت تغییری نکرده است و این افزایش باید رخ دهد. اینکه مدل افزایش قیمت چگونه باشد در این بحث است.»

او در مورد شیوه افزایش تعرفه توضیح می‌دهد: «نظر ما این بود افزایش تعرفه پلکانی باشد. یعنی برای افرادی که مصرف‌شان پایین است یک پله پایین بگذاریم. مثلاً عدد ۵ هزار تومان. اما کلیت این افزایش تعرفه حتمی است. نمی‌شود طی دوازده سال همه چیز در کشور گران شود و تعرفه این بخش ثابت بماند، یا باید دولت جبران کند یا تعرفه افزایش یابد.»

طاهری در پاسخ به این سوال که این مساله منجر به لغو مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات می‌شود می‌‎گوید: «این مساله توصیه‌ای بود و الزامی وجود ندارد. می‌تواند همین بماند.»

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر این نهاد در شورای رقابت است که مانند گذشته هرگونه افزایش تعرفه‌ای را تنها با رعایت مصوبه شورای رقابت مجاز می‌داند و به پیوست می‌گوید: «در مصوبه شورای رقابت تغییری اتفاق نیفتاده است و مصوبه همان مصوبه پارسال است. مصوبه این است که تجدید نظر در همه انواع تعرفه‌ها منوط به استقرار نظام حسابداری هزینه تمام‌شده است. مخابرات بدون اجرای این مصوبه از ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای گرفته و این منطقی نیست.»

نماینده اصفهان اضافه می‌کند: «هر نوع تغییر تعرفه‌ای بدون اصلاح ساختار حسابداری از نظر شورای رقفابت غیرقانونی است.»

سلمان ذاکر نماینده دیگری است که باور دارد افزایش قیمت مصوبه مجلس را می‌خواهد. او به خبرنگار پیوست می‌گوید: «دولت نباید غیرقانونی عمل کند. افزایش قیمت تلفن ثابت غیرقانونی بوده و حتماً مصوبه مجلس را می‌خواست. ما تذکرهای لازم را دادیم. دولت باید به فکر مردم باشد نه جیب خودش.»