تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر : 22777

بازی‌های بومی و محلی باعث تحرک و فعالیت جسمانی در کودکان می‌شود

بازی‌های بومی و محلی باعث تحرک و فعالیت جسمانی در کودکان می‌شود

دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان: بازی‌های بومی محلی نیاز به امکانات خاصی ندارد. به گزارش دنیای اسرار:علی صفایی در گفتگوی اختصاصی با دنیای اسرار با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی را در هر مکان، منطقه و حتی در پارکینگ خانه‌ها می‌توان انجام داد گفت: بازی‌های بومی محلی نیاز به امکانات

Print Friendly, PDF & Email

دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان: بازی‌های بومی محلی نیاز به امکانات خاصی ندارد.

به گزارش دنیای اسرار:علی صفایی در گفتگوی اختصاصی با دنیای اسرار با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی را در هر مکان، منطقه و حتی در پارکینگ خانه‌ها می‌توان انجام داد گفت: بازی‌های بومی محلی نیاز به امکانات خاصی ندارد و حتی در قدیم مردم بازی‌هایی مثل نان بیار، کباب ببر یا گل یا پوچ را همان طور که در دور کرسی نشسته بودند انجام می‌دادند.
وی با اشاره به اینکه بازی‌های بومی و محلی معمولاً در همه استان‌ها برگزار می‌شود تصریح کرد: ولی ممکن است در هر استان این بازی‌ها با توجه به گویش مردم همان استان نام متفاوتی داشته باشد.
دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان  با بیان اینکه استان اصفهان دارای تعداد زیادی بازی‌های بومی و محلی است تشریح کرد: تاکنون حدود ۲۰ الی ۳۰ بازی بومی محلی شناسایی و احیا شده است ولی تعداد بازی‌های بومی محلی در سطح استان اصفهان بیشتر از این رقم است و ما باید با استفاده از تجربیات بزرگترها آن‌ها را شناسایی و احیا کنیم.
وی در خصوص فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: بازی‌های بومی محلی در حال فراموشی بود که با تأسیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی هیئت‌های آن در استان‌ها تشکیل شد و آن‌ها شروع به احیا این بازی‌ها کردند.
صفایی در ادامه گفت: در فدارسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کمیته‌ای با حضور نمایندگان همه استان‌ها تشکیل شده است که برای بازی‌ها قوانین تعریف و آن‌ها را هدفمند می‌کنند.
وی در ادامه به بازی هفت سنگ اشاره و خاطرنشان کرد: این بازی در ابتداد به این صورت بود که فرد توپ را می‌توانست پنهان کند و مدافع و مهاجم نمی‌دانستند که چه زمانی دفاع یا حمله کنند ولی با قانونی که برای این بازی تعریف شد توپ باید مشخص باشد و همچنین زمان و اندازه زمین نیز برای این بازی تعیین شد.
به گفته دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان، در مجموع حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ بازی بومی محلی در سطح کشور شناسایی شده است که همه آن‌ها قانونمند هستند و قوانین توسط فدارسیون به تمام استان ابلاغ می‌گردد و این امر باعث یکسان سازی بازی‌های بومی و محلی در سراسر کشور شده است.
وی با بیان اینکه امروزه مردم بیشتر زمان خود را صرف کار با کامپیوتر و تلفن همراه خود می‌کنند تاکید کرد: این وسایل باعث کندی و تنبلی ذهن انسان می‌شود و در بازی‌های بومی محلی بازی‌هایی وجود دارد که به تقویت ذهن و هوش افراد کمک می‌کند.
علی صفایی به بازی دوز اشاره و تشریح کرد: این بازی شامل مراحل چهار ،۱۲ و ۲۴ خانه است و هرچه فرد در این بازی مهارت بیشتری پیدا کند می‌تواند به مراحل بالاتر و سخت‌تر راه یابند.
وی با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی باعث سرگرمی والدین و کودکان می‌شود گفت: این بازی‌ها به تقویت ذهن کودکان نیز کمک می‌کند و والدین با آموزش این بازی‌ها به فرزندان خود می‌توانند آن‌ها را به این بازی‌ها علاقه‌مند کنند.
صفایی در ادامه افزود: هرچه مهارت کودکان در بازی‌ها افزایش پیدا کند والدین می‌تواند بازی‌های سخت‌تر یا میدانی را به آن‌ها آموزش دهند.
وی به مشکل چاقی کودکان در کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از دلایل این مشکل کم تحرکی کودکان است که اگر والدین به آن‌ها بازی‌های بومی محلی که در میدان اجرا می‌شود را آموزش دهند کودکان می‌توانند در حین اینکه بازی می‌کنند فعالیت بدنی نیز داشته باشند.
دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان در ادامه گفت: این هیئت در فضای مجازی ویدیوهای آموزش بازی‌های بومی محلی را منتشر کرده است و روابط عمومی هئیت نیز آماده پاسخگویی به سوالات هم استانی‌های عزیز در خصوص بازی‌های بومی محلی است.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.