تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر : 3333

انتقال تجارب بیابان زدائی ایران به دیگر کشورها، درآمدزاست

انتقال تجارب بیابان زدائی ایران به دیگر کشورها، درآمدزاست

پایگاه خبری دنیای اسرار انتقال تجارب بیابان زدائی ایران به دیگر کشورها، درآمدزاست  کارشناس امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری گفت: انتقال تجارب ایران در زمینه بیابان زدایی و انجام طرح هایی از این دست در دیگر کشورها می تواند به ارزآوری و درآمدزایی منجر شود. دنیای اسرار به نقل ازایرنا:محسن عبدالحسینی

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

انتقال تجارب بیابان زدائی ایران به دیگر کشورها، درآمدزاست

 کارشناس امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری گفت: انتقال تجارب ایران در زمینه بیابان زدایی و انجام طرح هایی از این دست در دیگر کشورها می تواند به ارزآوری و درآمدزایی منجر شود.

دنیای اسرار به نقل ازایرنا:محسن عبدالحسینی روز دوشنبه در حاشیه دیدار کارشناسان محیط زیست نیجریه از طرح بیابان زدایی شرق اصفهان در گفتگو با ایرنا افزود: تبادل تجربه با کشورهایی که با بیابان زدایی روبه رو هستند، این فعالیت ها در داخل را نیز شتاب می بخشد.
وی با اشاره به تاکید قائم مقام وزیر محیط زیست نیجریه برای افزایش همکاری با اصفهان در زمینه موضوع بیابان ها تصریح کرد: طرح بیابان زدایی در ایران بصورت انتخاب مناطق بحرانی انجام می شود که اینگونه طرح ها، با استقبال کارشناسان این کشور آفریقایی روبه رو شد.
عبدالحسینی همچنین نقش مردم را در جلوگیری از بیابان زایی و گسترش جنگل ها مهم دانست و افزود: دولت به تنهایی نمی تواند در این مسیر فعالیت کند، زیرا موضوع بیابان زدایی فراگیر است و همه باید در آن سهیم باشند.
قائم مقام وزارت محیط زیست نیجریه به همراه ۱۳ تَن از مدیران و کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی این کشور، امروز دوشنبه از طرح بیابان زدایی شرق اصفهان بازدید کردند.
این بازدید به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان اصفهان و بمنظور افزایش تبادل تجربه بین کشور ایران و نیجریه با محوریت طرح های بیابانزدایی و مهار کانون های فرسایش بادی انجام شد.
گروه کارشناسان منابع طبیعی نیجریه در بازدید از طرح بیابان زدایی شرق اصفهان در منطقه سِگزی در جریان روند کاشت نهال و دیگر روش های مهار بیابان ها در این منطقه قرار گرفتند.
طرح بیابان زدایی ۱۰ هزار هکتاری شرق اصفهان شامل فعالیت هایی نظیر نهال کاری، آبیاری و حفاظت است که از آبان سال ۹۴ درمنطقه سگزی اصفهان در دست اجراست.
این طرح با مشارکت نهادهایی شامل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بسیج سازندگی سپاه صاحب الزمان(ع) و اداره کل محیط زیست استان اصفهان و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود.
این طرح منطقه وسیعی از شرق اصفهان را پوشش داده و از فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار جلوگیری کند.
آبیاری این مناطق بوسیله پساب صنعتی تامین می شود و میزان آبیاری آن حدود یکسال خواهد بود و پس از آن پوشش گیاهی بطور طبیعی آب خود را تامین می کند.
بیابانزایی در شرق اصفهان سالانه بیش از ۳۶ میلیارد تومان به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت می زند.
عمده خسارات به پایگاه های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می شود.
۳۲ میلیون هکتار بیابان و ۲٫۵ میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد که ۳۰۰ هزار هکتار آن در استان اصفهان جای گرفته است.
بر اساس اعلام کارشناسان منابع طبیعی اصفهان، وسعت بیابان های ایران ۲۰درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به ۳۰ درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.