تاریخ انتشار : شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر : 4659

افزایش راندمان نیروگاه‌ها با لحاظ شدن سوخت در قیمت برق

افزایش راندمان نیروگاه‌ها با لحاظ شدن سوخت در قیمت برق

پایگاه خبری دنیای اسرار: عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر مطرح کرد: افزایش راندمان نیروگاه‌ها با لحاظ شدن سوخت در قیمت برق عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) با بیان اینکه اعطای یارانه‌های انرژی بدین صورت باعث توسعه اقتصادی کشور نخواهد شد، گفت:تا قیمت سوخت در قیمت برق

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار:

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر مطرح کرد:

افزایش راندمان نیروگاه‌ها با لحاظ شدن سوخت در قیمت برق

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) با بیان اینکه اعطای یارانه‌های انرژی بدین صورت باعث توسعه اقتصادی کشور نخواهد شد، گفت:تا قیمت سوخت در قیمت برق لحاظ نشود، راندمان نیروگاه ها نیز افزایش نخواهد یافت.

به گزارش دنیای اسرار به نقل از فارس، نگین بهشت کار در نشستی با حضور فعالین صنعت برق برای قیمت برق و یارانه های سوخت با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم نقشه راه مناسبی برای حذف یارانه به سوختهای فسیلی در تولید برق فراهم کنیم، اولین پیش نیاز، رسیدن به اجماع در این زمینه است گفت:در محاسبه و تعیین قیمت کنونی برق، تنها هزینه سرمایه گذاری اولیه و هزینه بهره برداری نیروگاه ها بدون احتساب قیمت واقعی سوخت و هزینه آلایندگی زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

*صنعت برق تنها در صورتی می تواند به وضعیت قابل قبولی برسد که قیمت تمام شده برق، واقعی و اقتصادی باشد

وی افزود:صنعت برق تنها در صورتی می تواند به وضعیت قابل قبولی برسد که قیمت تمام شده برق، واقعی و اقتصادی باشد که در حال حاضر، این شیوه تعلق یارانه به سوخت نیروگاه ها و برق، هیچگاه امکان سرمایه گذاری اصولی و درستی در انرژی های تجدید پذیر و یا حتی در نیروگاه های حرارتی ایجاد نخواهد کرد و در این صورت افزایش راندمان نیروگاه ها نیز در پیش گرفته نخواهد شد.

*قیمت برق، قیمتی بسیار بالا تر از آن چیزی است که در حال حاضر در نظر گرفته شده است

بهشت کار ادامه داد: در محاسبه و تعیین قیمت کنونی برق، تنها هزینه سرمایه گذاری اولیه و هزینه بهره برداری نیروگاه ها بدون احتساب قیمت واقعی سوخت و هزینه آلایندگی زیست محیطی در نظر گرفته شده است؛ در صورتی که این دو مورد نیز در نظر گرفته شود، از حاصل جمع این موارد می توان دریافت که قیمت برق، قیمتی بسیار بالا تر از آن چیزی است که در حال حاضر در نظر گرفته شده است.

*اگر فقط به دنبال بالا بردن قیمت دو پله آخر مصرف برق باشیم، بهبود راندمان حاصل نخواهد شد

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر ادامه داد: ریشه مشکل کمبود برق، تقاضا است و کلید این موضوع، اصلاح یارانه ها به طور اصولی و صحیح می باشد، در غیر این صورت، ممکن است در کوتاه مدت بتوان با افزایش قیمت برق در پله های بالای مصرف به نتایج مطلوبی برسیم، اما اگر فقط به دنبال بالا بردن قیمت دو پله آخر مصرف برق باشیم، بهبود راندمان حاصل نخواهد شد.

به گفته وی،در حال حاضر، متوسط راندمان نیروگاه های کشور ۳۸ درصد است و راندمان نیروگاه های گازی حتی به زیر ۲۰ درصد نیز می رسد. این درحالی است که نیروگاه های سیکل ترکیبی که در دنیا وجود دارند از راندمان بالای ۶۰ درصد برخوردارند.

وی خاطر نشان کرد: صنعت برق باید با قیمت های تمام شده اقتصادی برق روبرو شود. با ادامه روند تعلق یارانه به سوخت نیروگاه ها و برق مصرفی، صنعت برق و نیروگاه ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد. ما به هیچ عنوان نمی خواهیم به تجدید پذیرها، یارانه بیشتری تعلق بگیرد بلکه خواهان آن هستیم تا نیروگاه ها همه با قیمت های واقعی با یکدیگر رقابت کنند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.